La segona edició del Desvarío tanca amb èxit de públic i esperit innovador

29/07/2022 - 11:13 h

El festival va exhaurir entrades divendres i dissabte, i va fregar el ple també diumenge

La segona edició del festival de flamenco Desvarío ha aconseguit complir amb el seu gran objectiu: fer arribar a un públic nombrós la riquesa del flamenc com a manifestació cultural que va més enllà del cant i del ball. Les xifres així ho demostren: tot venut les nit de divendres i dissabte i una ocupació superior al 80% la nit de diumenge.

El festival, organitzat conjuntament pel Districte de Nou Barris i l’Associació El Dorado i que enguany ha tingut lloc en el marc del Grec, ha programat una sèrie d’actuacions d’alguns dels grans artistes del flamenco, al mateix temps que ha ofert tot un ventall d’activitats gratuïtes a través de les quals s’ha mostrat al públic una visió polièdrica de les pràctiques flamenques.

Les nits del festival

La nit de l’estrena, divendres 22 de juliol, Arcángel va tornar a l’escenari que l’havia vist debutar com a cantaor de primera fila 22 anys abans, amb ple absolut i el públic dempeus, ovacionant l’artista de Huelva i els seus acompanyants sobre l’escenari, el guitarrista Miguel Ángel Cortés i Los Mellis, fent coros i palmes.

També hi va haver ple l’endemà per veure l’espectacle ‘Certidumbres’, en què la bailaora Vanesa Aibar i la guitarrista i cantaora María Marín van demostrar que hi ha molt de futur en el gènere, i que aquest futur és femení. La presència de Pepe Habichuela era un dels grans reclams del concert posterior, ‘Vida. De cerca’, a càrrec del guitarrista Josemi Carmona, el contrabaixista Javier Colina i el percussionista Bandolero, i es va fer evident quan el veterà guitarrista va aparèixer en escena. També el trio Carmona-Colina-Bandolero i la seva proposta que conjuga flamenc i jazz va ser acomiadat amb entusiasme, en una vetllada rodona.

Els recitals de cloenda van anar a càrrec de la cantaora catalana Alba Carmona i el bailaor Andrés Marín. Va obrir foc la catalana, acompanyada a l’escenari pel guitarrista gadità Jesús Guerrero. Junts van recórrer les sonoritats més clàssiques del flamenc, però també les van fer conviure amb els sons populars llatinoamericans, que Carmona coneix molt bé perquè és una estudiosa de la música d’arrel. La personalitat de la veu de la catalana i el virtuosisme del gadità van ser el vehicle perfecte per emocionar l’audiència.

Andrés Marín va tancar el festival amb ‘Jardín impuro’, un espectacle exigent per als intèrprets, el mateix bailaor, el cantaor José Valencia, els guitarristes Salvador Gutiérrez i Raúl Cantizano, i el percussionista Dani Suárez, ja que demanava un virtuosisme i una energia més que notables.

En el capítol d’anècdotes, la presència dels fills d’Alba Carmona i Jesús Guerrero (a més de parella artística, són parella sentimental), el més gran dels quals va acabar pujant a l’escenari, demostrant que ha heretat la passió pel flamenc i la simpatia dels seu pares.

Conferències, improvisacions i classes

El festival va arrencar amb la conferència de José Manuel Gamboa ‘De la era Pulpón a aceptamos pulpo como animal flamenco’, en què l’escriptor, periodista, guitarrista i expert en el gènere va fer un recorregut sobre l’evolució d’aquest art.

Dissabte al matí va ser el moment de les ‘Cronexiones’, improvisacions cronometrades en què, durant 30 minuts, dos artistes que mai havien treballat plegats juntaven el seu talent, comptant amb la participació del públic. La bailaora Aina Núnez i el guitarrista Jero Férec van fer el primer duet. A continuació, el rapsode Josep Pedrals va fer tàndem amb el bailaor Martí Corbera.

Si a les ‘Cronexiones’ la poesia i la història s’havien aliat amb el flamenc per demostrar la condició d’art global que li reivindica Desvarío, a la performance que hi va haver a continuació, ‘La hora del ritual’, va ser la cuina l’encarregada d’evidenciar que el flamenc s’escola arreu.

A la tarda, la bailaora Karen Lugo, acompanyada de la cantaora Anna Colom, el guitarrista Marc López, el percussionista Pablo Gómez, l’actor Manu Almonacid i Sebastián López com a ajudant de direcció, va transcendir unes altres fronteres: van omplir el pati de la Seu del Districte de públic familiar, de nens que descobrien el flamenc a través del seu espectacle de ball teatralitzat ‘La lotería’, que ens acostava també les tradicions i l’imaginari del seu Mèxic natal.

Les activitats paral·leles van acabar diumenge al matí amb dues masterclass impartides per la bailaora Ana Morales i el guitarrista Rycardo Moreno.

A la xarxa social flickr de Nou Barris hi trobareu imatges dels espectacles.

(Fotografies d’Ana Palma i Dani Sampere)