Posicionament de ciutat i connexió global
A continuació, es presenten les mesures i accions que es duran a terme per enfortir el posicionament global de Barcelona i millorar la seva connexió amb el món.
Aquestes actuacions tenen com a objectiu promoure la ciutat com un destí empresarial global, atraient inversions, activitat econòmica i talent que reforcin un model de ciutat més equitativa, sostenible i competitiva.

L’aeroport Josep Tarradellas Barcelona–El Prat, és part de la promoció econòmica internacional de la ciutat. La seva importància va més enllà de la dimensió turística; també és clau en els àmbits empresarial, inversor, científic i emprenedor. La condició de Barcelona com a ciutat global està intrínsecament lligada a la presència d’un aeroport ben connectat amb els principals pols econòmics del món.
Al llarg dels darrers anys, l’aeroport ha mantingut la seva competitivitat. Entre els anys 2000 i 2019, el trànsit de passatgers de l’aeroport es va multiplicar per 2,7, de manera que va passar de 19,5 a 52,7 milions de passatgers, cosa que supera la tendència històrica habitual del sector que acostuma a duplicar el trànsit aeri mundial cada vint anys. L’any 2024, l’aeroport va superar els 55 milions de passatgers, la qual cosa es considera el seu límit operatiu. Amb tot, hi ha cert espai per creixement mitjançant optimitzacions operacionals i la potenciació de franges horàries amb menys demanda.
L’aeroport de Barcelona és actualment un aeroport de referència en els vols punt a punt i se situa líder d’aquest segment a Europa. Gràcies a aquesta posició i a la feina desplegada pel Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries, Barcelona disposa actualment de més de 58 vols intercontinentals. Aquesta combinació de vols punt a punt amb vols intercontinentals atorga a l’aeroport de Barcelona el potencial per ser un aeroport hub & spoke. Aquest model de distribució permet optimitzar les connexions entre aeroports, concentrant el trànsit en terminals de gran capacitat que enllacen aeroports de menys capacitat.
L’ampliació de l’aeroport, que inclou la construcció de la terminal satèl·lit i l’ampliació de la pista, és essencial per incrementar les rutes intercontinentals i millorar les connexions per als passatgers. Sense aquesta ampliació, la capacitat d’expansió de les rutes intercontinentals serà limitada, fet que debilitarà la capacitat d’atreure multinacionals que vulguin establir centres de decisió i producció a Barcelona, així com contractar talent local.
Posicionament internacional i promoció de Barcelona com a referent global
-
Barcelona defensa una estratègia de diplomàcia científica que permeti posicionar la ciutat com un referent internacional en innovació, recerca i coneixement. A través de polítiques de lobby, es treballa per atreure finançament i infraestructures úniques, així com empreses estratègiques que ajudin a impulsar la ciència i la tecnologia a la ciutat. Simultàniament, es fan campanyes de promoció internacional amb l'objectiu de captar congressos i esdeveniments científics, per reforçar la imatge de Barcelona com a ciutat del coneixement.
- Capitalitat científica de l’Estat: Barcelona es consolida com a centre d’excel·lència científica a escala nacional i internacional. L’aliança entre l’Ajuntament de Barcelona i el Govern d’Espanya vol incrementar el suport institucional i el finançament per a la recerca científica a la ciutat, així com promoure projectes d'impacte que abordin els reptes socials i urbans actuals i fomentin la innovació i la col·laboració entre els sectors públic i privat.
- Biennal Ciutat i Ciència: amb l’objectiu de connectar la ciutadania amb el coneixement científic, la Biennal s’ha convertit en un esdeveniment clau a la ciutat. Aquest esdeveniment permet fomentar el debat sobre els reptes actuals i facilita la col·laboració entre científics, empreses i institucions. La Biennal no només promou la divulgació científica, sinó que també potencia la imatge de Barcelona com a epicentre d’innovació.
- Premi Europeu de Ciència Hipàtia: l'Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb l’Acadèmia Europa, ha creat el Premi Europeu de Ciència Hipàtia per reconèixer les carreres científiques d’investigadors destacats a escala internacional, amb una obra que impacti en la societat. Aquest guardó celebra l'excel·lència en la recerca científica i, a més, consolida Barcelona com a ciutat referent científica en l’àmbit europeu.
-
Barcelona desenvolupa una estratègia de promoció internacional orientada a segments i mercats que coincideixen amb les motivacions i els interessos de la ciutat. L’objectiu és atreure un perfil de visitant que apreciï les ofertes culturals, gastronòmiques i d’oci de Barcelona, i que, alhora, contribueixi a l’economia local. A més, es potencien eines digitals per millorar l’experiència dels visitants i prolongar-ne l'estada, de manera que s'origina un retorn econòmic i social.
- Candidatura Capital del Comerç: amb la creació de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat (CECP), Barcelona opta a ser una de les ciutats organitzadores de jornades i esdeveniments que promoguin la digitalització, la sostenibilitat i la innovació tecnològica en el comerç de proximitat.
- Campanyes internacionals a grans mitjans internacionals: Barcelona durà a terme campanyes de promoció internacional als mitjans de comunicació més importants dels mercats clau per enfortir el posicionament de la ciutat. Aquestes campanyes tindran l’objectiu d’augmentar la visibilitat global de la marca Barcelona i el seu atractiu com a destinació empresarial i cultural.
- Presència en fires econòmiques a Barcelona: En el marc d’una estratègia clau per incrementar la visibilitat i el reconeixement de la marca Barcelona a escala internacional, la ciutat tindrà presència activa i un estand propi en les fires més destacades que tenen lloc a la ciutat, com ISE, MWC i Smart City. A més, s'avaluarà la presència en esdeveniments com ara Alimentària i el Saló de l'Automòbil per a determinar-ne l’impacte i la valoració. Ser present en aquestes fires permet establir contactes comercials, mostrar productes i serveis innovadors mantenir-se al corrent de les últimes tendències en cada sector, i contribuir al creixement i l'expansió de l'empresa.
