Es presenten els recursos municipals per a la promoció de la interculturalitat i la no discriminació en l'àmbit educatiu a la comissió de Racisme i Segregació del CEMB

El passat 11 de març es va dur a terme la tercera sessió de treball de la Comissió de Segregació i Racisme del CEMB, amb l’objectiu de donar a conèixer els recursos disponibles que s’ofereixen des de l’Ajuntament de Barcelona adreçats a la comunitat educativa en el suport de la lluita contra el racisme. A la sessió van participar com a convidades, tècniques del Departament de Drets Humans i No-Discriminació; i del Departament d’Interculturalitat i Pluralisme Religiós de l’Ajuntament de Barcelona.

En primer lloc, es van presentar els recursos del Departament de Drets Humans i No-Discriminació, enfocats a la sensibilització i la formació en temes de discriminació, racisme i diversitat. Es van destacar dos grans àmbits de treball de l’Àrea, com són: la prevenció, mitjançant informació i formació; i la garantia, que inclou l’assistència a les víctimes de discriminació. La ponent va destacar el marc normatiu de referència, la Llei 19/2020 d’igualtat de tracte i no discriminació, una normativa que obliga les administracions públiques a garantir la igualtat de tracte i a actuar davant situacions de discriminació. Així mateix, va presentar diversos recursos educatius, com guies pedagògiques sobre com abordar el racisme a les escoles (“Parlem de racisme a les escoles”) i tallers interactius destinats a alumnat, professorat i famílies. A més, va destacar la Oficina per la No Discriminació (OND), un servei municipal d’assessorament per a víctimes de discriminació, que ofereix atenció gratuïta a la ciutadania, amb especial atenció a la diversitat cultural, religiosa, sexual i de gènere.

A continuació, les tècniques del Departament d’Interculturalitat i Pluralisme Religiós van parlar sobre els recursos oferts des del programa BCN Interculturalitat (PROGBI) i l’Oficina d’Afers Religiosos (OAR), iniciatives que impulsen l’educació intercultural i la convivència en la diversitat, a través de formacions, recursos pedagògics i activitats d’integració per a tot tipus de públics. Les línies que es van destacar del PROGBI van ser, en primer lloc, la programació de l’Espai Avinyó, on es realitzen activitats estretament vinculades amb l’educació intercultural, moltes d’elles disponibles a la seva mediateca en múltiples formats (audiovisuals, pòdcasts, etc). En segon lloc, el Catàleg d’Activitats Antirumors, que ofereix una àmplia gamma de propostes pedagògiques per combatre els imaginaris discriminatoris i promoure una convivència inclusiva.

La tècnica de l’OAR, per la seva banda, va exposar els recursos de l’oficina per a la diversitat religiosa, com les visites escolars a centres de culte, que permeten a l’alumnat conèixer de primera mà les diferents creences i tradicions religioses. També va esmentar altres recursos destacats com el web “Coneix les religions”, la formació sobre gestió de la diversitat religiosa per a personal docent, o el Projecte ApS/SC “Descobreix la diversitat de creences al teu entorn”.

El debat va continuar amb una sèrie de preguntes i intervencions dels i les assistents, on es va destacar la necessitat de transversalitzar la formació en matèria d’antiracisme i interculturalitat dins dels plans d’estudis universitaris, especialment en carreres de l’àmbit de l’educació, i de fomentar una resposta estructural al racisme dins del sistema educatiu. També es va parlar de la importància de reforçar l’atenció i el treball amb les famílies en aquest procés, així com la necessitat de millorar la formació sobre diversitat religiosa i interculturalitat en tots els nivells educatius. Com a conclusió, es va reconèixer que, tot i la feina realitzada, cal una intervenció més transversal i sistèmica.

Compartiu aquest contingut