Avui comencen els casals urbans Baobab, organitzats per l’Institut Municipal d’Educació en el marc del Pla de barris, a onze barris d’atenció prioritària amb un total de 1.161 infants d’entre 4 i 12 anys. Enguany l’oferta de places s’ha ampliat més enllà de les 1.000 previstes inicialment per poder inscriure-hi els infants que estaven en llista d’espera, fet que suposa un 62% més que durant l’estiu del 2019. Per aconseguir aquesta ampliació i amb les noves mesures de seguretat sanitària, s’ha augmentat la inversió en un 43,14%, de manera que passa dels 349.956,5 euros previstos als 500.959,32 euros.
A Nou Barris, el casal es fa a Trinitat Nova. També hi té lloc al Raval sud i Gòtic sud, la Marina de Port, la Teixonera, Sant Genís dels Agudells, Baró de Viver, el Bon Pastor, la Trinitat Vella, el Besòs i el Maresme, i la Verneda i la Pau.
En tots els casos són gratuïts, es fan en instal·lacions escolars dels barris en horari de matí i tarda, inclouen el servei de menjador i es distribueixen en dos torns al llarg del mes.
Amb el reforç que s’ha fet aquest any del programa Baobab:
- s’ha pogut facilitar la inscripció a tots els infants,
- s’ha arribat a dos barris més (el Raval sud i el Gòtic sud),
- les activitats inclouen continguts de competències bàsiques,
- es potencia l’acompanyament emocional amb l’objectiu de pal·liar els dèficits escolars i emocionals d’aquests mesos.
Aquest reforç forma part del pla 100% Estiu, el Pla extraordinari d’activitats d’estiu per a infants, adolescents i joves amb la finalitat de donar resposta als impactes que la crisi de la covid-19 ha provocat en els infants, singularment en els dels barris d’acció prioritària emmarcats en el Pla de barris.
El programa Baobab va néixer l’estiu del 2016 amb l’objectiu d’ajudar a compensar desigualtats educatives a la ciutat, afavorir que tots els infants tinguessin accés al lleure educatiu, especialment a l’estiu, i compensar les desigualtats territorials a l’oferta i el teixit associatiu educatiu. Per això s’organitza en barris on no hi ha aquest tipus d’oferta a l’agost. A més, la iniciativa pretén fomentar els vincles entre els infants i llurs famílies amb els esplais, caus i entitats de lleure educatiu del territori durant la resta de l’any.
Monitors i monitores
Es treballa perquè la majoria dels monitors i monitores i els equips directius dels casals siguin dels mateixos barris i estiguin vinculats durant tot l’any a l’associacionisme educatiu (esplais i caus). Aquest any, 7 de cada 10 monitors i monitores (el 68% de les 115 persones que hi treballen) són joves del mateix barri o territori, i 18 d’elles són vetlladores que atenen infants amb necessitats educatives.
A més, han rebut formació i disposen de nous materials d’acompanyament emocional i materials educatius per introduir de manera lúdica continguts escolars a les activitats dels casals. Enguany compten amb el suport i els recursos pedagògics i emocionals que ofereixen les guies El lleure educatiu d’estiu a la ciutat de Barcelona. Guia de suport i orientacions pedagògiques, i Recomanacions i recursos per a la gestió i l’acompanyament emocional de la infància i l’adolescència en espais educatius i de lleure durant la covid-19. Totes dues les ha promogut l’Ajuntament de Barcelona i es tracta d’uns materials que s’han treballat amb la Universitat de Girona i amb el Col·legi de Psicologia de Catalunya.