Press

Inaugurada l'exposició temporal 'Escoltar amb les mans: suports obsolets, missatges efímers'

19.05.2023

«La memòria ja no es concep com la necessitat de retenir el passat per preparar l’esdevenidor, sinó que fabrica els futurs i els passats que necessita.» Joan Fontcuberta. Revelacions. Dos assaigs sobre fotografia, 2019 

«Sota les condicions de la memòria digital, és la pèrdua mateixa la que s’ha perdut.» Mark Fisher. Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures, 2014

Barcelona, a 12 de maig de 2023.- La possibilitat d’enregistrar el so i reproduir-lo comporta, des dels inicis, la necessitat de suports físics: cilindres de cera, discos de pedra o vinil i cinta magnètica. Aquesta és, a grans trets, la temàtica sobre la qual versa l'exposició temporal Escoltar amb les mans. Suports obsolets, missatges efímers que des d'aquest divendres i fins el proper 10 de desembre proposa el Museu de la Música de Barcelona - Centre Robert Gerhard.

Comissariada pel músic i artista sonor Ferran Fages, el qual en el context de la inauguració de l'exposició ha posat en valor l'interès d'estudiar i debatre sobre l'obsolescència dels formats analògics, la mostra reflexiona sobre la fragilitat, la durabilitat i les capacitats d'aquest tipus de suports; com aquests han determinat les escoltes, les memòries i els imaginaris -individuals o col·lectius-, així com la manera de relacionar-nos amb el so, bé com a oients, bé com a creadors.

La inauguració que ha tingut lloc aquesta tarda al Museu de la Música de Barcelona ha servit perquè el director de L'Auditori, Robert Brufau, destaqués que amb aquesta exposició s'inicia una nova etapa en què les propostes del Museu tindran lloc cada sis mesos "i quedaran vinculades d'una manera orgànica amb la pròpia programació de L'Auditori, generant un seguit d'activitats satèl·lit al voltant de les pròpies exposicions." En aquest sentit, els projectes expositius es vincularan als fils conductors de la temporada de L'Auditori: actualment, "Mort o retorn", temàtica que vertebra la temporada 2022-2023 i que permet, en aquest cas concret, "indagar sobre la caducitat i la fragilitat d'aquests enregistraments i dels seus suports." Al seu torn, el director del Museu de la Música de Barcelona, Jordi Alomar, ha posat en valor que "aquesta exposició neix del desig de fer visible un llegat principal, imprescindible."  Recordar igualment que amb motiu de La Nit dels Museus, aquest dissabte 13 de maig tindrà lloc una activitat d'art sonor i música experimental a càrrec de Julio César Palacio i Almudena Vega: 'Music for Rubber Tape' (passis a les 20.30 h, 21.30 h i 22.30 h; accés lliure amb reserva prèvia).

Sobre l'exposició

Escoltar amb les mans. Suports obsolets, missatges efímers planteja qüestions com què s’enregistra, què es guarda, què es perd, què s’oblida, què s’enregistra una altra vegada i, també, quines noves oportunitats es generen i per què? Com afecten i què signifiquen les “pèrdues de memòria”, efecte col·lateral dels processos cíclics que susciten aquestes tecnologies? Com podem gestionar, interpretar i emmagatzemar aquestes restes arqueològiques modernes i caduques, fabricades en un context capitalista postindustrial on la reproductibilitat tècnica continua produint, prescrivint, reciclant i amuntegant un volum incommensurable de brossa analògica i deixalla digital?  L’exposició, dividida en tres àmbits, proposa un recorregut pels contorns borrosos i permeables que els formats analògics amaguen i revelen, i està integrada per unes cent-vint peces, la procedència de les quals ve per tres vies: institucionals, artistes presents en l'exposició i col·leccionistes.  El primer àmbit explica i contextualitza, des d'una perspectiva històrica i conceptual, la irrupció de la tecnologia de l'enregistrament. Se subdivideix en els apartats següents: 

- Reproductors i suports analògics (25)
- Suports malmesos (15)
- Registres perduts (6)
- Endreces íntimes (4)
- L'enregistrament com a fabricació d'un passat (5)
- The Phonograph Effect (9) 

El segon àmbit se centra en la utilització subversiva amb finalitats artístiques i musicals dels suports i formats analògics a partir de la segona meitat del segle XX fins als nostres dies. Aquí trobem una selecció curiosa i singular d'obres fetes a partir de les possibilitats que ofereixen el vinil.  El tercer àmbit gira al voltant de tres obres contemporànies emblemàtiques que, sense excepció, plantegen relectures i reinterpretacions de les capacitats efímeres i finites dels suports analògics. Aquestes tres obres són: Vinyl Coda (Philip Jeck, 1999-2003), The Disintegration Loops (William Basinski, 2002-3) i I Am Sitting in a Room (Alvin Lucier, 1970).

