Presentem les últimes activitats sol·licitades a través del catàleg!

Grup de persones en rotllana
17/04/2023 - 14:26 h

A través de la dansa, la fotografia, la creació artística, el rap o la formació, el Catàleg és un recurs per acompanyar els processos i el treball al voltant de la interculturalitat d’entitats, escoles i altres col·lectius en els diferents territoris i barris de la ciutat.

Aquestes darreres setmanes s’han dut a terme les següents activitats de les quals us fem extensiva una mostra de les fotos i valoracions destacades:

Ruta de la memòria Gitana i la Rumba Catalana a l’Ecomuseu Urbà Gitano de Barcelona

Aquest mes s’ha dut a terme aquesta activitat amb quatre entitats diferents. El 18 de març, es va fer amb un grup de veïns i veïnes del barri del Poble-Sec que participen en activitats del Centre Cívic El Sortidor. El 22 de març van poder gaudir d’aquesta activitat, un total de 144 alumnes de l’Institut Menéndez i Pelayo de la Vila de Gràcia. El mateix dia, també van executar l’activitat amb un grup de 35 joves vinculat al pla comunitari i a l’Institut del Teatre en el seu grau professional de Dansa i arts vives. En últim lloc, el 12 d’abril, es va fer l’activitat amb dos grups de 50 alumnes de 6è de Primària de l’Escola Ferran Sunyer.

Amb aquesta activitat, Carabutsí pretén preservar, investigar i divulgar la memòria i la cultura gitana i posar en valor un patrimoni simbòlic i material, que forma part de la memòria històrica del Raval i de la ciutat de Barcelona, a través d’una visita guiada per un lloc emblemàtic carregat de la història del poble gitano.

Valoració del Centre Cívic el Sortidor: el Sam i la Talita han explicat la història del poble gitano a Barcelona i les discriminacions a les quals s’han hagut d’enfrontar els últims segles i que encara avui han de combatre. No només han parlat de les opressions sistemàtiques que pateixen sinó de les múltiples aportacions que ha fet el poble gitano al territori.

Creant comunitat

El 21 de març es va realitzar aquesta activitat dinamitzada per La Nave va Teatre amb 24 joves del grau d’integració social, emmarcat en el treball de lluita contra les discriminacions, i que alhora els serveix per treballar habilitats com a futurs i futures integradores socials.

Durant aquesta activitat, les participants treballen a través del role-play, diferents situacions que es poden generar davant d’actituds racistes i discriminatòries. Es pretén generar un espai on poder expressar el que els hi agradaria canviar de la història, fent servir diferents tècniques del Teatre fòrum.

Valoració de l’entitat sol·licitant: mitjançant les activitats pràctiques s’ha pogut crear un espai obert on tothom ha pogut compartir i reflexionar sobre diferents situacions discriminatòries.

Rimant Rumors

El 21 de març es va dur a terme aquesta activitat amb dos grups d’entre 15 i 30 alumnes de Cicles d’Integració social, Animació sociocultural, Atenció a la dependència i Educació Infantil, en el marc d’unes jornades professionalitzadores de serveis a la comunitat.

Aquesta activitat va ser dinamitzada pel CEAi (Centre d’Estudis Africans i interculturals), on fan un petit recorregut pel context dels inicis del hip-hop, que va sorgir com a eina de lluita contra el racisme a Amèrica. El dinamitzador mostra una varietat de cançons i fa servir diferents exercicis per tal que l’alumnat entengui com es formen les rimes. Per finalitzar l’activitat, cada grup crea una estrofa on denuncien diferents discriminacions, i finalment fan una cançó amb totes les rimes. L’objectiu de l’activitat és impulsar una reflexió crítica per part del jovent entorn del racisme i la discriminació, per tal de fomentar les relacions interculturals i el respecte.

Valoració de l’entitat sol·licitant: el dinamitzador connecta molt bé amb els participants, és una temàtica propera d’interès personal i professional.

Racisme a les XXSS? Estratègies comunicatives per combatre’l

El 24 de març, en el marc del Dia Internacional contra el racisme, l’Associació Intercultural Llatins per Catalunya va dinamitzar aquesta activitat, juntament amb activitats d’altres serveis, a l’espai del Punt infoJove Nou Barris, dirigit a l’alumnat de 3r ESO de dos instituts diferents de Nou Barris.

