Prop de tres milions de persones han visitat la ciutat aquest estiu
Turisme. És un 15% menys que durant l’estiu del 2019, però s’ha augmentat l’estada mitjana fins a les 5,3 nits.
Gairebé tres milions de turistes han visitat Barcelona de juny a finals d’agost, un 15% menys que durant l’estiu del 2019, però s’ha augmentat l’estada mitjana fins a les 5,3 nits. Més de 6,5 milions d’euros de l’impost turístic s’han destinat a projectes per a la diversificació del turisme, el foment del turisme responsable i la promoció d’activitats esportives, gastronòmiques i culturals.
Barcelona, amb més de 5.438.000 pernoctacions, ha estat la destinació urbana d’Espanya amb més volum d’estades. El turisme internacional ha continuat sent majoritari, amb un 84% del total d’allotjats en hotels de la ciutat, però destaca l’increment del turisme domèstic i de proximitat, que ha augmentat en nombres absoluts respecte del 2019: 340 mil visitants nacionals han visitat Barcelona durant l’estiu. En l’acumulat de l’any suposen 6,4 milions de visitants i gairebé 20 milions de pernoctacions en hotels i HUT (habitatges d’ús turístic).
El 60,4% dels visitants d’aquest agost han estat homes, menors de 34 anys (55,1%), de procedència internacional (85,4%), que han viatjat en parella (41,7%) i per motiu d’oci (76,1%).
França s’ha situat com a primer mercat emissor internacional, amb més de 107 mil turistes allotjats als hotels de la ciutat, seguit dels Estats Units, amb més de 70 mil, i el Regne Unit i Itàlia, amb més de 54 mil turistes cadascun.
Augment de la despesa i impacte del turisme
S’estima que els i les turistes han realitzat una despesa de 1.915 milions d’euros durant els mesos d’estiu, el triple que l’any passat. Pel que fa a la despesa realitzada en targetes a TPV de la ciutat, l’índex de recuperació comercial dels serveis turístics, que inclou restauració, allotjament i hoteleria, es troba un 33,9% per sobre del de l’any 2019.
- Mercat de treball: el 47,5% dels contractes han estat indefinits en l’àmbit del turisme durant l’estiu, i se n’han signat 20.470; el 2019 només ho van ser el 9,6%.
- Transport: al port de Barcelona s’han comptabilitzat 900 mil creueristes, un 19,6% menys que a l’estiu del 2019, i a l’aeroport s’ha registrat un volum de 12.962.385 passatgers, un 18,4% de passatgers menys que el 2019 (15.876.816), però gairebé el doble que els de l’estiu passat (6.500.256).
- Museus municipals: recuperen el 86,6% del públic que tenien el 2019 i estan un 87,6% per sobre dels registres de l’estiu del 2021. En total han visitat museus de la ciutat durant l’estiu 237.623 persones.
- Park Güell: ha registrat augments del 50% respecte de l’estiu del 2019; del juny a l’agost hi han passat 1.419.026 persones.
L’impost d’estades en establiments turístics destinat als districtes
En el darrer any s’han destinat 6,7 milions d’euros procedents de l’impost d’estades en establiments turístics a projectes de desenvolupament turístic en diferents districtes i a la promoció d’activitats esportives, gastronòmiques i culturals de rellevància per a la projecció internacional de la ciutat i la captació de turisme de qualitat.
El darrer paquet, aprovat la setmana passada a la Comissió de Govern, destinarà més de 2 milions d’euros als projectes de desenvolupament turístic següents:
- Sants-Montjuïc: amb una inversió de 98.000 euros, se subvencionen dos projectes. D’una banda, el projecte Montjuïc 360º, una proposta per redescobrir a peu el patrimoni natural i històric del parc, amb la recuperació d’espais i antics camins i la millora de la conservació. L’altre és l’arranjament i la dinamització de l’espai Meeting Point, ubicat al carrer de la Creu Coberta i gestionat per l’associació de comerciants de l’eix comercial.
- Les Corts: s’hi destinen 92.000 euros, que engloben diferents actuacions, com la rehabilitació del Panteó dels Repatriats d’Ultramar o el finançament d’una iniciativa amb el sector hoteler per millorar i reduir la producció de residus, en el marc del projecte, que ja està en marxa al districte, “Turisme i comerç responsable i inclusiu a les Corts”.
- Gràcia: es destinen 85.000 euros al projecte “Nous itineraris turístics del Barri del Coll”, que inclou 11 punts turístics singulars.
- Nou Barris: disposaran de 67.250 euros per a dos projectes culturals: es dona continuïtat al Laboratori Art Urbà a Nou Barris, un pla d’acció d’impuls i de suport als artistes urbans de la Zona Nord del districte, i al Festival Flamenc a Nou Barris, que té lloc al districte des de l’any 2000.
- Sant Martí: l’impost finança amb 175.000 euros l’impuls del programa “Cultura al carrer”, que portarà al barri del Besòs i el Maresme activitats familiars i espectacles de circ, dansa, teatre i música.
- Ciutat Vella: es destinen 82.000 euros al treball integral que inclou un estudi i un mapa dels itineraris dels grups de turistes, que permetrà disposar d’una diagnosi i un mapa acurats de quins són els orígens, els itineraris i els punts de parada amb més afluència.
Es reserven 300.000 euros d’inversió als districtes a projectes enfocats a crear un pla d’actuació per als propers anys al voltant de la mobilitat turística i a definir escenaris de gestió que contribueixin a administrar els fluxos turístics que rep la ciutat.
També s’ha aprovat un paquet destinat a impulsar iniciatives per a la promoció internacional de la ciutat en diversos àmbits com l’esportiu, el cultural, el de la restauració o els festivals, com The World’s 50 Best Bars 2022, el Concurs Internacional de Salts 125è Aniversari del Reial Club de Polo de Barcelona, la Final Màster World Padel Tour o Fonograma – Setmana de la Música Feta a Catalunya, entre d’altres.