L'exposició, en xifres

Pel que fa a les institucions prestadores, d’un total de 56 peces, destaquen el propi Museu de la Música de Barcelona (46 peces), el Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (4 peces), la Biblioteca Nacional de Catalunya (2 peces), el Museu del Joguet de Catalunya (2 peces), el Centre de Documentació de l’Orfeó Català (1 peça) i el Museu de Badalona (1 peça).  

Encara en relació a les xifres vinculades a la mostra, destaquen els 51 artistes presents en l'exposició: Philip Jeck (30 objectes personals), William Basinski (7 objectes personals), Víctor Nubla (col·lecció personal de cintes), Ferran Garcia Sevilla (5 fotografies cedides per l'autor), Alfredo Costa Monteiro (3 fotografies cedides per l'autor), Cristian Marclay (5 fotografies cedides per l'autor).

El més destacat... 

Capsa amb 25 cilindres de cera
Fons sonor de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya, 1922-1936

L’Obra del Cançoner Popular de Catalunya és el projecte etnogràfic més ambiciós fet a Catalunya durant el segle XX. Va suposar una recopilació sistemàtica de músiques tradicionals d’arreu dels territoris de parla catalana. Bona part d’aquestes van ser enregistrades amb fonògraf. Amb l’esclat de la Guerra Civil Espanyola (1936-1939) i l’acabament precipitat de les missions de recerca, els materials de l’Obra del Cançoner es van dispersar. Aquesta capsa, que conté bona part dels cilindres de cera amb els enregistraments originals, va patir males condicions de conservació fins al punt de fer impossible la seva reproducció sonora. Tot un llegat que s’ha esvaït i que mai no podrem escoltar.
Prestador: Centre de Documentació de l’Orfeó Català 

Disc de laca amb alarma de bombardeig  Alemanya-Catalunya, 1937-1938  

Cara A: Avís de bombardeig en català. 
Cara B: Avís de bombardeig en castellà.  
Prestador: Museu de Badalona 

6 Discos postal (1910-1930)
Petites “joies” que no han suportat gaire bé la humitat.
Fons del MDMB 

RECYCLED RECORDS Christian Marclay (1955)
4 Collages fets amb vinils.
Còpies d’exposició a partir d’imatges cedides per l’autor 

Polaroid Image Series Mary Lucier (EUA, 1944), 1970 
Fotografies incloses a la portada de l’edició en vinil d’I Am Sitting in a Room (Lovely Music Vital Records, 1981) 
L’edició en vinil de l’obra I Am Sitting in a Room conté una seqüència de fotografies fetes per Mary Lucier (EUA, 1944), Polaroid Image Series (1970), un dels detonants que van fer que Alvin Lucier s’interessés pel procés reiteratiu d’enregistrament i reproducció dins d’un espai. Mary Lucier reprodueix una fotografia original Polaroid mitjançant una fotocopiadora i genera una seqüència de 50 imatges, cadascuna de les quals és una reproducció de l’anterior. Tal com passa en el treball d’Alvin Lucier, durant el procés es produeixen petits errors que s’incorporen i s’amplifiquen a mesura que es repeteix l’operació. 

Imatges cedides per Lovely Music.
Còpies d’exposició 

Instruments i objectes personals de Philip Jeck (1952-2022)
Gràcies a la gentilesa i generositat de Mary Prestidge (vídua de Philip Jeck) l'exposició compta amb papers, vinils, acetats i tocadiscos de Philip Jeck on s'ensenya i s'explica el treball d'aquest artista. Hi ha una taula amb el set-up original que feia servir en Philip Jeck en les seves actuacions en directe. 

The Disintegration Loops William Basinski (1958)  EUA, 1983-2003 
L'exposició disposa de les sis cintes originals amb què es va fer l'obra, icona de l’esfondrament de les torres bessones durant l’11-S. Cintes originals, col·lecció de l’autor.  

ACTIVITATS: Podeu consultar les activitats programades a l'entorn de l'exposició (visites guiades, concerts i conferències) aquí.