En aquest taller, es donen eines per a dissenyar una campanya per xarxes socials que incorpori la mirada intercultural, posant en pràctica exemples i temes concrets. Alhora, també analitza el contingut i les campanyes que circulen per les xarxes i dona a conèixer algunes persones referents en la lluita contra el racisme.

Mustafà és al replà

El 27 de març es va realitzar aquest Teatre Fòrum dirigit per Forn de Teatre Pa’tothom, per a 50-60 joves d’entre 16 a 21 anys que estan estudiant un programa de formació i inserció per accedir a grau mitjà.

L’obra busca la presentació d’escenes quotidianes per posar sobre la llum com opera el racisme amb relació a certs col·lectius. Posteriorment, es genera un debat amb el públic sobre la situació que es planteja a l’obra per trobar-hi possibles solucions.

Valoració de l’entitat sol·licitant: el jovent s’ha involucrat en l’activitat i ha pogut resoldre situacions discriminatòries que pateixen moltes persones en el seu dia a dia.

Ho fem rimant

El 21 i 28 de març es van fer les dues sessions del taller Ho fem rimant, de la mà de la Fundació Pere Tarrés. L’activitat es va dinamitzar per a un grup de joves d’entre 16 i 24 anys d’ESO, Batxillerat i Cicles formatius.

Amb aquesta iniciativa es tracta no només de promoure un diàleg sobre què entenem per diversitats i comunitat, sinó que també es vol fer a través d’una metodologia atractiva, lúdica i dinàmica per posar en qüestió el discurs imperant sobre joves, immigració, LGBTIQ i feminismes.

Mira qui parla – Titelles del món

Els dies 28 i 31 de març es va realitzar aquest taller amb dos grups de 1r i 2n de Primària de l’Escola Marinada de Barcelona. Es va treballar dins de la tutoria de classe, en el marc de l’educació en valors. Els hi va semblar important incorporar una activitat com aquesta, ja que són una escola amb molts infants de diferents realitats culturals.

L’Associació Hibiscus proposa un taller de creació de titelles que aposti per una representativitat real de l’entorn. Gràcies a les preguntes que fa la dinamitzadora, les participants poden expressar idees, sentiments, crear les seves pròpies històries, així com representar fets de la vida diària.

Valoració entitat sol·licitant: ha agradat molt a l’alumnat i treballa valors molt necessaris.

La caixeta comunitària

El 29 de març l’Associació la Tregua va portar aquesta activitat al Casal dels Infants del Raval on van participar 20 alumnes de 5è i 6è de Primària d’escoles del barri.

Aquesta activitat posa en pràctica metodologies d’acció participativa, basant-se en els sabers que ens aporta el feminisme comunitari i l’educació popular, amb la voluntat de generar espais per a un diàleg intercultural, emancipador i de coneixements en comú, d’utilitat per als nostres espais d’acció.

El Silenci de la Fera

Per acabar, el 31 de març, Sònia Masuda va portar el seu teatre fòrum al Centre Cívic del Mas Guinardó, oberta a joves que participen en diferents activitats del Centre.

Amb aquesta activitat, l’actriu fa un monòleg on parla del patró que hi ha al món cultural de fer que els personatges asiaticodescendents no parlin, especialment si són dones. Finalitza amb un debat on el públic es pot qüestionar sobre aquesta invisibilització i la representació que hi ha als mitjans de comunicació de les diferents cultures.

Més informació:

Us recordem que les activitats del catàleg estan a disposició de les entitats, els serveis i els equipaments de Barcelona de manera gratuïta.  

Per trobar l’activitat que més s’escau a les teves necessitats hem elaborat uns filtres de cerca per públic destinatari, temàtica i tipologia d’activitat que t’ajudaran a trobar el que estàs buscant. Dona una ullada al catàleg i demana una activitat!  

Avui dia, totes les activitats s’estan fent de forma presencial, sempre que es puguin respectar del tot les mesures de seguretat. Si teniu dubtes, escriviu-nos a plainterculturalitat@bcn.cat i farem el possible per assessorar-vos i ajudar-vos a fer l’activitat!