• Carrer de les Carolines, 18-22. Casa Vicens, fumador
  • Gràcia
  • Mosaic de cartó pedra
  • Segle XIX
0 imatges | 0 participants
(Foto: Casa Vicens)

(Foto: Casa Vicens)

MOSAIC
Descripció: revestiment de les parets del fumador de la casa. El mosaic està realitzat amb rajoles de cartró pedra imitant les de ceràmica esmaltada. Les rajoles estan fabricades amb diverses capes de papers premsats; la capa superficial consisteix en un dibuix decoratiu litografiat i envernissat que li dóna l’aspecte brillant. Els motius decoratius en relleu del fumador representen fulles verdes i flors grogues sobre un fons marró; els colors originals s’han recuperat arran de la restauració realitzada al 2016-2017 que havien mantingut el sostre i les parets pintades de color blanc groguenc durant molts anys.
Època: 1883-1885
Autor: Hermenejildo Miralles
Font de la informació: equip de redacció de l’Inventari participatiu – El mosaic del meu barri
QUINEY, A. (2005). Hermenegildo Miralles. Arts gràfiques i enquadernació. Biblioteca de Catalunya.

EDIFICI
Arquitecte: Antoni Gaudí i Cornet, arquitecte
Època: 1883-1888
Estil: Neoàrab
Ús original: residencial
Font de la informació: AJUNTAMENT DE BARCELONA. Portal d’Informació Urbanística. Casa Vicens [En línia].
RIBAS MUNS, Daniel; PACHECO GÓMEZ, G. (2005). La Casa Vicens d’Antoni Gaudí. Tesi doctoral. Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya.

MÉS INFORMACIÓ
AJUNTAMENT DE BARCELONA. Repositori Obert de Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona. Casa Vicens [En línia].
CASA VICENS GAUDÍ. La casa [En línia].
GENERALITAT DE CATALUNYA. Direcció General del Patrimoni Cultural. Cercador del Patrimoni Arquitectònic.  Casa Vicens [En línia].
POBLES DE CATALUNYA. Casa Vicens [En línia].
ROSSELLÓ, M. (2016) “Rajoles de cartró pedra a l’arquitectura catalana. Papier Mâché Tiles in Catalan Architecture”. Coup de fouet 28:24-35.

ITINERARI 4 – Tècniques musives: un recorregut per Gràcia
Punt 17 de l’itinerari

Mosaic de cartró pedra
Segurament, és la tècnica d’aplicació decorativa a l’arquitectura més desconeguda de totes les que es van utilitzar durant el Modernisme. Tal com la va definir el seu creador, l’editor i impressor Hermenegildo Miralles, la rajola de cartó pedra era una rajola d’imitació que tenia un aspecte molt similar a la ceràmica. Les plaques es composaven de la primera capa amb el dibuix litografiat al qual s’hi afegien diverses capes de paper que s’unien mitjançat premsat per convertir-lo en cartó pedra. Després, rebia un vernís que li conferia el seu aspecte brillant i, finalment, un acabat en relleu.

Les rajoles de cartó pedra van gaudir d’una ràpida acceptació que es constata per la seva presència en obres importants com en edificis de nivell mig, en ser una alternativa atractiva als materials de construcció més usuals. Eren molt resistents i més econòmiques que les rajoles tradicionals i arquitectes com Gaudí o Puig i Cadafalch les van incorporar amb bon resultat en les seves obres. Van formar part de revestiments, arrimadors o enteixinats en edificis importants del moment com el desaparegut hotel Colon de la Plaça de Catalunya. Encara es conserva a la Casa Vicens del barri de Gràcia, obra d’Antoni Gaudí.