L'Ajuntament de Barcelona llança la 1a edició del Blue-Up
Economia blava. El programa ha arrencat amb accions amb inversors dins del creuer Costa Smeralda, un dels quatre vaixells de gas natural liquat amb els quals el Grup Costa ha estat pioner en aquesta tecnologia a nivell mundial.
L’Ajutament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, ha llançat un programa específic per a start-ups ‘blaves’ i sostenibles amb l’objectiu de fer créixer els seus projectes. El foment d’empreses noves d’economia blava és part de l’estratègia municipal de potenciar el sector blau i crear llocs de treball a la ciutat.
L’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, en col·laboració amb Port de Barcelona i Costa Cruceros, han llançat la primera edició del Blue-Up. Un programa que acull i assessora 11 projectes del sector ‘blau’ que vol desenvolupar i validar els seus models de negoci. L’Ajuntament de Barcelona, dins de la seva estratègia de fer créixer l’economia blava a la ciutat, vol potenciar programes empresarials de l’economia blava que són capaços de crear llocs de treball i donar dinamisme a l’activitat marítima de la ciutat.
Després de seminaris i proves intensives, els 11 projectes han estat seleccionats i han començat el programa a bord del Costa Smeralda, un dels quatre vaixells de gas natural liquat (GNL) amb els quals el Grup Costa ha estat pioner en aquesta tecnologia a nivell mundial.
El regidor de Turisme i Indústries Creatives, Xavier Marcé ha assenyalat que projectes com aquest s’alineen perfectament amb l’Estratègia d’Impuls a l’Economia Blava per què recolzen “una economia marítima sostenible a la ciutat i fomenten l’emprenedoria, la innovació, el talent i l’ocupació vinculada amb el mar”. Marcé ha apuntat que “l’economia blava ha vingut per a quedar-se”, i “seria un error no aprofitar el seu enorme potencial”, ha assenyalat que la pròxima celebració de la Copa Amèrica comportarà una enorme transformació de la ciutat, amb la vocació que aquesta “vagi més enllà d’un mer aprofitament econòmic”. Ha argumentat també, “la importància d’educar als ciutadans en l’entorn de l’economia blava”. En aquest sentit, ha afegit que cal apostar per implementar “elements d’innovació pedagògica per anar a les escoles i fer entendre que parlar d’economia blava és parlar d’una manera d’entendre el planeta molt més raonable, sostenible i racional”.
La vicepresidenta de Relacions Corporatives i Sostenibilitat de Costa Cruceros, Rossella Carrara, ha afirmat que “la sostenibilitat és un element transversal i integrat en tot el que fem a Costa. La nostra estratègia té l’objectiu de donar suport a la transformació del nostre ecosistema cap a un desenvolupament més sostenible de l’economia blava, fomentant la recerca i el desenvolupament i accelerant les solucions innovadores de les start ups i el món acadèmic.”
Els projectes que a partir d’avui rebran mentoria, formació i sessions amb inversors, han estat:
- Toroi Marine: un projecte de propulsió naval d’alta precisió.
- Softwarine (Seven to six): software de transformació digital en el sector nàutic i entorns marins.
- Keep Boat Afloat: Software que sintetitza de forma visual i interactiva el manual del propietari d’embarcacions amb l’objectiu que navegants, empreses de xàrters, assegurances nàutiques i astillers disposin al seu mòbil d’una eina útil per diagnosticar avaries, i actuar en situació d’emergència.
- Meditmin: una marca registrada, molt similar al fertilitzant tradicional però originat en un componen natural provinent del “waste” que produeixen les salines. És un projecte centrat en l’economia blava, i economia circular de la modalitat d’open-loop. Aquesta formulació basada en una patent, nutreix i fortaleix a la planta, la fa més resistent a les sequeres, i com a resultat, es disminueix la necessitat d’ús de pesticides, incrementan el valor nutritiu del producte en qüestió.
- Noster: Club de navegació a través d’una app per democratitzar el món nàutic, i donar accés a iots o vela a motor.
- SOS Bag: marca sostenible del sector de la moda creada per a dissenyar i confeccionar bosses, accessoris per a amants de la mar, on la reutilització creativa per a l’aprofitament del residu de basses salvavides per a crear nous productes de millor qualitat i més valor ecològic.
- 3D Port: Revalorització de residus plàstics de mar, del port i de les seves immediacions amb la fi d’oferir solucions útils en el sector logístic i portuari. Els productes es fabricaran a un hub d’innovació ubicat en el port mitjançant la impressió 3D de plàstics reciclats del mar.
- Sup2Go: una nova App de bookings d’esports aquàtics i alhora un Smart SURF Center, és a dir, taquilles intel·ligents per facilitar als amants del SUP o Surf puguin gaudir del seu esport, autogestionant la serva reserva, pagament i recollida/retorn de material a la hora que desitgin, sense dependre d’horaris i personal.
- Blue Jobs: Plataforma de cerca de feina especialitzada en els sectors marins i marítims a escala europea.
- Big Blue: moda esportiva i laboral feta a partir de residus plàstics, la majoria dels quals, provenen dels nostres oceans. En el nostre taller hi fant pràctiques nois i noies de l’escola Lexia de Barcelona, així com persones que estan en el programa de RGM. Big Blue Barcelona promou l’economia social i solidària, apostant per l’economia sostenible i recolzant el consum local.
- Share Your Board: Plataforma digital col·laborativa en el marc de l’economia blava i sostenible. Es dirigeix a la comunitat de surfers. Ofereix als seus usuaris la possibilitat de compartir les seves taules de surf i paddle surf.
Els projectes rebran tots els recursos necessaris mitjançant formació, networking, tutories i mentories a mida, amb Barcelona Activa, i els socis del programa UPC, Clúster Nàutic i Seasteainable Ventures. Després de tres mesos, una d’aquestes start-ups rebrà el Premi a la start-up més sostenible, amb una dotació de 10.000 euros que atorga Costa Cruceros; mentre que una altra start-up rebrà el Premi a la start-up més innovadora, també dotat amb 10.000 euros, atorgat pel Port de Barcelona.
El programa Blue-Up ha estat construït i dissenyat en col·laboració publicoprivada, i és part de l’estratègia que Barcelona duu a terme per impulsar una economia marítima sostenible a la ciutat. Així mateix, pretén potenciar l’emprenedoria, la innovació, el talent i l’ocupació vinculada amb el mar.
El Port de Barcelona, que té en la sostenibilitat i la innovació els eixos del seu IV Pla Estratègic 2021-2025, acull programes que, com el que avui s’ha presentat, facilitin el desenvolupament de projectes nous d’economia blava. En aquest sentit, el port està posant en marxa iniciatives com el Pla d’Innovació del Port de Barcelona, o el futur Blue Tech Port, que tenen l’objectiu d’atraure projectes que potenciïn la innovació i la digitalització de l’ecosistema logístic i portuari de Barcelona.