Tramitació del Decret de regulació del nombre i condicions d'atorgament de llicències temporals d'ús comú especial del domini públic per a l'estacionament de bicicletes, ciclomotors i motocicletes d'ús compartit en règim d'explotació econòmica

La mobilitat a la ciutat de Barcelona ja no està únicament caracteritzada per una distribució modal tradicional (desplaçaments a peu, en bicicleta, en transport públic i en vehicle privat) sinó que la innovació i la tecnologia actual fan que cada vegada proliferin més sistemes, com és el cas del sistemes de mobilitat compartida (o sharing), i que, necessàriament, han de conviure amb aquells modes tradicionals existents.

El sharing és l’ús compartit d’un cotxe, moto, bicicleta o qualsevol altre mode de transport que permet als usuaris tenir accés a curt termini als diferents vehicles quan sigui necessari (sota demanda).

Aquest increment de vehicles comporta una major ocupació de l’espai públic i una major presència de vehicles compartits vinculats a activitats d’explotació econòmica que està provocant l’increment de la intensitat de l’ocupació de l’espai públic, en detriment de l’ús general de la ciutadania.

Actualment, Barcelona no disposa d’una regulació específica per a l’ús i l’ocupació de l’espai públic per part d’aquesta tipologia de vehicles i, les normatives vigents, permeten actuar en els indrets on es detecti un ús abusiu de l’espai públic per part d’aquestes empreses.

D’acord amb les competències municipals per regular l’ús de l’espai públic, i als efectes de donar prioritat a l’ús comú que d’aquest espai fa la ciutadania front a l’ús privat de caràcter mercantil, resulta necessària la regulació d’aquest àmbit per donar resposta a la necessitat d’establir un marc regulador clar que permeti als operadors explotar els sistemes de vehicle compartit de forma segura i estable i, alhora, que permeti a l’Ajuntament definir els usos i espais determinats a l’espai públic, per tal de vetllar pel seu bon funcionament. D’altra banda, la normativa respon a la voluntat de potenciar i aprofitar les oportunitats d’aquests sistemes minimitzant els impactes negatius derivats de l’ocupació de l’espai públic.