L’alcalde Collboni presideix el primer Consell general del Consorci de Turisme de Barcelona del mandat

L’alcalde Collboni presideix el primer Consell general del Consorci de Turisme de Barcelona del mandat

L’alcalde ha remarcat que la gestió del turisme, la sostenibilitat i la digitalització i la qualitat de l’ocupació són les prioritats del futur.

L’alcalde ha remarcat que la gestió del turisme, la sostenibilitat i la digitalització i la qualitat de l’ocupació són les prioritats del futur. Aquest estiu s’han registrat 7,5 milions de pernoctacions i una despesa global dels visitants a la ciutat de 1.140 M€.

L’alcalde Jaume Collboni ha presidit a l’Ajuntament de Barcelona el primer Consell General del Consorci de Turisme de Barcelona del mandat amb els nous membres entrants.

La sessió ha comptat amb l’assistència i participació del president del comitè executiu del Consorci de Turisme de Barcelona, Eduard Torres, i el vicepresident primer, Jordi Valls, del vicepresident segon, Jordi Clos, a més dels vocals designats per l’Ajuntament de Barcelona, la Cambra i la Fundació Barcelona Promoció.

L’alcalde Collboni ha reiterat la felicitació al Consorci tant pel seu paper en la recuperació del sector en la postpandèmia, com pels trenta anys d’èxits en la seva gestió, fruit d’una visió compartida de les institucions públiques i el sector privat.

Amb el turisme com motor econòmic i sector estratègic indiscutible per Barcelona, Collboni ha remarcat que “cal que el Consorci s’orienti ara cap al repte de gestionar degudament i conjuntament aquest èxit. I fer-ho, segurament, de la mà de molts d’altres agents, que tenen també la seva part d’autoria en la projecció de Barcelona com una ciutat cobejada i una destinació turística global.”

Collboni ha assenyalat que la gestió del turisme, la sostenibilitat, la digitalització i la qualitat de l’ocupació són els reptes i els objectius més immediats per tal d’assegurar que l’activitat turística continuï sent un sector que aporta riquesa a la ciutat sense posar-la en risc. En aquesta línia, l’alcalde ha remarcat que cal reforçar “la visió compartida i l’aliança entre els sectors públic i privat per articular conjuntament aquelles mesures que preservin l’èxit de l’activitat i minimitzin el seu impacte.”

El president del comitè executiu, Eduard Torres, ha subratllat que “Turisme de Barcelona és avui un ens sanejat tant des del punt de vista de tresoreria com de recursos i, per tant, és el moment de plantejar reptes com el de la gestió que en el Pla de treball 2024 arribarà sobretot de la mà dels fons Next Generation i la digitalització, i amb la gestió de fluxos, a banda de seguir amb una part de promoció estratègica per seguir cuidant la projecció de la destinació”.

Al consell d’avui s’ha fet un repàs de l’activitat realitzada el 2022, amb l’aprovació de la Memòria, així com dels comptes anuals. El tancament de l’exercici té com a resultat uns ingressos de 42.294.870 i unes despeses de 40.025.023 amb un superàvit de 1.081.356€ i fons propis positius.

Durant el passat exercici 2022, els ingressos procedents de l’activitat comercialitzadora i de negoci propi han augmentat un 32% respecte del 21, uns recursos que s’han destinat principalment a la gestió i activitat promocional estratègica.

La Memòria de l’activitat 2022, aprovada al juliol pel Comitè Executiu, revela una activitat molt ajustada al context post pandèmic amb alguns mercats encara molt tancats, però ja de recuperació.

Pel que fa als continguts, i d’acord amb la Mesura de Govern dels nous Imaginaris es van posar sobre la taula nous relats com el de Barcelona destí Ciència; Barcelona Workation, Shalom Barcelona, o el Turisme cultural religiós.

En l’eix de la sostenibilitat, Barcelona va ser reconeguda com a primera destinació mundial amb la certificació Biosphere Platinum.

La ciutat ha consolidat la seva posició de lideratge en l’àmbit de les fires i els congressos, amb 450 congressos celebrats a la destinació i 78 candidatures treballades, totes de sectors estratègics.

 

Accions 2023

En la sessió d’avui, s’ha explicat l’activitat d’aquests pròxim quadrimestre marcat sobretot per l’augment de l’activitat congressual de la ciutat i per la campanya de Nadal, juntament a la Gala Michelin per continuar donant impuls a l’excel·lència de la gastronomia, així com la promoció de la Copa Amèrica.

El Consorci s’ha marcat com a objectius més immediats potenciar el seu rol com a instrument de desenvolupament econòmic, social i cultural de Barcelona; potenciar l’espai relacional amb els membres per reforçar la interlocució amb el sector; renovar les eines digitals per promoure la digitalització de l’ecosistema turístic de Barcelona; promocionar la destinació Barcelona a través dels valors i els continguts compartits; intensificar la part privada per la generació de recursos propis i privats reforçant el partenariat públic-privat i posicionar Barcelona com a destinació de turisme sostenible, amb un programa de legacy i turisme regeneratiu.

 

Un estiu de recuperació del turisme

Els mesos de juliol i agost s’han registrat gairebé 2,3 milions de turistes allotjats en hotels, HUTs i albergs a la ciutat (un 8% menys que al 2019), però 7,5 milions de pernoctacions, el que ens situa al nivell del 2019 i s’observa la tendència d’allargament de l’estada mitjana.

El 84,9% dels turistes allotjats en hotels han estat d’origen internacional, mostrant la clara especialització de la ciutat en aquesta tipologia de turisme. Els domèstics es troben un 13% per sobre dels valors d’abans de la pandèmia amb 235.229 visitants aquest estiu.

Els Estats Units ha estat el país d’on han arribat el major nombre de turistes de forma destacada, 211.240, seguits de França i Regne Units (144.242 i 128.350, respectivament).

Destaca també que Barcelona ha estat la destinació urbana d’Espanya amb més volum de pernoctacions durant l’estiu gràcies al turisme internacional.

 

Un impacte de 1.140 M€ durant l’estiu

Segons l’Observatori de Turisme, s’estima que els turistes han realitzat una despesa durant la seva estada de 1.140 M€, un 20% per sobre del 2022 i un 9,3% per sobre del 2019.

L’impacte econòmic també es llegeix en clau de la recuperació comercial dels serveis turístics. Tot i que cal comptar amb el factor de la inflació, la despesa realitzada en targetes a TPV de BBVA es troba un 42,6% per sobre de 2019.

L’afiliació a l’activitat turística a Barcelona ha tornat a superar els 100.000 afiliats, al nivell de 2019 i amb un augment del 7’9% de persones ocupades respecte del 2022.

La contractació presenta una evolució molt favorable. A l’estiu de 2023 el 52,0% dels contractes del sector van ser indefinits. El 2019 només ho eren el 10,6%.