Barcelona i Amsterdam comparteixen estratègies per millorar la gestió del turisme

Barcelona i Amsterdam comparteixen estratègies per millorar la gestió del turisme

A la trobada s'han tractat els efectes de la massificació turística en la qualitat de vida dels ciutadans.

A la trobada s'han tractat els efectes de la massificació turística en la qualitat de vida dels ciutadans.

Una delegació de l’Ajuntament de Barcelona, encapçalada pel tinent d’Alcaldia d’Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme, Jordi Valls, visita Amsterdam per trobar-se amb el seu homòleg holandès, Sofyan Mbarki, amb qui tractarà els efectes de la massificació turística i les estratègies comunes per tal de mantenir i millorar la qualitat de vida dels ciutadans.

Per Valls la trobada “constata que Amsterdam i Barcelona compartim la preocupació i el compromís polític per fer de la gestió del turisme un tema prioritari”. “Renovem la voluntat de continuar teixint la nostra aliança conjunta i avançar per ampliar la nostra capacitat de gestió en l’àmbit Europeu”, ha afegit.

Barcelona hi vol explicar la visió de la gestió del turisme que està treballant el nou govern i també compartir les experiències de les dues ciutats en aquest àmbit. Un aprenentatge mutu en el desenvolupament de noves polítiques orientades a assolir una economia del visitant més sostenible i respectuosa amb el territori i el medi ambient.

La visita també pretén reforçar la relació entre aquestes dues capitals pioneres en l’aplicació de mesures per a aconseguir una activitat turística sostenible i gestionar l’afluència de visitants i el seu impacte en el territori.

Valls s’ha trobat amb el seu homòleg Sofyan Mbarki, tinent d’Alcaldia d’Assumptes Econòmics i Turisme, amb Hester Van Buren, tinent d’Alcaldia de Finances i del Port d’Amsterdam, i amb un equip d’assessors polítics responsables de la gestió econòmica i turística de la ciutat.

Jordi Valls ha exposat l’objectiu de l’Ajuntament de Barcelona d’aplicar fórmules que han d’afavorir i millorar la gestió del turisme. Tant Amsterdam com Barcelona pretenen aplicar eines fiscals i normatives que serveixin per a reduir l’impacte del turisme i per a preservar i protegir el comerç local, la cultura i la cohesió social en els seus centres urbans, certificats per la UNESCO com a patrimoni de la humanitat. Al mateix temps, ambdues ciutats busquen la complicitat i cooperació dels sectors empresarials i de la innovació per aconseguir un sector turístic més sostenible que contribueixi a les seves comunitats locals i que tingui un impacte positiu, tant a escala local com global.

El viatge vol donar continuïtat i ampliar el treball conjunt que Barcelona i Amsterdam ja duen a terme en l’àmbit Europeu per millorar les eines per lluitar contra els allotjaments turístics il·legals i la seva publicitat a plataformes digitals.

En el marc de la xarxa de ciutats Eurocities lideren una aliança per reclamar a la Comissió Europea noves eines i regulacions que atorguin major capacitat de gestió i control a les ciutats amb alta ocupació turística. En aquesta línia, es treballarà amb Amsterdam per ampliar aquest treball conjunt a la gestió dels habitatges d’ús turístic, les polítiques per la regulació del trànsit de creuers, i els impostos i taxes aplicables a l’activitat turística i com aquests han de ser instruments que garanteixin la contribució del visitant a la destinació, minimitzin l’impacte de la massificació turística en els barris més afectats i reverteixin en la ciutat i la seva població resident.

En clau de protecció de l’activitat econòmica al territori, també es posen sobre la taula les experiències de suport al comerç local i en particular als d’establiments emblemàtics, així com la protecció dels barris històrics de les ciutats.

L’agenda del dia inclou també una trobada amb la fundació amterdam&partners per conèixer la gestió i les estratègies de màrqueting turístic de la capital holandesa i el treball de startups per la innovació en la gestió de fluxos. Una visió, tant la de la promoció estratègica, com la d’inversió en la digitalització de l’oferta turística que és compartida i prioritària per les dues ciutats. En el cas de Barcelona, els fons Next Generation permetran invertir més de 5 milions per desplegar en els pròxims anys un projecte que permeti fer un salt endavant en la promoció digital i en la gestió de dades per a optimitzar els fluxos de visitants.