Logo Ajuntament de Barcelona

Selecciona idioma

  • Català
  • Castellano
  • English

Altres webs de l'Ajuntament de Barcelona

L'Ajuntament
Contacte
Tràmits
Treballa a l'Ajuntament
Noticies
Agenda
Mapa
Com s'hi va
Vés al contingut

Arxiu Municipal de Barcelona

Inici
Instruccions de navegació del menú

Instructions for screen readers and keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the horizontal arrow keys on the first level of the menu.
  • Display and browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qui Som?
    Qui Som?
    • Nosaltres
    • Com ens organitzem?
      • Com ens organitzem?
      • Com ens organitzem?
      • Pla estratègic de l'AMB
      • Memòries
      • L'Arxiu en Xifres
      • Drets i compromisos
    • Història de l’Arxiu
      • Història de l’Arxiu
      • Història de l’Arxiu
      • Orígens medievals
      • Un fons històric i un d'administratiu
      • El Projecte d’ordenació d’arxius
      • Canvi de segle
    • Informació i horaris
    • Com arribar-hi
    • Centres d'arxiu
    • Col·labora
  • Consulta
    Consulta
    • Consulta els documents
    • Documentació sobre el Registre Civil de Barcelona
    • Preguntes freqüents
  • Serveis
    Serveis
    • Assessorament personalitzat
    • Reproduccions de documents
    • Activitats de formació i difusió
    • Servei a l’Administració
  • Activitats i difusió
    Activitats i difusió
    • Coneix les nostres activitats
    • Visites comentades
    • Exposicions Virtuals
    • Publicacions
    • El podcast de l'Arxiu
    • Itineraris de l'Arxiu
    • Setmana Internacional dels Arxius
    • Activitats educatives
    • Aprendre amb l’Arxiu
    • Jornades de recerca
  • Gestió documental
    Gestió documental
    • Quadre d’organització de fons
    • Quadres de classificació
    • Mètode de descripció
    • Esquema de metadades
    • Comissió Municipal d’Avaluació i Accés a la Documentació
    • Calendari de conservació i accés
    • Administració electrònica
    • Normativa
Instruccions de navegació del menú

Instructions for keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the vertical arrow keys on the first level of the menu.
  • Use the right arrow key to display the second level.
  • Browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qui Som?
    Qui Som?
    • Nosaltres
    • Com ens organitzem?
      • Com ens organitzem?
      • Com ens organitzem?
      • Pla estratègic de l'AMB
      • Memòries
      • L'Arxiu en Xifres
      • Drets i compromisos
    • Història de l’Arxiu
      • Història de l’Arxiu
      • Història de l’Arxiu
      • Orígens medievals
      • Un fons històric i un d'administratiu
      • El Projecte d’ordenació d’arxius
      • Canvi de segle
    • Informació i horaris
    • Com arribar-hi
    • Centres d'arxiu
    • Col·labora
  • Consulta
    Consulta
    • Consulta els documents
    • Documentació sobre el Registre Civil de Barcelona
    • Preguntes freqüents
  • Serveis
    Serveis
    • Assessorament personalitzat
    • Reproduccions de documents
    • Activitats de formació i difusió
    • Servei a l’Administració
  • Activitats i difusió
    Activitats i difusió
    • Coneix les nostres activitats
    • Visites comentades
    • Exposicions Virtuals
    • Publicacions
    • El podcast de l'Arxiu
    • Itineraris de l'Arxiu
    • Setmana Internacional dels Arxius
    • Activitats educatives
    • Aprendre amb l’Arxiu
    • Jornades de recerca
  • Gestió documental
    Gestió documental
    • Quadre d’organització de fons
    • Quadres de classificació
    • Mètode de descripció
    • Esquema de metadades
    • Comissió Municipal d’Avaluació i Accés a la Documentació
    • Calendari de conservació i accés
    • Administració electrònica
    • Normativa

Arxiu Municipal del Districte de Sant Martí

  • Història de l’Arxiu
  • Quina documentació conservem?
  • Activitats educatives
    • Coneix l'Arxiu Municipal del Districte de Sant Martí
    • Itinerari per Sant Martí. De la fàbrica al Casino: el món obrer al Poblenou
  • Recursos didàctics
    • A favor de qui estaven?
    • El Guirigay del 69
    • Perseguint microbis
    • Els estranys motius del senyor Saladrigas
    • Els problemes de cada dia
    • Entrem en una fàbrica del segle XIX
    • Maleta didàctica de MACOSA
  • Publicacions
  • On Som
  1. Inici
  2. / Arxius Municipals de Districte
  3. / Sant Martí

Quina documentació conservem?

Fons municipals

Gestionem i conservem documentació municipal de diverses etapes històriques:

  • Fons de l’antic municipi de Sant Martí de Provençals del 1740 fins al 1897. La documentació anterior no es conserva a causa d’un incendi durant la Guerra de Successió l’any 1705.
  • Fons de l’Ajuntament de Barcelona, corresponent a l’any 1900 fins l’actualitat, tot i que el volum important de documentació es produeix a partir de l’any 1984.

Pel que fa al fons de l’Ajuntament de Sant Martí de Provençals, el document més antic conservat és de l’any 1740 i es tracta d’un reglament de bagatges emès per Felip V i imprès a Madrid el 10 de març de 1740; tot i això, el volum important de la documentació s’inicia l’any 1820.

