Xarxa d’Horts Municipals (XHM)
AVÍS IMPORTANT DE LA XARXA D’HORTS MUNICIPAL - Sorteig adreçat a persones
Informem les persones sol·licitants de parcel·les de la Xarxa d'Horts Municipals que, a causa d’una errada en la comprovació de les dades del padró de les sol·licituds, s’ha de fer una esmena a la llista provisional del concurs.
Les persones directament afectades per aquesta incidència rebran una carta certificada per aportar la informació o documentació necessària per resoldre la situació. La resta de persones sol·licitants seran informades de l’endarreriment mitjançant correu electrònic o trucada telefònica.
Un cop publicada la nova llista provisional de persones admeses al Tauler d’Edictes Electrònic de l’Ajuntament de Barcelona, s’obrirà un termini de 10 dies per presentar les esmenes corresponents, segons les bases de la convocatòria.
Després del període d’esmenes, es publicarà una nova llista definitiva de persones admeses i excloses.
Aquesta incidència només afecta el sorteig de parcel·les per a persones usuàries. El procediment per a entitats segueix el seu curs normal.
Es preveu que el sorteig de parcel·les tingui lloc a mitjan febrer del 2026 i l’entrega de claus al final del mateix mes. Aquestes dates són provisionals i poden variar.
Lamentem les molèsties que això us pugui ocasionar.
Per resoldre qualsevol dubte, podeu trucar al telèfon 623 938 980, de dilluns a divendres, de 9.00 a 13.00 h.
Llistat de valoració de mèrits i assignació de parcel·les de les persones jurídiques admeses (entitats).
Recordem als i les participants que aquesta llista només indica les persones que participaran en el sorteig d’adjudicació de les parcel·les i encara no garanteix cap assignació.
A través del sorteig, es crearà una nova llista per a cada hort, amb totes les persones sol·licitants ordenades segons el resultat.
- Les primeres de cada llista obtindran directament una parcel·la, d’acord amb el nombre de parcel·les disponibles en aquell hort.
- La resta de participants quedaran en llista d’espera.
- Les persones que hagin estat anteriorment adjudicatàries d'una parcel·la aniran al final de la llista, també per sorteig.
Barcelona disposa de quinze horts municipals distribuïts pels deu districtes de la ciutat. Aquests espais d’horta estan parcel·lats de tal manera que se cedeixen parcel·les d’entre 20 i 40 m2 a persones de 65 anys o més i a entitats sense ànim de lucre de la ciutat.
L’objectiu és que la ciutadania pugui participar en activitats de millora ambiental mitjançant el conreu d’hortalisses i seguint els principis de l’agricultura ecològica.
Aquest programa va començar l’any 1997 amb els horts de Can Mestres, tot i que el primer hort que va funcionar a Barcelona va ser l’Hort de l’Avi, al districte de Gràcia, l’any 1986, gràcies a la petició del veïnat.
Com pots participar en els horts urbans municipals?
Per accedir als horts has de participar en la propera convocatòria per a l’atorgament de llicències d’ús privatiu de parcel·les als horts urbans dels deu districtes de la ciutat de Barcelona, gestionats per l’Institut Municipal de Parcs i Jardins de Barcelona.
L’adjudicació de parcel·les destinades a persones de 65 anys o més es fa per sorteig, mentre que les parcel·les destinades a entitats es fan per concurs.
Les condicions per participar en el sorteig adreçat a persones són les següents:
- Tenir 65 anys o més.
- Estar empadronat o empadronada, amb una antiguitat mínima de sis mesos, al districte on es troba l’hort en què es vol una parcel·la.
- Per cada domicili només es pot presentar una persona.
- Tenir les capacitats físiques necessàries per al treball agrícola.
- Estar al corrent en el pagament de tots els tributs i de qualsevol altre deute amb l’Ajuntament de Barcelona.
- Si anteriorment ja tenies una parcel·la de la Xarxa d'Horts Urbans, pots tornar a participar en el concurs. Les persones que estiguin en aquesta situació formaran part d’una llista feta per sorteig. Un cop totes les persones que no havien obtingut parcel·la amb anterioritat n’hagin rebut una, se’ls assignaran les parcel·les seguint l’ordre de la llista.
Les condicions principals per participar en el concurs adreçat a entitats (persones jurídiques) són les següents:
- Que estiguin constituïdes com a entitat sense afany de lucre.
- Que tinguin una seu al districte al qual estigui adscrit l’hort urbà on se sol·liciti parcel·la.
- Que es destini la parcel·la o les parcel·les a les persones usuàries de l’entitat. Es garantirà que hi participaran un mínim de sis persones un cop per setmana entre els mesos d’octubre i maig.
- L’entitat ha de disposar d’una persona referent al projecte de cultiu de la parcel·la.
- L’entitat ha de disposar d’una assegurança de responsabilitat civil i d’accidents que cobreixi tant l'entitat mateixa com la totalitat de persones que faran ús de la parcel·la.
Documentació per a esmenes
Els formularis de sol·licitud (ANNEX I i per a persones i ANNEX II per a entitats) els podeu trobar als enllaços següents:
Fases del procediment
El període d’inscripció és del 18 de març al 16 d’abril de 2025, ambdós inclosos.
Inici de juny de 2025 es publicarà la llista provisional de persones i entitats admeses. Es donarà un període de 10 dies per presentar les al·legacions.
Es preveu que el sorteig de parcel·les tingui lloc a mitjan febrer del 2026 i l’entrega de claus al final del mateix mes. Aquestes dates són provisionals i poden variar.
Enllaços d'interès
Visita les granges en els horts urbans
Les masies de Can Mestres i Can Cadena, a més de l’hort, disposen d’un espai amb animals de granja amb l’objectiu d’apropar a la ciutadania de Barcelona la vida de la pagesia en una masia catalana típica.
Aquestes granges estan obertes al públic els caps de setmana i puntualment s’hi fan visites guiades.