Logo Ajuntament de Barcelona

Selecciona idioma

  • Català
  • Castellano
  • English

Altres webs de l'Ajuntament de Barcelona

L'Ajuntament
Contacte
Tràmits
Treballa a l'Ajuntament
Noticies
Agenda
Mapa
Com s'hi va
Vés al contingut

Arxiu Municipal de Barcelona

Inici
Instruccions de navegació del menú

Instructions for screen readers and keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the horizontal arrow keys on the first level of the menu.
  • Display and browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qui Som?
    Qui Som?
    • Nosaltres
    • Com ens organitzem?
      • Com ens organitzem?
      • Com ens organitzem?
      • Pla estratègic de l'AMB
      • Memòries
      • L'Arxiu en Xifres
      • Drets i compromisos
    • Història de l’Arxiu
      • Història de l’Arxiu
      • Història de l’Arxiu
      • Orígens medievals
      • Un fons històric i un d'administratiu
      • El Projecte d’ordenació d’arxius
      • Canvi de segle
    • Informació i horaris
    • Com arribar-hi
    • Centres d'arxiu
    • Col·labora
  • Consulta
    Consulta
    • Consulta els documents
    • Documentació sobre el Registre Civil de Barcelona
    • Preguntes freqüents
  • Serveis
    Serveis
    • Assessorament personalitzat
    • Reproduccions de documents
    • Activitats de formació i difusió
    • Servei a l’Administració
  • Activitats i difusió
    Activitats i difusió
    • Coneix les nostres activitats
    • Visites comentades
    • Exposicions Virtuals
    • Publicacions
    • El podcast de l'Arxiu
    • Itineraris de l'Arxiu
    • Setmana Internacional dels Arxius
    • Activitats educatives
    • Aprendre amb l’Arxiu
    • Jornades de recerca
  • Gestió documental
    Gestió documental
    • Quadre d’organització de fons
    • Quadres de classificació
    • Mètode de descripció
    • Esquema de metadades
    • Comissió Municipal d’Avaluació i Accés a la Documentació
    • Calendari de conservació i accés
    • Administració electrònica
    • Normativa
Instruccions de navegació del menú

Instructions for keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the vertical arrow keys on the first level of the menu.
  • Use the right arrow key to display the second level.
  • Browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qui Som?
    Qui Som?
    • Nosaltres
    • Com ens organitzem?
      • Com ens organitzem?
      • Com ens organitzem?
      • Pla estratègic de l'AMB
      • Memòries
      • L'Arxiu en Xifres
      • Drets i compromisos
    • Història de l’Arxiu
      • Història de l’Arxiu
      • Història de l’Arxiu
      • Orígens medievals
      • Un fons històric i un d'administratiu
      • El Projecte d’ordenació d’arxius
      • Canvi de segle
    • Informació i horaris
    • Com arribar-hi
    • Centres d'arxiu
    • Col·labora
  • Consulta
    Consulta
    • Consulta els documents
    • Documentació sobre el Registre Civil de Barcelona
    • Preguntes freqüents
  • Serveis
    Serveis
    • Assessorament personalitzat
    • Reproduccions de documents
    • Activitats de formació i difusió
    • Servei a l’Administració
  • Activitats i difusió
    Activitats i difusió
    • Coneix les nostres activitats
    • Visites comentades
    • Exposicions Virtuals
    • Publicacions
    • El podcast de l'Arxiu
    • Itineraris de l'Arxiu
    • Setmana Internacional dels Arxius
    • Activitats educatives
    • Aprendre amb l’Arxiu
    • Jornades de recerca
  • Gestió documental
    Gestió documental
    • Quadre d’organització de fons
    • Quadres de classificació
    • Mètode de descripció
    • Esquema de metadades
    • Comissió Municipal d’Avaluació i Accés a la Documentació
    • Calendari de conservació i accés
    • Administració electrònica
    • Normativa
  1. Inici
  2. / Qui Som?
  3. / Història de l’Arxiu

