Plans urbanístics, acció social i comerç al darrer plenari de l'any
El darrer plenari de Sants-Montjuïc de l'any 2026 ha donat llum verda a grans plans urbanístics pel desenvolupament del teixit residencial del Poble-sec a l'àmbit de Fira Barcelona, i també relatius als entorns de les rambles de Sants i Badal, i a Mercabarna.
Un cop aprovades les actes de les sessions anteriors i el despatx d’ofici, la consellera Maria Conesa ha presentat l’adaptació a Sants-Montjuïc de la Mesura de Govern d’Acció Social. S’hi planteja un nou enfocament de l’acció dels Centres de Serveis Socials (CSS) a partir de la participació, l’escolta de la ciutadania i dels professionals, l’atenció col·lectiva, l’acció comunitària, la generació de coneixement i la innovació social, que s’està implantant progressivament fins a 2027.
Abans d’iniciar el seu informe al plenari, la regidora, Raquel Gil, ha recordat la figura de Josep Bigordà, històric mossèn progressista de la Parròquia de Sant Medir, que va morir dilluns als 97 anys. L’informe ha anunciat els principals plans urbanístics que després s’han discutit a la part decisòria de la sessió. També la reurbanització del carrer d’Elkano, estrenada tot just el cap de setmana passat, alhora que el nou espai destinat a la pràctica del patinatge impulsat per Snt4Ever al final dels jardins de la Rambla de Sants. També es va inaugurar la setmana passada el faristol de memòria que indica la ubicació del Refugi 819. Al primer trimestre de l’any nou començaran les obres de reforma de la plaça de l’Olivereta i dels carrers d’Amposta, de la Guatlla i del 26 de Gener de 1641, i al llarg de 2026 es redactarà el projecte de la nova graderia del Camp Municipal de Futbol Iberia. També a la Marina, la regidora ha recordat la multiinspecció que es va dur a terme la nit del 13 de novembre als jardins de la Mediterrània. I en general, l’enllumenat nadalenc que, gràcies a totes les associacions de comerciants, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona, aquests dies dona vida i color als nostres barris.
El ple de Sants-Montjuïc ha donat llum verda a l’aprovació inicial de diversos plans urbanístics, presentats pel conseller Albert Aixalà. El primer, per actualitzar la regulació de les edificacions, la circulació i l’aparcament a Mercabarna, ajustant-la a la realitat actual; ha tirat endavant amb el vot favorable de tots els grups llevat de BComú i PP, que s’hi han abstingut. La Modificació del Pla General Metropolità (PGM) als entorns de les rambles de Sants i de Badal ha rebut el suport de tots els grups excepte JxBCN, que hi ha votat en contra. Els plans per fer 548 habitatges públics, equipaments i espais verds a l’actual Fira de Montjuïc, a més de rehabilitar els palaus Alfons XIII (per traslladar-hi el Palau de Congressos) i Victòria Eugènia (per ampliar el MNAC), el Pavelló del Vestit (a la plaça d’Espanya, a la banda del carrer de Mèxic) i el nou Pavelló Multifuncional (on ara hi ha el Palau de Congressos), han tirat endavant amb els vots del PSC i l’abstenció de la resta de grups. Un cop aprovats definitivament tots aquests plans, es preveu que els nous pavellons firals es puguin inaugurar l’any 2029 pel centenari de l’Exposició Internacional.
Les propostes de preus públics per la utilització dels equipaments cívics, esportius, d’infància i gent gran del Districte de Sants-Montjuïc no han estat aprovades perquè només hi han votat favorablement els consellers socialistes: JxBCN, PP i Vox ho han fet en contra, i BComú i ERC s’hi han abstingut.
Impuls i control de l’acció de govern
El plenari ha aprovat, amb el vot en contra del PSC i el suport de la resta de grups, una proposició de Barcelona en Comú per recuperar la rotació territorial de l’encesa dels llums de Nadal de la ciutat, descentralitzar la programació nadalenca del districte, incrementar les subvencions a aquest enllumenat, realitzar sessions de treball amb els eixos comercials i publicar un informe anual de tot el pressupost de Nadal.
Junts per Barcelona demana fer inventari dels edificis afectats per planejaments urbanístics no desenvolupats des de fa més de 15 anys. Davant d’aquestes situacions d’indefinició o bloqueig, proposa oferir-los ajuts per obres de rehabilitació estructural o reparacions urgents, incloent-hi l’eliminació de barreres arquitectòniques, sense que això comporti increments de valor si després s’han d’expropiar. S’ha aprovat amb el vot en contra del PSC i el suport de la resta de grups. El govern ha explicat que ja existeixen uns ajuts generals a les comunitats de propietaris, per la rehabilitació d’edificis i habitatges, que es poden sol·licitar: per exemple, la finca de la rambla de Badal, 188, tot i estar afectada, va rebre ajuts per rehabilitar la façana.
El plenari ha aprovat per unanimitat la proposició d’ERC per un pla de dinamització comercial del Carrer de Sants i Creu Coberta, amb assessorament jurídic per a establiments en risc de tancament per la pressió immobiliària, un programa per al relleu generacional, mesures per promoure la sostenibilitat i l’estalvi de costos, inspeccions per garantir el compliment de la normativa i una proposta per limitar noves activitats econòmiques.
