Barcelona aplicarà la digitalització i l’ús de les dades per millorar la mobilitat turística a la ciutat
Turisme sostenible. La iniciativa compta amb un pressupost d’1 M€ provinent del Pla de sostenibilitat turística en destinació Barcelona, dotat amb fons europeus Next Generation.
La iniciativa compta amb un pressupost d’1 M€ provinent del Pla de sostenibilitat turística en destinació Barcelona, dotat amb fons europeus Next Generation.
Barcelona de Serveis Municipals (BSM) treballa en el desenvolupament de la Zona Bus 4.0. El projecte té com a objectiu principal crear un sistema intel·ligent de seguiment dels fluxos de circulació d’autocars turístics per afavorir un ús més eficient de l’espai públic.
La iniciativa parteix del creixent pes que té a la ciutat l’actual Zona Bus, un sistema exclusiu per a autocars turístics i discrecionals que permet ordenar la circulació d’aquest tipus de vehicles per la ciutat. Actualment, els professionals del transport discrecional han de registrar o reservar les seves parades i estacionaments a través de l’aplicació mòbil SPRO. Això genera un gran volum de dades que, processades digitalment, poden donar lloc a un sistema d’informació que ajudi a ordenar i fins i tot predir els fluxos i la concentració d’autocars turístics.
Així, per exemple, es podrà conèixer quin és el nombre d’autocars que visiten un determinat espai turístic en una franja horària concreta. El projecte també permetrà que els conductors planifiquin anticipadament i amb informació rellevant la ruta de punts d’interès que es volen visitar.
Els canvis també seran visibles en els espais d’estacionament i parada dels autocars, que es digitalitzaran i es dotaran de connectivitat. Entre d’altres, s’hi incorporaran sensors intel·ligents i lectors de matrícula. També es treballa per instal·lar-hi pantalles digitals que aportin informació d’interès sobre el servei, tant als conductors d’autocars com als visitants. Entre d’altres recursos, els professionals podran consultar l’oferta disponible de places i la localització d’altres zones d’estacionament properes, mentre que els turistes hi veuran les connexions existents amb transport públic i quina és la ruta més ràpida per arribar als punts de major interès.
S’espera que totes aquestes mesures repercuteixin positivament en l’optimització de l’espai públic, minimitzin els desplaçaments innecessaris i, conseqüentment, afavoreixin una mobilitat més ordenada i redueixin les emissions contaminants.
El desenvolupament de la Zona Bus 4.0, que compta amb un pressupost d’1 M€ i es preveu que estigui operatiu el 2025, forma part del Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació Barcelona, que l’Ajuntament va presentar per optar als fons europeus Next Generation. Aquest pla l’integren un conjunt de 19 projectes que volen millorar i diversificar l’oferta turística i avançar en la transició energètica i en la digitalització del sector.
Zona Bus, SPRO i Barcelona Nord, al servei de la mobilitat turística
La Zona Bus la conformen el conjunt d’espais reservats perquè els autocars turístics facin parades o estacionaments. S’ubiquen sempre a prop d’espais amb alt interès per al públic visitant. Actualment, hi ha 37 àrees de Zona Bus amb un total de 168 places, 46 de parada breu i 122 d’estacionament.
L’ús d’aquestes zones exclusives d’aparcament i parada per a autocars permet un accés més ordenat a tots aquests punts d’alt atractiu turístic, alhora que contribueix a millorar la fluïdesa del trànsit i la circulació de vianants en general.
Els professionals de la conducció registren les seves parades i estacionaments de manera àgil i ràpida a través de l’aplicació mòbil SPRO, creada per BSM, que ha esdevingut una eina de referència per al sector. En només un any de funcionament, SPRO-BUS ja disposa de 4.052 usuaris actius i ha aconseguit digitalitzar el 85% de les operacions, relegant l’ús del parquímetre al 15% restant. L’any 2022, es van produir 49.382 operacions. En el primer quadrimestre del 2023, el nombre de registres ja arriba als 33.627, multiplicant per sis el volum assolit el mateix període de 2022.
A banda d’emprar-se per a la Zona Bus, SPRO és des del 2020 l’app de referència per als conductors professionals que fan ús de les àrees de càrrega i descàrrega de mercaderies (DUM). Actualment, SPRO-DUM compta amb 147.109 professionals donats d’alta, i funciona a 10 municipis metropolitans: Barcelona, Badalona, Castelldefels, El Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Boi de Llobregat, Sant Just Desvern i Santa Coloma de Gramenet. En total, l’any 2022 va registrar prop de 9,7 milions d’operacions.
En el futur de la gestió de la mobilitat turística a la ciutat també hi té un paper destacat l’Estació d’Autobusos Barcelona Nord. L’espai s’està transformant per esdevenir un nou hub de mobilitat turística de la ciutat. Barcelona Nord pretén ser el node principal d’arribada i sortida d’autocars turístics, promovent el turisme cultural i de proximitat i, a la vegada, contribuint a fer de Barcelona una ciutat més ordenada i pacificada a través de la descentralització de l’activitat turística. El projecte, integrat també en el Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació de Barcelona compta amb 4,8 M€ provinents dels Fons Next Generation.
BSM, present al Global Public Transport Summit de la UITP
La visió de futur de Zona Bus és un dels projectes que BSM mostra aquests dies al Global Public Transport Summit, la trobada internacional més important del sector del transport públic i la mobilitat sostenible, organitzada per primer cop a Barcelona per la Unió Internacional del Transport Públic (UITP). Fins al proper 7 de juny, BSM hi té presència com a expositor a través d’un estand, on explica com contribueix a promoure la nova mobilitat a Barcelona a través de serveis com Bicing, Endolla, la Xarxa d’Aparcaments BSM i aplicacions tecnològiques com SMOU i SPRO.
La UITP, de la qual BSM és membre, aplega a 1.900 agents clau de l’àmbit de la mobilitat, incloent-hi autoritats de transport públic, operadors, centres de recerca i proveïdors de serveis, entre d’altres.