- Presència en fires econòmiques internacionals: en col·laboració amb agents clau de l’ecosistema institucional i empresarial de Barcelona, es tindrà presència en fires líders de sectors estratègics a escala internacional, com ara Web Summit (emprenedoria), MIPIM (inversió en projectes urbans), MWC Shanghai (tecnologia) o SEMICON West (semiconductors).
- Exposició Universal d’Osaka: en el context de l’Exposició Universal d’Osaka se celebrarà una setmana de Catalunya, en què Barcelona serà present amb actes de promoció econòmica internacional, tant dins de l'exposició mateixa com més enllà, amb esdeveniments i reunions sectorials a Kobe i Tòquio.
- Fira Internacional del Llibre de Guadalajara: Barcelona serà la ciutat convidada d’honor a la Fira Internacional del Llibre de Guadalajara (FIL) 2025, la trobada cultural més important d’Iberoamèrica, que se celebra des del 1987. Aplega 3.000 activitats i 750 autors d’una cinquantena de països. La fira representa una de les cites culturals més importants del continent i permetrà rellançar el posicionament cultural i econòmic de Barcelona a l’Amèrica Llatina, així com entre amplis sectors emergents hispans dels EUA.
- Capital Mundial de l’Arquitectura (2026): Barcelona serà la Capital Mundial de l’Arquitectura durant el 2026, un esdeveniment de primer nivell amb activitats a tots els districtes, amb objectius de futur i la implicació de les entitats i la ciutadania. A l’estiu, la ciutat serà la seu del Congrés de la Unió Internacional d’Arquitectes, tres dècades després d’haver estat la seu de la 19a edició, el 1996. L’esdeveniment preveu deixar un llegat permanent a la ciutat.
-
Gairebé dos anys després de l’entrada en vigor del Pla estratègic del CDRA 2024-2025, arriba el moment d’encarar-ne la fase final i avaluació, pas previ a l’elaboració d’un nou Pla estratègic. S’ha treballat per recuperar les darreres connexions intercontinentals pendents després de la covid-19 i obrir nous mercats estratègics, a banda de fomentar l’augment de freqüències i la reducció de l’estacionalitat.
Ara cal definir una estratègia de futur que s’adapti a la realitat de l’aeroport, amb objectius més quirúrgics orientats a enfortir la connectivitat amb les destinacions alineades amb els sectors econòmics estratègics de Barcelona.
-
L'impuls d'esdeveniments d'alt impacte a Barcelona vol atreure iniciatives coherents amb el model i els objectius estratègics de la ciutat, a fi d’enfortir el sector i la indústria dels esdeveniments (MICE) i el seu llegat internacional. Això implica promoure la col·laboració amb agents internacionals per programar un calendari d'esdeveniments que incrementi les oportunitats econòmiques i atregui congressos de l'estranger. Amb la consolidació de l'Integrated Systems Europe i l'atracció d'esdeveniments esportius, es pretén no només augmentar l'activitat econòmica, sinó també enriquir el posicionament global de Barcelona com a destinació d'esdeveniments de rellevància.
Impuls del talent internacional a Barcelona
-
L'impuls d'accions de promoció de Barcelona com a ciutat atractiva per al talent internacional es durà a terme mitjançant seminaris web i col·laboracions amb agents com els Chapters internacionals d'escoles de negocis de Barcelona i també amb grans empreses reclutadores com poden ser els centres tecnològics presents a la ciutat. A més, es potenciarà la xarxa Cities for Talent per facilitar l'intercanvi de bones pràctiques entre ciutats líders en mesures d'atracció i retenció de talent internacional. Aquestes iniciatives promouran la visibilitat de Barcelona com a destinació de talent, fomentant la col·laboració i l'aprenentatge mutu entre diversos actors i ciutats a escala internacional.
També es crearan trobades amb directius d'empreses estrangeres, així com empresaris o emprenedors d'altres països, amb la finalitat d'intercanviar visions i abordar els desafiaments en la retenció del talent. Es crearà el Programa Goodwill Ambassadors, Glocals o Barcelona allies per establir un grup de persones internacionals implicades i que col·laborin amb la ciutat per promoure Barcelona com a ciutat de talent. Així mateix, es duran a terme accions de fidelització amb els centres tecnològics locals per enfortir l'ecosistema i consolidar el seu compromís amb el territori, de manera que es potenciï el desenvolupament i la permanència del talent a Barcelona.
-
Barcelona és l’única ciutat de l’Estat espanyol i una de les poques del sud d’Europa que disposa de recursos per acollir i facilitar l’arribada de professionals estrangers que requereixen les empreses i organitzacions locals, en especial en l’àmbit STEAM. El web Barcelona International Welcome recull informació pràctica i recursos per a les persones que es traslladen a viure a la ciutat; i el servei Welcome Desk ofereix atenció personalitzada, suport en els tràmits prioritaris que cal fer en arribar i assessorament en temes com fiscalitat, immigració o mercat laboral.
Per afavorir la integració de talent internacional, l’Ajuntament organitza el Barcelona International Community Day, una gran trobada anual de la comunitat internacional de Barcelona, amb fira d’expositors i un gran programa d’activitats. Dins d’aquest gran esdeveniment, es crearan accions noves per vincular aquests ciutadans i ciutadanes nouvinguts. Així mateix, s’organitzen activitats adreçades a la fidelització i la integració de la comunitat internacional durant tot l’any, com ara tallers i seminaris o trobades B2B perquè es puguin connectar amb la població local i desenvolupar tot el seu potencial personal i professional.