La nova estació de Sants, adaptada a la mobilitat del futur i integrada al barri

Després d’un any de procés participatiu amb el veïnat, comerciants i entitats de l’àmbit de la mobilitat, es fa públic com serà la futura estació de Sants i com es transformaran els entorns. Serà un edifici sostenible, lluminós i integrat al barri, s’hi podrà accedir per totes les façanes i travessar-lo en qualsevol direcció. Als voltants, els vianants tindran un 85% més d’espai, incloent-hi la plaça dels Països Catalans, renovada i envoltada de verd.

16/09/2022 - 14:21 h - Mobilitat i transports

El projecte de la nova estació de Sants conclou un any de procés participatiu, i les demandes de tots els col·lectius han quedat recollides en el disseny: serà un edifici de volum compacte, accessible i vinculat al dia a dia del barri, amb uns entorns més verds, amb menys trànsit i amb espai per patinar.

Barcelona-Sants es concep com una estació de referència, sostenible i que dona resposta a la mobilitat del futur. Permet una mobilitat intermodal, amb viatges que combinin desplaçaments a peu i en bici, alta velocitat, metro, rodalies i bus.

Una nova plaça i un 85% més d’espai per a les persones

L’estació estarà incorporada en la trama urbana i oberta a la vida social, cultural i econòmica de la ciutat. La plaça dels Països Catalans estarà envoltada de verd, una protecció natural del trànsit, i s’hi instal·laran 38 arbres més, en el que s’anomenarà el Bosc de Viriat. A més, es recuperaran les fonts originals de la plaça, un gran element de joc per a nens i nenes en dies de calor.

Les zones per a vianants i bicis s’incrementaran en un 85%. El trànsit al voltant de l’estació, en canvi, es reduirà en un 75%: es limitarà el trànsit al carrer de Viriat i s’eliminarà la circulació per la zona nord del passeig de Sant Antoni, on hi haurà un nou espai públic.

Es crearà una àrea a l’aire lliure per a esdeveniments culturals i, per optimitzar l’espai, s’opta per una solució multinivell. La parada de taxis i un aparcament de bicicletes estaran soterrats parcialment.

Una estació que es pot travessar en qualsevol direcció

L’estació passarà a tenir quatre façanes i es podrà accedir per totes elles i travessar l’edifici en qualsevol direcció. L’edifici s’ampliarà amb una planta superior que inclourà dues rambles, amb vistes al Tibidabo i a Montjuïc. Diversos patis n’amplificaran la ventilació i la llum natural, i el metro tindrà un nou vestíbul independent.

Serà un edifici verd i sostenible, construït amb materials que redueixin la temperatura de la superfície i la contaminació acústica i neutres en carboni, com el granit, la fusta i el metall. Un 76% de la coberta estarà ocupada per plaques fotovoltaiques per a l’autoconsum.

Caldran una desena d’actuacions paral·leles per fer realitat el projecte. El procés ja ha començat amb actuacions a les andanes de rodalies i dels trens d’alta velocitat per part d’ADIF, que també s’encarregarà de reparar les filtracions i la ventilació de les places de Joan Peiró i dels Països Catalans. L’Ajuntament de Barcelona, al mateix temps, redactarà els projectes de les obres dels entorns i les tramitarà i executarà. Es preveu que la primera fase del procés acabi el 2026.

..

Projecte Estació de Sants Render

..

Projecte Estació de Sants Render

..

Projecte Estació de Sants Render

..

Projecte Estació de Sants Render

..

Projecte Estació de Sants Render

..

Projecte Estació de Sants Render

..

Projecte Estació de Sants Render

..

Projecte Estació de Sants Render

Notícies relacionades