Què és
És l’acte de registrar-se al municipi on es resideix habitualment, i determina que la persona és considerada veïna d’aquella localitat. És una obligació i també un dret.
Qui ho ha de fer
Tota persona que vingui a viure a Barcelona provinent d’un altre municipi de l’Estat espanyol o bé de l’estranger s’ha d’inscriure al padró d’habitants de la ciutat, així com les persones que, pel motiu que sigui, no constin al padró d’habitants de Barcelona, malgrat que viuen a la ciutat. Per fer-ho, no cal tenir residència regular al país.
Per a què pot servir
Facilita l’accés a determinats drets, com ara l’assistència sanitària pública o l’escolarització bàsica dels menors, i és un requisit per a la majoria del tràmits relacionats amb la Llei d’estrangeria (reagrupament familiar, arrelament social, etcètera).
Com es fa
Per empadronar-se és necessari que la persona acrediti documentalment la seva identitat i la disponibilitat de l’habitatge. La documentació acreditativa de la identitat varia en funció de la nacionalitat de la persona, i la que acredita la disponibilitat de l’habitatge depèn de la modalitat d’empadronament.
Podeu informar-vos de la documentació que cal aportar i la tramitació de forma telefònica trucant al 010, de manera presencial a qualsevol oficina d’atenció ciutadana (OAC), o bé de forma telemàtica a través de l’Oficina Virtual de Tràmits.
Quines formes d’empadronament hi ha
EMPADRONAMENT ORDINARI
La persona queda empadronada a l’adreça on viu, sigui un pis, casa, habitació llogada, local, nau o en un solar. La documentació que cal aportar varia si la persona que fa el tràmit és la propietària de l’habitatge on vol empadronar-se o, en canvi, hi viu de lloguer.
La persona propietària o llogatera també pot fer una autorització expressa per a la inscripció d’altres persones al domicili. Podeu ampliar la informació i fer el tràmit aquí
Podeu ampliar la informació i fer el tràmit aquí
EMPADRONAMENT DE MENORS D’EDAT
La inscripció al Padró d’una persona menor d’edat l’ha de tramitar el seu representant legal, i aportar la documentació següent, segons sigui el cas:
- Espanyols de més de 14 anys: DNI o passaport.
- Espanyols de menys de 14 anys: llibre de família o certificat de naixement o, si en tenen, DNI o passaport.
- Estrangers de més de 14 anys: targeta de residència o passaport o document d’identitat del país d’origen (aquest darrer document, només si pertanyen a la Unió Europea, Suïssa, Noruega, Islàndia o Liechtenstein). En el cas de persones del Regne Unit també és vàlid el document de residència establert per l’acord de retirada de la Unió Europea. Si a la documentació del menor no hi ha totes les dades dels pares, caldrà aportar el llibre de família (si en disposen al seu país) o inscripció de naixement o passaport dels pares en què constin totes les dades del menor.
- Estrangers de menys de 14 anys: llibre de família (si en disposen al seu país) o inscripció de naixement o passaport dels pares en què constin totes les dades del menor, i, si en tenen, targeta de residència o passaport (en el cas de persones del Regne Unit també és vàlid el document de residència establert per l’acord de retirada de la Unió Europea), o document d’identitat del país d’origen (aquest darrer document, només si pertanyen a la Unió Europea, Suïssa, Noruega, Islàndia o Liechtenstein).
Podeu ampliar la informació i fer el tràmit aquí
EMPADRONAMENT SENSE DOMICILI FIX
Empadronament sense domicili fix
Es pot sol·licitar quan la persona:
- viu al carrer,
- en un allotjament temporal d’urgència,
- no viu de forma continuada al mateix domicili,
- resideix en un domicili en què hi ha risc d’expulsió.
En aquests casos, per tal de poder acreditar la residència en el municipi, en el moment de sol·licitar l’empadronament caldrà incloure un informe de coneixement de residència (ICR), emès per Serveis Socials.
Es pot obtenir de dues maneres:
- Sol·licitant-lo als serveis socials municipals si es tracta d’un usuari o usuària.
- Si la persona no està vinculada als serveis socials, el pot sol·licitar en una oficina d’atenció ciutadana (OAC) o a l’Oficina de Prestacions Socials i Econòmiques (OPSE).
La persona quedarà empadronada amb l’adreça d’un centre o servei municipal, on li arribarà la correspondència. Aquesta modalitat d’empadronament és de caràcter excepcional.
Podeu iniciar el tràmit per obtenir l’informe aquí
