Inici / Noticia / El catàleg d’activitats antirumors ara també online!

El catàleg d’activitats antirumors ara també online!

El catàleg d’activitats per desmuntar els imaginaris discriminatoris sobre la diversitat cultural ja ha començat a oferir activitats en format online.

Les activitats estan a disposició de les entitats, els serveis i els equipaments de Barcelona, de manera gratuïta, per a qui vulgui eradicar imaginaris racistes i discriminatoris sobre la diversitat cultural des d’una perspectiva intercultural i interseccional.

El catàleg té la vocació de ser una eina al servei d’aquelles entitats, escoles, i altres grups que estiguin treballant temes relacionats amb la interculturalitat durant l’any amb la intenció d’acompanyar el treball de processos en els diferents territoris de la ciutat.

En format online de moment hi podràs trobar les activitats sota l’etiqueta ‘Taller Formatiu’, pretenent arribar a adults, joves i gent gran. A sota et llistem les activitats disponibles:

Cantants musulmanes: femení i plural

L’activitat consisteix en una xerrada en forma d’audició comentada al voltant de vídeos musicals que acompanyen l’explicació de l’islam com a fet cultural. Es tractaran així les “feminitats” dins de l’islam. Tres eixos de reflexió des de tres geografies, actituds i sonoritats diferents: el món àrab, Àfrica Occidental i les noves identitats europees. El taller deconstruirà imatges estereotipades, en aquest cas, envers les dones musulmanes, mitjançant la proposta de visions noves que entren en contradicció amb les prefixades.

Demana-la aquí.

Parlem de l’Islam a través de tres referents musulmanes

L’activitat és un taller formatiu que, a través de fets històrics claus, i localitats geogràfiques rellevants, pretén mostrar tres dones referents a la història de l’Islam. L’activitat té l’objectiu de desarticular imaginaris orientalistes prefixats sobre el paper que han jugat les dones en contextos llegits com a àrabs i musulmanes, i en la comprensió i transmissió del missatge islàmic en particular.

De la mà de Khadija bint Khuwaylid (555-623), també coneguda com la mare dels creients (literalment Khadija la gran), Raabi’ah al-‘Adawiyya (717-801) poeta sufí, i Nana Asma’u (1794-1865) poeta i mestra, coneixerem referents, sabers i pràctiques poc presents en els imaginaris recurrents de les societats occidentals.

Demana-la aquí.

Una mirada als feminismes negres des d’una perspectiva històrica

Tot i les eines crítiques que ens brinden els anàlisis interseccionals i interculturals de les opressions; el racisme, les desigualtats de gènere i el sexisme solen abordar-se com si es tractés de fenòmens allunyats entre si. No obstant, es tracta de formes de discriminació que es sostenen mútuament.

Mitjançant un format pedagògic, l’objectiu d’aquesta activitat és adquirir eines i estratègies per tal d’exercir un anàlisi històric de com opera i ha operat el racisme a les polítiques de gènere i de diversitat sexual actuals, agafant com a referents els feminismes negres i descolonials.

Demana-la aquí.

La construcció de la mirada islamòfoba

El taller pretén analitzar d’on venen i com es construeixen les mirades estereotipades que tenim envers l’islam. Amb un suport de recursos audiovisuals, analitzarem com els mitjans i la producció cultural juguen un rol cabdal en determinar la nostra visió de “l’altre”.  I en el cas de la Islamofòbia, com opera la creació d’un relat que representa les persones  musulmanes com un enemic públic contra el qual s’ha de lluitar i l’islam una ideologia de la qual cal protegir-se.

Per tal de problematitzar aquest relat, mostrarem la complexitat dels diferents corrents polítics i ideològics de l’islam i parlarem de quina ha estat la relació històrica d’Occident amb Orient (colonització, orientalisme, monopoli de recursos naturals). Finalment reflexionarem sobre com opera la islamofòbia per justificar i mantenir aquesta relació desigual.

Demana-la aquí.

Canviem el marc!

