La Mercè, al barri

13/09/2023 - 15:16 h

El districte torna a acollir concerts a la plaça Major de Nou Barris mentre el parc de l’Aqüeducte repetirà com a escenari amb el “Mercè Arts de carrer”

La Mercè ja no es pot entendre sense Nou Barris. El districte ha esdevingut un escenari més de la gran festa major de Barcelona. Per començar, amb el “Música Mercè”, un festival que vol ser reflex de la diversitat i de la vitalitat cultural de Barcelona, i per acabar amb el “Mercè Arts de carrer”, el cicle que vol posar en valor el bo i millor del panorama actual de les arts escèniques de carrer.

Clàssics que mai no fallen

El “Música Mercè” ens apropa les actuacions sempre reeixides de l’OBC, l’Orquestra i Cor del Liceu, la Banda Municipal de Barcelona, i VOZES, aquesta vegada acompanyats a l’escenari per la saxofonista i cantant Eva Fernández. En aquesta edició s’hi sumaran dos artistes llatins: Lucía Pulido i Roly Berrío.

Amb Julio García Vico a la direcció, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya interpretarà la Simfonia número 5 en mi menor, op. 64, de Txaikovski, un dels grans mestres simfònics que en aquesta obra, composta en un moment de crisi artística i vital, va voler representar l’home que lluita contra el seu destí. Un assumpte recurrent en la creació artística, i que en la de Txaikovski adquireix un to melancòlic i personal. L’Obertura de Faust, op. 46 d’Emilie Mayer, compositora romàntica alemanya, completarà un vespre musical d’alta volada. Això serà el dissabte 23 de setembre a les 20.45 hores.

Un dia abans, el 22 de setembre, i a la mateixa hora, la Banda Municipal de Barcelona ens regalarà una dansa simfònica anomenada Fiesta, escrita amb motiu del vint-i-cinquè aniversari de l’Orquestra Simfònica de San Antonio (Texas) i amb la qual la formació commemorarà el centenari del seu autor, el mestre Clifton Williams, un dels noms fonamentals en la història pedagògica de les bandes al segle XX.

Des del Japó ens arribaran dues mirades festives més: la que proposa el mestre Yokohama per descriure de forma sonora els festivals Matsuri, que trenquen el rigor i la normalitat de la vida japonesa, i la del mestre Yagisawa, un compositor encisat per la Sagrada Família de Barcelona que ens mostra el ressò i la magnificència de les Campanes del temple expiatori de Gaudí.

Dues sardanes, Al capvespre, de l’alcoià Vicent Costa, docent al Conservatori de Barcelona, i el Sol Ixent del mestre Eduard Tolrà, ens recorden que tota hora és bona per fer festa junts, tant al capvespre com quan surt el sol.

El 24 de setembre serà el torn de l’Orquestra i Cor del Liceu, que també a les 20.45 hores, ens permetrà gaudir de composicions de Giuseppe Verdi (Macbeth), Donizetti (Don Pasquale), Beethoven (Fidelio), Txaikovski (Eugene Onegin) i Mozart (Messias), en un programa excepcional que portarà al districte dues de les formacions simfòniques i corals més importants de l’Estat espanyol.

L’endemà 25, a les 19.30 hores, aterraran el projecte VOZES i la cantant i saxofonista de jazz Eva Fernández, que s’uniran per retre un tribut a un dels grans del gènere, el saxofonista nord-americà Wayne Shorter, probablement el millor compositor de grups de jazz i un dels millors improvisadors del gènere, que ens va deixar el passat mes de març.

Colòmbia i Cuba, a l’escenari

En paral·lel, el “Música Mercè” ens aproparà també a la plaça Major de Nou Barris la música de la colombiana Lucía Pulido Ensemble, que el proper 24 de setembre, a les 13 hores, entrellaçarà històries i sonoritats diverses a partir de la combinació d’una gran varietat de ritmes populars de Colòmbia i Mèxic: la cúmbia, la trova yucateca, la petenera, el bambuc, les pirekues i les guabines, entre d’altres. De fet, aquest és un concert que transita entre el sentiment i la tradició de dos pobles i aborda manifestacions sonores populars i experimentals, però també composicions originals. Gèneres tradicionals com el bullerengue de la costa atlàntica, currulaos del Pacífic i joropos de les planures orientals (el paisatge de la seva infància) són els estímuls de Lucía Pulido a l’hora d’alliberar la seva creativitat musical. El registre vocal de l’artista, sofisticat i alhora poderós, es realça en estils com els cants de vaqueria i de zafra o els alabaos, que li permeten explorar plenament la seva veu.

L’endemà 25, també a les 13 hores, qui agafarà el micròfon serà el cubà Roly Berrío, un dels compositors més prolífics i autèntics del seu país, amb una imaginació que, de vegades, sembla no conèixer límits. Qui el coneix bé no dubta a qualificar-lo de trobador contemporani, revitalitzador i continuador genuí de la composició de tall amorós. La seva obra és un abeurador d’arrels africanes i espanyoles, però juga igualment amb el rock acústic o amb el blues, sense costures. Ho podem comprovar a Moscas de fuego, el treball que presenta a “Música Mercè”, un concert únic en què s’acompanyarà grans noms de la música cubana de dins i fora del país. Al seu costat, Roly Berrío exhibirà la seva increïble capacitat d’improvisació, que l’ha convertit en una icona entre els músics de la seva generació. Moscas de fuego promet emoció, tendresa i goig. Un viatge musical que ens portarà per indrets insospitats.

“Mercè Arts de carrer” al parc de l’Aqüeducte

Les millors arts escèniques de carrer, les que faran somriure els infants i les que meravellaran els adults, se citen entre altres escenaris al parc de l’Aqüeducte, en el marc del “Mercè Arts de carrer”. Aquí, el dissabte 23 a partir de les 17.30 hores, podrem gaudir de l’espectacle de La Troba Kung-Fú i Circ Cric per celebrar el 30è aniversari de Pallassos sense Fronteres. I el diumenge 24, propostes des de les 11 del matí i fins ben entrada la tarda per a tots els públics, amb el circ com a gran protagonista amb espectacles diversos programats per Pallassos sense Fronteres, i també la música de Més Tumàcat, el karaoke de De Mortimers i les cercaviles de Més Tumàcat, que repetiran actuació, i de Pep Callau.