“T’imagines una ciutat sense comerços?” La frase podria ser l’eslògan d’una campanya comunicativa, però en realitat és una de les reflexions de Jordi Navarro, restaurador i president de l’Eix Fabra Centre. El seu és un dels sectors més castigats per la pandèmia de la covid-19. De fet, xifra el descens de la facturació en un 65% des de l’esclat de la crisi sanitària. Ell té tres restaurants (Txapeldun, Mozzafiato i Ovante), però no descarta haver-ne de tancar un properament si la situació no millora, fet que passa bàsicament per poder obrir a les nits. De moment, treballen tots els dies de la setmana. Igual que a La Esquinica. “No vam tancar per Nadal ni a l’estiu passat. I aquest estiu tampoc no tancarem”. Qui parla és Paco Sanz, que també explica que “treballem el doble o el triple, hem de recuperar el temps perdut”. Ell, però, té clar que “aguantarà” pel fet de no tenir deutes. Malgrat això, la facturació també els ha baixat, entre un 35 i un 40%. El take away els ha permès mantenir el tipus però redueix considerablement el marge de benefici.
Producte de qualitat i servei personalitzat
Sandra Giménez té una botiga d’esports (Frisar Esports). Va obrir fa tres anys i assegura que resisteix malgrat la situació actual i alguns deutes que arrossega. No creu que la normalitat torni abans de 2022, però és optimista. “La gent està cada vegada més compromesa amb el comerç de proximitat”, pel fet diferencial de “l’atenció personalitzada i una major preocupació per les necessitats del consumidor”. El mateix pensa Loreto Cardellà (farmàcia Cardellà), que adverteix del fet que “si comencen a tancar botigues, tindrem només un barri dormitori.” El seu és un cas especial, ja que han tingut sempre obert en considerar-se, el seu, un servei essencial. Però avisa que està canviant el model de negoci. “Cada vegada es fan més visites mèdiques i compres per Internet.”
Viu Nou Barris. Viu el seu comerç
La pandèmia de la covid-19 ha evidenciat la importància de tenir un comerç proper, divers i de qualitat. Per això, des del Districte s’està treballant en la promoció i millora de la visibilitat del comerç de proximitat, pel seu paper estratègic en la construcció del teixit social i la qualitat de vida urbana. En el marc de la campanya “Viu Nou Barris. Viu el seu comerç”, s’han anat duent a terme accions per promocionar i enfortir el consum local.
En aquest sentit, la darrera campanya de Nadal va ser especialment significativa, amb la programació d’una vintena d’activitats de tipus cultural i lúdic dutes a terme a diferents barris, amb la presència d’artistes i professionals del districte. També es van il·luminar els principals carrers comercials i es va promoure l’ornamentació dels aparadors d’algunes zones. A més, es van executar campanyes de marxandatge com els imants dels barris i el “rasca de Nadal”. Tot plegat amb un objectiu evident: promoure les compres als establiments dels barris.
“Us necessitem. No ens falleu”
Tots quatre comerciants consideren imprescindible aquestes accions de promoció del comerç de proximitat. Loreto Cardellà explica que “és important donar vida i negoci als establiments, per tenir un barri comercial i de passeig alhora”. En la mateixa línia, Sandra Giménez assegura que “el petit comerç manté viu el barri”. Paco Sanz també posa deures: “La gent ha de saber el que té al costat, hi hem d’arribar.” I Jordi Navarro afegeix que “ens hem de guanyar el client a base d’esforç, servei i digitalització. Els hem de donar solucions. Si no tinc el que vols, t’ho busco i t’ho porto.”
De moment, el dia a dia dels comerços de Nou Barris ja du prou feina com per pensar en el futur. La incertesa sobre la recuperació definitiva pesa molt, massa. “Estem esgotats, això és un infern”, diu Jordi Navarro. Això sí. Tothom vol mirar endavant amb optimisme si el veïnat es manté fidel. D’aquí el missatge final que els volen adreçar. Simple però contundent. “Sempre hem estat al vostre costat. Ara us necessitem. No ens falleu.”