Un fons històric i un d'administratiu

El 1917. Divisió de fons

La Comissió de Cultura de l’Ajuntament, acabada de crear, va decidir reorganitzar l’Arxiu Municipal:

  • Divisió dels fons documentals de l’Arxiu Municipal en històrics i administratius prenent com a data el Decret de Nova Planta de l'any 1714, en dos edificis i sota adscripcions orgàniques diferenciades.
  • Compra, l’any 1919, i remodelació de l’edifici de l’antiga Casa de l’Ardiaca per convertir-la en la seu del nou Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona (AHCB).
  • Adquisició de fons documentals complementaris per a la història de la ciutat: impresos, bibliografia, cartografia, fotografia, arxius personals, gremials, institucionals, etcètera, amb Agustí Duran i Santpere, arxiver, historiador i arqueòleg que va ser noment director de l’AHCB.

El 1921. La Casa de l'Ardiaca

L’any 1921 es va començar a traslladar la documentació considerada històrica, i el 1922 es van inaugurar les noves instal·lacions de l'AHCB a la Casa de l'Ardiaca, al carrer de Santa Llúcia, 1.

El 1938. Evitem les bombes

Malgrat que els fons documentals de l'Arxiu Històric no van córrer cap perill greu durant els primers anys de la Guerra Civil, l'any 1938 es van traslladar a la casa del carrer de Sant Gervasi, 45, un lloc menys exposat a les bombes.

El 1939, en acabar la guerra, els documents de l'AHCB van retornar a la seva seu de la casa de l'Ardiaca, juntament amb altra documentació de particulars, els quals, agraïts per l'acció de salvament d'Agustí Duran i Sanpere, van fer-ne la donació.

El 1946. Fi del pelegrinatge

L’Arxiu Administratiu, que conservava la documentació posterior a l’establiment de l’Ajuntament constitucional el 1833, es va quedar a l’edifici de l’Ajuntament de Barcelona. Posteriorment, i després d’un llarg pelegrinatge per diferents dependències, es va traslladar a un edifici situat al carrer dels Templers, 3-5.

El 1961. Últim trasllat

Finalment, l'Arxiu Administratiu es va traslladar al seu emplaçament actual del carrer del Bisbe Caçador, 4. Amb els anys, s’han dut a terme diversos projectes per adaptar l’edifici a les necessitats de l’Arxiu.

Nota per als usuaris del lector de pantalla. Aquesta galeria mostra un element, que pot ser una imatge o un vídeo. Feu servir els controls de l’àrea "Controls de la galeria" per veure l’element anterior o el següent. També podeu fer clic sobre l’element que voleu visualitzar.
Vista aèria de la cruïlla de Via Laietana amb l’actual Avinguda de la Catedral el 1925, amb tot d’edificis desapareguts arran de l’ampliació de després de la Guerra Civil.

Vista aèria dels entorns de l’actual plaça d’Antoni Maura, març de 1925. Gaspar. AFB

Dibuix acolorit en perspectiva que mostra com s’urbanitzaria l’espai de la muntanya de Montjuïc destinat a l’Exposició Internacional del 1929

Perspectiva general del projecte d’urbanització de la muntanya de Montjuïc per a l’Exposició Internacional de 1929. AMCB

Fotografia en blanc i negre que mostra una sala amb prestatgeries plenes de llibres i una taula amb llibres exposats, en la qual diverses persones a una banda de la taula miren dues persones que estan contemplant un llibre

El president de la Generalitat de Catalunya, Francesc Macià visita l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona. 1931. Josep Domínguez. AFB

Fotografia en blanc i negre que mostra prestatges plens de volums de documents antics amb una figura amb bata gris al mig que assenyala un dels volums

Trasllat de l’arxiu de l’Audiència durant la guerra per a la seva protecció. Pérez de Rozas. AFB

Detall d’un document d’identificació oficial d’una persona emès per la Diputació de Barcelona el 1942

Cèdula personal emesa per la Diputació de Barcelona el 1942. AHCB

Slide 1 of 5
Barcelona City Council logo
  • Accessibilitat
  • Avís legal
  • Contacta