Focus Infància i Ciutadania 2017-2020: pla per créixer i viure la infància i l’adolescència a Barcelona és el marc de planificació i transversalització de les principals polítiques que afecten a la infància i l’adolescència a la ciutat de Barcelona amb visió de full de ruta a mig termini. El Focus recull un ventall integral de polítiques públiques adreçades a reforçar el protagonisme de la ciutadania menor d’edat a la ciutat incidint en àmbits diversos com són les famílies, l’escola, la salut, la protecció en situacions de risc o la vida comunitària i el lleure. Es tracta, doncs, d’una planificació orientada al fet que Barcelona es pugui respondre la següent pregunta cabdal: Per millorar les vides dels infants i adolescents i encarar els principals reptes per fer avançar els seus drets i, de retruc, la cohesió social, quines són les accions més rellevants que posa en marxa la ciutat? |
Avançar en la inclusió social i la igualtat d'oportunitats afavorint recursos adequats als nens i a les seves famílies
Ampliar, diversificar, millorar i fer més assequibles els serveis públics per a la criança i educació de la primera infància
Avançar en l'equitat educativa prioritzant els entorns amb més complexitat i amb qualitat
Millorar la salut integral per a un desenvolupament saludable de nens i adolescents
Avançar en la prevenció, detecció i atenció de totes les formes de violència contra els nens i adolescents
Avançar en el dret a ser escoltats i en el protagonisme ciutadà de nens i adolescents
Millorar el coneixement i l'articulació per enfortir les polítiques locals que afecten a la infància i adolescència
La finalitat d’aquest fons és pal•liar la situació de pobresa dels infants i adolescents entre 0 i 16 anys assegurant que la seva família té recursos econòmics suficients per cobrir les necessitats bàsiques de subsistència. Més informació
Atendre la necessitat d’alimentació adequada en entorns educatius d’aquells infants i adolescents en situació de pobresa econòmica reforçant els ajuts per al menjador escolar i desplegant el nou programa d’Instituts a temps complet que inclou temps educatiu de migdia i tarda.
Les escoles bressol municipals són un servei educatiu limitat (acullen 2 de cada 10 dels nadons i infants de 0-3 anys de la ciutat) i socialment valuós, en especial, per als infants d’entorns més desafavorits, ja que el seu accés contribueix a reduir desigualtats socials en l’etapa clau de la primera infància.
En el marc d’aquesta estratègia s’implementa la tarifació social amb la finalitat de reduir obstacles econòmics i afavorir l’accés dels infants a qui més beneficiaria una educació de qualitat en l’etapa 0-3, i d’incrementar la progressivitat del sistema orientant-lo cap a l’equitat educativa.
Aquesta actuació pretén diversificar els perfils de les famílies usuàries de les escoles bressol públiques per tal d’aproximar-se a l’entorn social i assegurar que famílies amb infants no deixin d’accedir a l’escola bressol pel seu preu públic.
L’objectiu és seguir enfortint l’escola bressol municipal com a xarxa única de gestió pública amb vocació d’equitat amb dues estratègies: ampliar places prioritzant allà on hi ha més necessitat social i taxes d’escolarització més baixes i millorar la qualitat educativa actualitzant-ne el model, passa també per prioritzar el creixement.
L’objectiu d’aquesta actuació és reforçar els serveis d’educació i criança de la petita infància i les seves famílies ampliant l’oferta d’espais familiars municipals i, alhora, definint un nou model integral com a servei socioeducatiu, actualitzant els actuals.
Aconseguir l’equivalència de l’oferta educativa sostinguda amb fons públics des de P3 fins a 4t de l’ESO en les 29 zones d’escolarització de la ciutat, per tal de reduir les desigualtats educatives i la segregació escolar, a partir de tres principis fonamentals: proximitat, equitat i qualitat.
Avançar en l’equitat educativa prioritzant els entorns amb més complexitat i amb qualitat.
Acompanyar el procés de transformació pedagògica dels centres educatius creant un model de treball conjunt per tal d’assegurar que aquest procés de canvi i innovació arriba a tots els centres de la ciutat, per tal que esdevinguin centres equivalents, i així millorar l’experiència i resultats escolars de tots els infants i adolescents de Barcelona.
Definir i posar en marxa un model d’escoles de segones oportunitats (E2O) a la ciutat, com a mesura per a la reducció de l’abandonament escolar prematur i de la millora de l’èxit escolar, afavorint els processos de transició dels i les joves i portes d’entrada i retorn al sistema educatiu.