També s’ha aprovat per unanimitat a proposta del PP la instal·lació de sistemes de prevenció i seguretat als entorns dels camps municipals de Rugbi de la Foixarda, de Criquet de Montjuïc, estadi Joan Serrahima i CEM Pau Negre (on també calen millores en lail·luminació). Al Camp de l’Energia, s’instarà la Generalitat a fer el mateix o bé cedir-ne la titularitat a l’Ajuntament. La proposta de Vox de canviar el nom de l’Estadi Olímpic Lluís Companys pel d’Estadi Olímipic Juan Antonio Samaranch ha estat rebutjada perquè només ha sumat el suport del PP, la resta de grups hi han votat en contra.
Precs i seguiment
El govern ha acceptat els precs de BComú i ERC per seguir reunint-se amb les entitats de la França Xica i el Poble-sec per fer realitat l’equipament de barri que reivindicaven a l’avinguda del Paral·lel, 149, antiga seu de la Tresoreria de la Seguretat Social cedida recentment pel govern de l’Estat a l’Ajuntament.
BComú ha donat la paraula a Carmen Fernández, veïna del Polvorí que reclama la renovació del conveni de cessió de l’edifici de l’antic Cos de Guàrdia de Montjuïc com a local social de l’Associació de Veïns. El govern ha acceptat el prec perquè el conveni ja s’està negociant amb l’entitat.
El govern també ha acceptat el prec de JxBCN per acabar de fer efectiva l’expropiació del local ocupat per la discoteca Mami, a la cantonada de la riera Blanca amb el carrer de Sants, i evitar els problemes d’inseguretat i incivisme que s’hi han viscut. Però ha rebutjat un altre prec del mateix grup per millorar la informació al veïnat sobre les afectacions de les grans obres que es fan o es faran a la plaça d’Espanya, a la de Sants i a l’entorn de l’estació de Barcelona-Sants. El govern ha recordat totes les sessions informatives o participatives que s’han dut a terme, i no ha acceptat que els comerços de l’entorn hagin de rebre compensacions directes, que no es donen enlloc de la ciutat.
ERC ha presentat un prec perquè el Districte de Sants-Montjuïc assumeixi de forma urgent la necessària rehabilitació integral del teatre de l’Institut Sants. El govern ha respost que insistirà en les converses amb el Consorci d’Educació perquè es pugui dotar el més aviat possible aquesta obra. i, en cas que no es pugui fer en aquest mandat, perquè no estava prevista, es pugui incloure al proper pressupost d’inversions. se’n faci càrrec i que, si no, caldrà preveure el milió d’euros que costarà de cara al proper mandat. El PP ha presentat un altre prec per accelerar la rehabilitació de totes les instal·lacions de l’Institut Sants, no només el teatre: humitats, terra del pati, instal·lació elèctrica… El Consorci d’Educació ja hi ha invertit mig milió d’euros els darrers cinc anys i l’any vinent té previst renovar-ne la coberta i les façanes interiors. La nova caldera d’aigua calenta entrarà en funcionament el curs 2026-2027. La reforma del pati es va aprovar als Pressupostos Participatius.
El PP ha donat la paraula a un veí d’una de les finques del passeig de la Zona Franca, 148, 152 i 154, afectades per la pujada d’uns cinc metres en el nivell d’aigua freàtica que es filtra als seus pàrquings soterrats. El govern ha acceptat estudiar la situació per intentar millorar la solució actual, en què les comunitats es fan càrrec de bombejar aquesta aigua i abocar-la al clavegueram.
El govern ha rebutjat el prec de Vox per no canviar el nom de cap carrer o plaça a tot Barcelona fins acabar el present mandat. Aquest grup també ha preguntat pel cost assumit per l’Ajuntament de Barcelona en l’organització del partit de futbol amistós entre Catalunya i Palestina a l’Estadi Olímpic, que va ser de 39.000 euros.
JxCat ha preguntat pel pla de millora de la convivència a l’entorn del centre d’atenció a persones sense llar del carrer de la Font Honrada, que va demanar al plenari del maig. El govern ha explicat les accions dutes a terme, com l’ampliació dels espais del centre, la reducció dels temps d’espera al carrer i el reforç dels serveis de seguretat i neteja.
ERC ha preguntat si s’ha fet l’estudi de mobilitat que van demanar al plenari de l’octubre de l’any passat per saber si el carrer de Vilardell, rere el Mercat d’Hostafrancs, es podria convertir en un eix veïnal. Segons els tècnics de mobilitat, aquest estudi s’hauria de fer un cop reformat el mercat en si: està previst que les obres s’iniciïn a finals de l’any vinent.
El PP ha preguntat per la neteja i/o manteniment de les zones comunes de diversos edificis de l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació a la Marina, alguns amb pisos encara no assignats, que va demanar al plenari del maig. El govern ha explicat que s’ha revisat i que el procés per assignar-los es fa el més ràpid possible amb totes les garanties tècniques i jurídiques.