Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) gestionarà directament les línies d’autobús de la Zona Nord a partir de maig, després de deu anys de gestió indirecta, en una aposta per l’actualització i adequació del servei a la realitat de la demanda, l’evolució de la xarxa i els nivells de qualitat del conjunt del transport públic de Barcelona i la seva àrea.
Per assignació de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, TMB és el titular de les línies d’autobús 80 (Plaça de la República – Vallbona per Via Júlia), 81 (Plaça de La República – Vallbona per les Roquetes), 82 (Plaça de Virrei Amat – Torre Baró) i 83 (Ciutat Meridiana – Torre Baró – Vallbona), que des del 2010 opera per contracte Sagalés i anteriorment havia gestionat Transports Lydia durant una vintena d’anys.
Acabat el contracte i les successives pròrrogues, TMB assumirà directament tot el servei d’autobús de Ciutat Meridiana, Torre Baró i Vallbona, una zona on actualment opera la línia diagonal d’alta freqüència D50 (Paral·lel – Ciutat Meridiana), les línies convencionals 62 (P. Catalunya – Ciutat Meridiana), 76 (Sant Genís – Ciutat Meridiana) i 97 (Pg. Fabra i Puig – Vallbona), i el transport a demanda de Torre Baró, coneguda amb la marca El Meu Bus.
Proposta tècnica a debat
Per a la nova etapa del servei d’autobús a la Zona Nord, l’Ajuntament de Barcelona i TMB han elaborat una proposta tècnica de reestructuració i redefinició de línies que comporta millorar els intervals de pas, connectar millor els barris entre si i amb la resta de la ciutat a través dels nodes d’intercanvi, evitar solapaments i potenciar els atributs de qualitat (accessibilitat, informació a l’usuari, resposta a incidències) La proposta té en compte els canvis experimentats en la mobilitat els últims anys arran de la implantació de la nova xarxa de bus, l’anàlisi tècnica de la mobilitat a la zona i l’èxit del servei de bus a demanda (més de 860 usuaris registrats i unes valoracions molt altes)
La proposta tècnica serà contrastada pròximament amb els tres barris de la Zona Nord i Roquetes, amb la finalitat de recollir les seves inquietuds i comentaris amb vistes a la posada en marxa definitiva del servei. Consisteix en la implantació de dues noves línies, l’extensió del bus a demanda i la millora de la línia convencional 62:
- Nova línia 180 (Trinitat Nova – Vallbona), amb millors intervals que la 80 i la 81
- Nova línia 182 (Pl. de la República – Torre Baró), amb millors intervals que la 82
- Ampliació del servei del bus a demanda als sectors de Torre Baró Nord, Llerona-Balenyà i Vallbona Nord, i connexió directa amb l’intercanviador de Trinitat Nova, com a alternativa a la 83
- Millora dels intervals de la línia 62, amb un recorregut més adaptat a la demanda existent
Aquesta actuació dona resposta a les reivindicacions veïnals de la Zona Nord, que reclamaven una millora de la mobilitat implementada fins ara en aquesta zona.