D’aquest fons històric, a part de la documentació administrativa que engloba els llibres d’actes de les sessions del ple, en destaquem els 4.148 expedients de llicències d’obres particulars, que permeten conèixer qualsevol tipus d’obra privada o infraestructura que es va concedir o denegar durant aquells anys. Són de gran interès per observar, per exemple, els problemes d’ampliació del Pla d’eixample a Sant Martí de Provençals a causa dels intents del consistori per controlar-ne la gestió.  

A més, hi ha l’expedient relatiu a la construcció de la Sagrada Família o d’una casa particular al carrer del Consell de Cent segons el projecte d’Antoni Gaudí.

Pel que fa al fons de l’Ajuntament de Barcelona, la documentació més antiga és la de l’antiga Tinència d’Alcaldia i la Junta Municipal, tot i que es tracta de documentació testimonial a causa de les escasses funcions atorgades a aquests òrgans de govern. A més, hi ha la documentació transferida per les àrees centrals als districtes, formada bàsicament per les sèries d’antecedents d’activitats i inspeccions industrials.

La darrera etapa cronològica es produeix a partir de 1984 amb el projecte de descentralització i participació ciutadana i la nova divisió territorial de Barcelona en deu districtes, que dota els districtes de més competències.  Les sèries amb més volum i també les més consultades per la ciutadania són les llicències d’activitat, les llicències d’obres majors i menors i els projectes urbans.

Fons privats

Guardem documentació procedent de vint-i-una empreses, entre les quals ressaltem pel seu interès el fons Saladrigas Freixa (1900-1977), el de la Farinera Sant Jaume, SA (1892-1991) i els d’una part destacada de fàbriques que havien estat situades en els terrenys de l’actual Vila Olímpica.

El fons Saladrigas Freixa arriba a l’Arxiu per donació i està format, principalment, per 15,13 m de documentació comptable i comprovants de les despeses personals i familiars del període del 1900 al 1977.

Pel que fa al de la Farinera Sant Jaume, que ocupa 11,76 m, està format pel fons parcial d’aquesta empresa del sector alimentari del període del 1892 al 1991, amb sèries documentals de comptabilitat, documentació fiscal i correspondència.

També són d’interès els fons de les cooperatives. Conservem, per exemple, el fons de L’Artesana del període del 1921 al 1981, del qual ressaltem les sèries de llibres d’actes (1926-1980), gestió del personal (1948-1981) i seccions com ara la de l’agrupació coral, l’excursionista o els escacs, entre altres. També és interessant el fons de Pau i Justícia, amb documentació del període del 1900 al 1987 sobre l’organització, les finances, la gestió del personal, els socis, les seccions (balls i festes, cinema, coral, ensenyament, escacs, teatre, excursionisme i muntanya, natació, sardanes, etcètera) i altra documentació generada de la seva activitat com a promotora d’habitatges per als treballadors.

Finalment, el de la cooperativa La Formiga Martinenca està format per 11 m de documentació, del període del 1903 al 1976. Són importants els apartats referits a l’administració general, les finances, els proveïments i les seccions (grup recreatiu i cultural, teatre, coral, agrupació ciclista, obra social, botiga de queviures i activitats comercials).

A l’Arxiu Municipal del Districte de Sant Martí també es poden consultar diversos fons personals, entre altres, el de Jean Hébrard, director tècnic de l’empresa Fundición de Antimonio, SA (FASA); el de Josep Rocher Téllez, president de l’AV del Clot - Camp de l’Arpa; el de Claudi Vidal Puig, empresari amb un negoci al passatge de Sicília (antic barri industrial d’Icària), o el d’Esteve Bosch, fotògraf local.

Col·leccions

Destaquem la col·lecció de les Germanes Melé, amb 2.514 fotografies d’entre el 1925 i el 1963, amb imatges de la vida quotidiana al barri del Clot i altres indrets de Catalunya, i el conjunt de 435 fotografies de l’empresa Talleres Oliva-Artés, SA (fàbrica de maquinària tèxtil), a més de la col·lecció de cartells, amb 1.920 exemplars del període del 1919 al 2015.

Disposem d’una biblioteca auxiliar i de revistes i publicacions periòdiques editades a Sant Martí, provinents, en molts casos, d’associacions de veïns i entitats diverses.

 

Si vols conèixer tota la informació de què disposem a l’Arxiu de Sant Martí, consulta el quadre de fons.

Per consultar la documentació presencialment, cal cita prèvia.

Nota per als usuaris del lector de pantalla. Aquesta galeria mostra un element, que pot ser una imatge o un vídeo. Feu servir els controls de l’àrea "Controls de la galeria" per veure l’element anterior o el següent. També podeu fer clic sobre l’element que voleu visualitzar.
Unes mans amb guants blancs col·locades sobre o a tocar un plànol amb la planta de la basílica de la Sagrada Família. Carme García Navarro

Entre la documentació conservada a l’AMDSM es troben els fons de l’antic municipi de Sant Martí de Provençals i joies com el primer plànol de la Sagrada Família firmat per Gaudí. Carme García Navarro

Slide 1 of 1

Documents

  • Quadre de fons AMDSM (PDF 128.53 KB)
Barcelona City Council logo
  • Accessibilitat
  • Avís legal
  • Contacta