Jornades de Museus i Educació, repensant les institucions culturals des de la interculturalitat
El dijous 19 de setembre un centenar de persones vinculades al món dels museus, de l’educació i del patrimoni cultural, principalment, es van aplegar al Museu Marítim de Barcelona per a reflexionar sobre com transformar les institucions culturals aplicant una mirada intercultural.
Sota el títol “XXIV Jornades de Museus i Educació de l’MMB – Mirades interculturals”, les jornades, organitzades pel Museu Marítim de Barcelona amb col·laboració del Programa BCN Interculturalitat, van abordar els reptes, les perspectives i diverses experiències sobre interculturalitat als museus.
Després de la presentació de la jornada per part de la vicerectora de l’MMB, Maria José Fajardo i de la cap del Departament d’Interculturalitat i Pluralisme Religiós de l’Ajuntament de Barcelona, Núria Serra Busquets, es va entrar en matèria a partir de les reflexions que l’educadora social Yousra Touri El Mansouri va plantejar en la seva ponència sobre la construcció de l’alteritat i com opera el racisme a la societat.
Touri va advertir dels perills que amaga la modernització del racisme i l’adaptació en els camps simbòlics, perpetrant la construcció de desigualtats de caire polític, econòmic, social… I va remarcar les potencialitats que comportaria convertir allò “perifèric” en “centre”, especialment en àmbits com l’educació o el museístic, on la mirada colonial marca notablement la construcció de narratives.
Amb aquest marc conceptual es va donar pas a la intervenció de Heidi Ramírez i David Yubraham Sánchez, referents de l’Espai Avinyó, els quals van plantejar els objectius, metodologia i reflexions necessàries per a realitzar una programació cultural amb perspectiva intercultural, incorporant principis com el respecte, la redistribució i l’(auto)representació.
Tot seguit va presentar el cicle Museus (Im)possibles, impulsat des de l’Espai Avinyó i el qual donaria peu a introduir algunes de les principals reflexions de la jornada sobre qüestions com: les condicions necessàries perquè els museus transformin les seves pràctiques i relats sobre ‘l’alteritat’ o sobre com transformar el sistema de classificació i jerarquia basat en relacions històriques. I tot això apel·lant de forma més aterrada des dels orígens de les col·leccions, les accions educatives i de mediació, fins als propis arxius o línies de recerca o al mateix personal o col·laboradors amb qui es contacta. En aquest marc, es va parlar de la metodologia i abordatge del Projecte Màscares com a una eina a replicar en altres museus.
L’Espai Avinyó va donar pas també a l’actuació musical de Joe Psalmist & The Gospel Train, un tastet d’activitat Gòspel realitzada en el marc del cicle Balls · Músiques · Resistències. El concert va servir d’exemple sobre com es poden generar reflexions i situacions inèdites, en aquest cas a partir de la connexió d’espais com el Museu Marítim i la seva representació simbòlica del passat colonial amb expressions musicals com el gòspel, nascudes del context esclavista i de resistència.
Finalment, la taula d’experiències va permetre posar en comú les reflexions i vivències de museus que havien participat prèviament en el cicle Museus (Im)possibles. L’espai, conduït per l’especialista en museus i patrimoni colonial, Camila Opazo-Sepúlveda, va posar en diàleg les experiències del Museu Marítim de Barcelona (Mireia Mayolas Créixams), del Centre d’Art Santa Mònica (Marta Gràcia Valladares) i del Museu Etnològic i de Cultures del Món (Carles Vicente Guitart).
Entres d’altres qüestions van abordar l’interès inicial pel qual el museu va participar en el cicle, com va ser la recepció de la sessió per part de l’equip del museu, i especialment, quins reptes va implicar aquest treball i com els estan abordant.
Tant les intervencions dels ponents, com de les experiències o les aportacions des del públic van convertir la jornada en un espai de reflexió i generació de propostes col·lectives per tal d’avançar cap a la transformació dels museus i cap a noves formes de relació amb les comunitats a través de possibles exposicions, accions educatives i artístiques.