Les persones pensem com parlem: les paraules i metàfores que fem servir a diari, i sovint de manera mecànica, tenen la capacitat de donar forma a la nostra manera d’entendre el món. Aquest taller reflexiona sobre «com» parlem, per tal de ser capaços de reconèixer els elements estructurals de racisme que «reconstruïm», legitimem i normalitzem. Es farà a partir de la comprensió dels marcs mentals opressius que les nostres paraules evoquen, i mitjançant l’anàlisi crític de narratives opressives i discriminatòries.

Durant el taller es reflexionarà sobre com funcionen aquests mecanismes, i s’analitzaran les característiques que tenen les narratives opressives (racistes) a través de vídeos i casos d’estudi seleccionades a partir de fets i situacions d’actualitat. Durant el taller es proposaran algunes pautes per a construir narratives transformadores dels «marcs» mitjançant exemples i experiències concretes.

Demana-la aquí.

Desconstruint representacions i imaginaris discriminatoris

La formació consisteix en una primera part de caire teòric (on s’explicaran processos de colonització i racialització), que ajudi a l’alumnat a generar una correlació de les relacions discriminatòries que es generen avui en dia, així com el context polític i històric en les que es fonamenten. També es posarà èmfasi en la revisió de forma crítica de la vinculació del concepte de racisme amb violència i seguretat, i la conseqüència que això té en la vida de les persones.

La sessió tindrà una segona part més pràctica, a través de l’anàlisi de materials audiovisuals com fotografies, vídeos i notícies de diari, sempre amb l’objectiu de que els i les participants puguin desconstruir idees preconcebudes i que els participants puguin prendre una posició crítica i de revisió de tot allò que veuen en la seva quotidianitat.

Demana-la aquí.

Racisme a les xxss? Estratègies comunicatives per combatre’l

Les xarxes socials (Twitter, Facebook, Instagram, Telegram i WhatsApp) són noves vies de comunicació que podem utilitzar per promoure les accions interculturals i d’eradicació del racisme. Saber-les utilitzar i treure’n el màxim profit és un dels objectius d’aquesta formació.

En aquest taller els i les participants aprendran a dissenyar una campanya per xarxes que incorpori la mirada intercultural, posant en pràctica amb exemples i temes concrets. Alhora, també analitzarem el contingut i les campanyes que circulen per les xarxes i descobrirem quins són els i les referents de lluita contra el racisme.

Demana-la aquí.

Barvaliphe (Riquesa)

L’activitat pretén realitzar un anàlisi de les bases del racisme cultural i construcció històrica del “nosaltres” i “els altres” com a identitats contraposades. Mitjançant jocs i dinàmiques participatives i en un debat en condicions d’horitzontalitat, es qüestionen les bases de l’antigitanisme per tal de contribuir a la construcció d’una mirada respectuosa vers el poble gitano. Així doncs l’activitat contribueix mitjançant elements culturals, històrics a enriquir la cosmovisió i les relacions socials que mantenim durant el nostre dia a dia.

Demana-la aquí.

Els drets LGBT amb mirada intercultural i interseccional

El treball girarà al voltant de contrastar diferents discursos i realitats sobre el garantiment, promoció i vulneració dels drets LGBT+. Des d’un marc interseccional analitzarem les generalitzacions, reduccionismes i elements discriminatoris subjacents.

Tant l’anàlisi com la facilitació de recursos conceptuals i pràctics li permetrà a les persones assistents realitzar interpretacions crítiques de les qüestions abordades i, a partir d’aquestes, adoptar un paper actiu en la detecció i desactivació de violències i actituds racistes vers la societat en general i les comunitats LGBT+ en particular.

Demana-la aquí.

 

Més informació

Us recordem que hem renovat la imatge gràfica del catàleg antirumors i incorporat més de vint activitats, amb una àmplia oferta de formats (noves modalitats de teatre social, arts plàstiques, audiovisual…) per tal d’arribar a tots els públics (infants, adults, joves, entitats, gent gran).

Us animem a que li doneu un cop d’ull al catàleg i us poseu en contacte amb l’equip tècnic si teniu qualsevol dubte.

Comparteix aquest contingut