Barcelona rep reconeixements turístics a FITUR2024 i enfoca els esforços en la celebració de la 37a Copa Amèrica de vela a l’agost
Turisme. La destinació Barcelona ha aprofitat l'esdeveniment per renovar la certificació Biosphere Platinum que distingeix el turisme sostenible i ha rebut de mans de Segittur la certificació com a Destinació Turística Intel·ligent.
La destinació Barcelona ha aprofitat la fira turística mundial que se celebra a Madrid per renovar la certificació Biosphere Platinum que distingeix el turisme sostenible i ha rebut de mans de Segittur la certificació com a Destinació Turística Intel·ligent.
L’alcalde de Barcelona Jaume Collboni ha participat aquest dimecres a la inauguració de l’estand Barcelona a la fira internacional de turisme FITUR que se celebra aquests dies a Madrid. L’estand, amb el lema ‘Barcelona, un mar d’experiències’ i que és compartit entre el Consorci de Turisme de Barcelona i la Diputació de Barcelona, té posat el focus en la 37a Copa Amèrica de vela que acollirà la ciutat aquest any 2024. A la inauguració hi ha participat també el ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu; el president del Comitè Executiu del Consorci de Turisme de Barcelona, Jordi Clos; la presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret; i el secretari d’Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya, Albert Castellanos. La delegació de l’Ajuntament ha comptat també amb la presència del tinent d’alcaldia d’Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme, Jordi Valls.
L’alcalde Collboni ha assenyalat durant la inauguració de l’estand barceloní que “Barcelona ha recuperat l’ambició per acollir grans esdeveniments internacionals”, posant com a exemple la Copa Amèrica i recordant que la capital catalana serà “l’única ciutat del món” que haurà organitzat els tres esdeveniments esportius de major impacte internacional: el Mundial de futbol, els Jocs Olímpics i ara la competició de vela. “Això és una prova de l’atractiu irrefutable de Barcelona però també de la importància del turisme com a motor econòmic”, ha subratllat.
Aquesta “història d’èxit”, ha afegit Collboni, és gràcies a l’existència d’un “model propi” que combina la col·laboració público-privada des de la creació de Consorci de Turisme de Barcelona l’any 1993 i que aposta per la sostenibilitat i la gestió com a elements indissociables de la marca. “Estem sent capaços d’atraure un turisme de més qualitat”, ha expressat. L’alcalde, que ha assumit que Fitur és un “magnífic aparador al món del que és la millor Barcelona”, ha esmentat entre els atractius inqüestionables la gastronomia, l’arquitectura, la cultura i l’activitat de congressos i fires que fa de la ciutat el segon destí europeu més important en aquest sector.
Amb 11,1 milions de turistes allotjats en establiments hotelers, habitatges d’ús turístic (HUT’s) i albergs entre els mesos de gener i novembre de 2023, que han realitzat 33,3 milions de pernoctacions, Barcelona continua liderant les pernoctacions de turisme internacional a l’Estat. Estats Units, França, Itàlia i Alemanya són els principals països estrangers de procedència, tot i que segons les xifres del mateix Consorci de Turisme de Barcelona, Espanya és el primer mercat emissor de Barcelona amb una quota de mercat del 17,4% del total de turisme que rep la ciutat. El turisme representa el 14% del PIB de la ciutat i, en aquest context, els indicadors econòmics associats al turisme presenten resultats històricament bons, com per exemple el fet que la rendibilitat hotelera hagi superat els 140 euros, una xifra que és un 25,3% superior a la del 2019.
Aquestes dades refermen la voluntat municipal de gestionar el fenomen del turisme per fer-ho sostenible en el temps i, a la vegada, potenciar el retorn social cap a la ciutadania. L’Ajuntament, de fet, té en marxa diferents projectes per tal de desconcentrar l’oferta turística, en un moment en què els mateixos turistes puntuen la ciutat amb una mitjana de 8,64 sobre 10. A la vegada, està previst que l’Impost d’Estades en Establiments Turístics (IEET) esdevingui el tercer major ingrés de l’Ajuntament de Barcelona. Això suposarà una recaptació que fregarà els 100 milions d’euros anuals, uns ingressos que posteriorment es destinen a millorar la gestió del turisme i a incrementar-ne el retorn social, com demostra per exemple el Pla Clima destinat a instal·lar sistemes de climatització verda a 170 centres educatius de la ciutat.
Distincions a Barcelona
A banda de la Copa Amèrica 2024, la celebració de FITUR d’enguany ha servit igualment perquè la Destinació Barcelona renovi la seva certificació Biosphere Platinum, quelcom que reconeix no només la voluntat de l’administració pública de vetllar perquè les empreses facin esforços sostenibles, sinó que aquesta voluntat s’assumeixi com a pròpia i serveixi per executar les bones pràctiques que es promouen. Barcelona, de fet, va ser el primer destí urbà en aconseguir la certificació Biosphere l’any 2011 i des de llavors l’ha renovat any a any donant compliments als requisits tant de la vessant ambiental com sociocultural i econòmica. Sense anar més lluny, l’any 2023 el segell Biosphere ha reconegut 486 operadors turístics de la ciutat, una xifra que sumada a les entitats certificades a tota la província eleven a més d’un miler les certificacions Biosphere a la Destinació Barcelona.
FITUR ha estat també l’escenari en què la Societat Mercantil Estatal per a la Gestió de la Innovació i les Tecnologies Turístiques (Segittur) ha lliurat a la ciutat de Barcelona la certificació com a Destinació Turística Intel·ligent (DTI). Aquest reconeixement, comunicat fa uns dies, mesura el grau de maduresa de Barcelona com a destinació turística innovadora, amb una infraestructura tecnològica d’avantguarda que garanteix el desenvolupament sostenible, accessible per a tothom i que facilita la interacció i la integració del visitant amb l’entorn.