Impulsar l’atenció precoç a la primera infància de la ciutat donant resposta a les noves i creixents necessitats de prevenció i atenció primerenca i fomentant un model que promogui la cooperació en metodologies d’intervenció, la formació, la recerca aplicada i la coordinació entre els diferents serveis d’atenció a la infància.
Ampliar l’accés d’infants i adolescents a serveis i tractaments essencials i que la cartera del sistema públic de salut només cobreixi parcialment per tal que siguin més assequibles i accessibles i reduir les desigualtats socials en salut.
Millorar l’accessibilitat als serveis, la intensitat i la continuïtat de l’atenció als infants i adolescents amb problemes de salut mental i, alhora, promoure entorns protectors durant aquesta etapa del cicle vital per a la seva efectivitat preventiva.
Prevenir l’abús sexual i el maltractament infantil en els equipaments municipals afavorint que siguin espais segurs on els propis infants i adolescents i el conjunt de la ciutadania sàpiguen que compten amb professionals amb capacitats per prevenir, detectar i actuar davant de possibles situacions.
Enfortir l’atenció a nivell social, psicològic i jurídic als fills o filles de dones víctimes de violència masclista, així com a noies adolescents víctimes de violència masclista.
Crear un nou model integral d’atenció a la infància i adolescència en situació de risc o desprotecció de la ciutat que asseguri que cada infant compta amb un referent únic en tot allò que depèn del sistema de protecció.
Millorar el temps i la qualitat en la resposta i garantir un bon filtratge i circuit de les demandes d’estudi d’infància i adolescència.
Intensificar l’acompanyament als infants i adolescents en situació de desemparament i la formació i intervenció a les seves famílies extenses acollidores per respondre millor a les necessitats i prevenir possibles fracassos dels acolliments en família extensa.
Oferir un servei especialitzat per a l’atenció socioeducativa a adolescents i joves refractaris dels serveis de tractament o de protecció amb problemes de consum de substàncies tòxiques i/o de salut mental que viuen en situació de carrer o escapolits dels centres residencials del sistema de protecció.
Oferir espais als adolescents com alternativa de lleure i educativa fomentant el treball intersales i els projectes comunitaris i en xarxa.
Oferir suports emocionals als adolescents de Barcelona a través d’una xarxa de punts d’informació i dinamització coordinats que puguin donar cobertura a tota la ciutat. Vertebrar la xarxa dels 10 punts InfoJOVE (PIJ), els futurs 10 punts Aquí t’escoltem (ATE) i els 80 punts Jove Informa’t i Participa (JIP).
Impulsar un marc de treball per conèixer, articular i reforçar les veus i els interessos propis d’infants i adolescents amb línies estratègiques transversals que afavoreixin espais, processos i experiències de participació i apoderament de la infància i l’adolescència a la ciutat.
Preguntar, conèixer i tenir en compte el benestar que expressen els nens i nenes de la ciutat amb les seves vides i les maneres com millorar-lo mitjançant un exercici d’escolta dels infants com a informants clau en una enquesta i com a ciutadans en l’elaboració de propostes.
Donar a conèixer i fer més accessible econòmicament l’oferta de lleure educatiu d’esplais i caus donant suport al moviment associatiu del lleure educatiu de la ciutat.
Definir un pla d’acció socioeducativa que suposi un impuls i una millora dels serveis, programes i projectes que constitueixen la cartera de serveis socioeducatius per a la infància i adolescència de la ciutat en situació de risc social.
El pla significarà la definició dels reptes d’adaptació o ampliació de serveis socioeducatius amb l’objectiu que els infants i adolescents en risc disposin de més recursos d’acompanyament específic.
Consolidar una oferta de lleure de base comunitària entre centres escolars i projectes de lleure als barris d’acció prioritària durant tot l’any, i amb vocació d’arrelar en el territori, per tal que els infants d’aquests barris gaudeixin d’activitats i entorns per al lleure educatiu i de la vida comunitària.
Elaborar criteris i una estratègia per tal que Barcelona compti, per primera vegada, amb una planificació de l’espai públic de la ciutat que afavoreixi el dret al joc i que inclogui un nou model d’àrees de joc més diverses i inclusives.
Guanyar espai públic per al joc i l’esbarjo, l’esport, l’estada o el gaudi del verd dels veïns i veïnes vianants afavorint la vida comunitària i la diversitat d’usos.
Gestionar i generar coneixement útil i seguiment periòdic per orientar les polítiques municipals que afecten la infància i l’adolescència posant a disposició en obert dades, anàlisis i evidències.