El programa per a la transformació dels patis dels centres educatius de Barcelona avança a Nou Barris amb la incorporació, aquest curs, de tres centres: els instituts escola Turó de Roquetes i Trinitat Nova, i l’escola Timbaler del Bruc.
Procés participatiu
Amb l’inici de curs, en tots tres centres ja ha començat el procés participatiu que dona inici a cada edició (aquesta serà la quarta) i que servirà per decidir com ha de ser el nou pati. Al principi d’octubre es va dur a terme una primera trobada informativa i per al novembre, febrer i març estan previstes tres trobades més que han de culminar amb el projecte de reforma. Aquest és el calendari:
- Novembre de 2023. Sessió de treball dinamitzada amb el grup motor de cada centre educatiu: recollida i priorització de propostes
- Febrer de 2024. Sessió amb el grup motor de cada centre educatiu: presentació d’avantprojectes
- Març de 2024. Sessió amb el grup motor de cada centre educatiu: presentació del projecte executiu
Projecte impulsat per l’Ajuntament de Barcelona
Aquests tres centres se sumaran als que ja han vist millorat el seu pati en les tres edicions anteriors. En la darrera, durant el curs 2022-2023, les actuacions s’han dut a terme a les escoles Ciutat Comtal (Vallbona), Víctor Català (la Prosperitat), Marinada (la Guineueta) i Ferrer i Guàrdia (Ciutat Meridiana). En aquesta última, al llarg de l’estiu i aprofitant l’aturada de les classes, la reforma s’ha centrat a distribuir d’una manera equilibrada els espais i garantir el contacte amb la natura implantant zones amb més vegetació, superfícies més toves i punts d’aigua. A més, s’han creat espais de trobada, descans i lectura, protegits dels agents climàtics i confortables que també serviran per fer aules a l’aire lliure. Finalment, també s’hi ha instal·lat estructures de joc dinàmiques i no jeràrquiques i amb elements naturals en punts estratègics dels patis.
El programa, engegat el 2020, té Nou Barris com un dels districtes en què més s’hi ha intervingut. L’objectiu és millorar tant els espais físics com les dinàmiques i relacions que s’hi esdevenen, perquè siguin més igualitàries mitjançant la diversificació del joc. I, alhora, vol convertir les escoles en equipaments comunitaris accessibles per a la gent dels barris, sumant-se en molts casos a la xarxa de refugis climàtics de la ciutat.