El projecte de la nova estació de Sants conclou un any de procés participatiu, i les demandes de tots els col·lectius han quedat recollides en el disseny: serà un edifici de volum compacte, accessible i vinculat al dia a dia del barri, amb uns entorns més verds, amb menys trànsit i amb espai per patinar.
Barcelona-Sants es concep com una estació de referència, sostenible i que dona resposta a la mobilitat del futur. Permet una mobilitat intermodal, amb viatges que combinin desplaçaments a peu i en bici, alta velocitat, metro, rodalies i bus.
Una nova plaça i un 85% més d’espai per a les persones
L’estació estarà incorporada en la trama urbana i oberta a la vida social, cultural i econòmica de la ciutat. La plaça dels Països Catalans estarà envoltada de verd, una protecció natural del trànsit, i s’hi instal·laran 38 arbres més, en el que s’anomenarà el Bosc de Viriat. A més, es recuperaran les fonts originals de la plaça, un gran element de joc per a nens i nenes en dies de calor.
Les zones per a vianants i bicis s’incrementaran en un 85%. El trànsit al voltant de l’estació, en canvi, es reduirà en un 75%: es limitarà el trànsit al carrer de Viriat i s’eliminarà la circulació per la zona nord del passeig de Sant Antoni, on hi haurà un nou espai públic.
Es crearà una àrea a l’aire lliure per a esdeveniments culturals i, per optimitzar l’espai, s’opta per una solució multinivell. La parada de taxis i un aparcament de bicicletes estaran soterrats parcialment.
Una estació que es pot travessar en qualsevol direcció
L’estació passarà a tenir quatre façanes i es podrà accedir per totes elles i travessar l’edifici en qualsevol direcció. L’edifici s’ampliarà amb una planta superior que inclourà dues rambles, amb vistes al Tibidabo i a Montjuïc. Diversos patis n’amplificaran la ventilació i la llum natural, i el metro tindrà un nou vestíbul independent.
Serà un edifici verd i sostenible, construït amb materials que redueixin la temperatura de la superfície i la contaminació acústica i neutres en carboni, com el granit, la fusta i el metall. Un 76% de la coberta estarà ocupada per plaques fotovoltaiques per a l’autoconsum.
Caldran una desena d’actuacions paral·leles per fer realitat el projecte. El procés ja ha començat amb actuacions a les andanes de rodalies i dels trens d’alta velocitat per part d’ADIF, que també s’encarregarà de reparar les filtracions i la ventilació de les places de Joan Peiró i dels Països Catalans. L’Ajuntament de Barcelona, al mateix temps, redactarà els projectes de les obres dels entorns i les tramitarà i executarà. Es preveu que la primera fase del procés acabi el 2026.