A Barcelona hi ha més de 50 projectes en marxa dedicats a l’ensenyament de les llengües d’orígens divers. Aquest és el resultat de la “Diagnosi de l’ensenyament de llengües familiars a Barcelona”, presentada el passat 21 de març dins el cicle Barcelona, la ciutat de les 300 llengües.
Un d’aquests projectes es desenvolupa a Nou Barris. Es tracta de Llengües de l’herència. Desenvolupat a l’escola El Turó i l’Institut Escola Trinitat Nova, el projecte s’enfoca en la promoció de la diversitat lingüística i cultural i en la promoció dels drets de les dones en el context cultural pakistanès. Alhora, ha promogut l’ensenyament de caló i llengua romaní a la Biblioteca Les Roquetes – Rafa Juncadella.
A Barcelona hi viuen persones de 184 països diferents, i es calcula que es parlen més de 300 llengües. La transmissió de les llengües familiars reforça la diversitat lingüística de la ciutat i mostra la importància del manteniment d’aquests coneixements tant pel seu valor pedagògic com per continuar treballant per una ciutat realment inclusiva.
Les més de 50 iniciatives d’ensenyament de llengües familiars o comunitàries que acull Barcelona permeten que el capital lingüístic del seu alumnat reverteixi en les trajectòries acadèmiques, perspectives professionals i, alhora, en les necessitats de la ciutat. També ajuda a reforçar el vincle amb les famílies que tenen a la distància i funcionen com a generadores de xarxes de suport i espais de trobada i intercanvi cultural.
Entre les llengües més ensenyades destaquen l’àrab, l’urdú o el xinès, a banda de les llengües hegemòniques com l’anglès o el francès.