Un total de 17 escoles públiques d’infantil i primària de la ciutat de Barcelona iniciaran al setembre un procés per transformar els seus patis. Aquestes 17 escoles han entrat en el programa de transformació de patis que l’Ajuntament de Barcelona impulsa des de l’any 2020 a través del Consorci d’Educació de Barcelona i que té com a objectiu introduir canvis de disseny per tal de fer que aquests espais de les escoles tinguin més verd, més ombres, més jocs diversos i coeducatius, compartits amb les pistes esportives.
Així doncs, les comunitats educatives d’aquests 17 centres, incloent-hi l’alumnat, l’AFA i l’equip docent, participaran en el nou disseny del pati seguint el procediment que marca la Guia de Cocreació i d’acord amb els criteris per a un pati naturalitzat, coeducatiu i comunitari. Un procés que culminarà amb les obres de transformació l’estiu del 2023 i que suposarà una inversió municipal en la millora de les escoles de 4,5 M€.
A aquesta nova edició del programa de transformació de patis, la tercera, hi han accedit 17 dels 34 centres que ho han sol·licitat a través de la Convocatòria Unificada de Programes (CUP) que gestiona el Consorci d’Educació de Barcelona.
Millores a les escoles de Nou Barris
D’aquests 17 centres educatius, quatre es troben a Nou Barris: les escoles Ferrer i Guàrdia (Ciutat Meridiana), Ciutat Comtal (Vallbona), Víctor Català (la Prosperitat) i Marinada (la Guineueta).
A aquests cal sumar-hi l’Institut-Escola Antaviana i l’Escola Palma de Mallorca, que ja van transformar els seus patis en cursos anteriors, i les escoles Mercè Rodoreda, Elisenda de Montcada i Santiago Rusiñol, on està previst que les obres als patis comencin en els propers dies, aprofitant les vacances d’estiu.
A nivell de ciutat, amb les 17 escoles que se sumaran a aquest projecte el curs que ve, ja seran un total de 58 els centres educatius que hauran participat en aquesta transformació (nou d’elles a Nou Barris), i la inversió total realitzada per l’Ajuntament ascendirà als 12 M€.
Criteris de selecció
Per seleccionar i per prioritzar les escoles que poden entrar al programa de transformació de patis s’estableixen uns criteris objectius relacionats amb les necessitats de millora que tenen els centres educatius i les seves característiques actuals. Així doncs, es valoren elements com les línies que té el centre; el grau de complexitat; si es troben en àrees de més vulnerabilitat al canvi climàtic; si es troben en les àrees de més contaminació de la ciutat; o bé en les àrees amb menys presència de verd urbà, o que tenen menys ràtios de jardins infantils per metre quadrat; o bé també les àrees de més vulnerabilitat social. També és un criteri de valoració l’orientació solar del centre. Aquests són els criteris principals a l’hora d’avaluar les necessitats i la priorització de cada centre que sol·licita participar en el pla de transformació de patis.
Per altra banda, també són elements que es tenen en compte a l’hora de puntuar i valorar les necessitats dels sol·licitants aspectes com la proporció de superfícies dures impermeables que tenen els patis de les escoles que fan la demanda; la proporció de zones d’ombra; si existeixen punts d’aigua o elements naturals; quines estructures de joc divers i educatiu té l’espai del pati; quines estructures fixes té, i en quines condicions es troben; la qualitat de les infraestructures, així com aspectes del pla educatiu de centre relacionats amb els usos i les dinàmiques.