Dreceres de barcelona.cat

  • ajuntament.barcelona.cat
  • meet.barcelona
  • Info Barcelona
  • Guia BCN
  • Tràmits
  • Plànol BCN
  • Canals de comunicació
  • Com s'hi va

Català (Canviar idioma)

  • Català
  • Castellano
  • English
  • www.barcelona.cat
  • Català
  • Logo Ajuntament de Barcelona
  • www.barcelona.cat
  • Ajuntament de Barcelona

Dreceres de barcelona.cat

  • ajuntament.barcelona.cat
  • meet.barcelona
  • Info Barcelona
  • Guia BCN
  • Tràmits
  • Plànol BCN
  • Canals de comunicació
  • Com s'hi va

Català (Canviar idioma)

  • Català
  • Castellano
  • English
Vés al contingut

Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme

Inici
Menu navigation instructions

Instructions for screen readers and keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the horizontal arrow keys on the first level of the menu.
  • Display and browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qui som
    Qui som
    • Visió
    • Empreses i organismes autònoms
    • Comissió d'Economia i Hisenda del Consell Municipal
  • Què fem
    Què fem
    • Ocupació, empresa, emprenedoria i innovació
      • Ocupació, empresa, emprenedoria i innovació
      • Ocupació, empresa, emprenedoria i innovació
      • Ocupació de qualitat
      • Empresa i emprenedoria
      • Economia de proximitat
      • Formació i innovació empresarial i socioeconòmica
      • Ciència i innovació
    • Economia social i solidària
      • Economia social i solidària
      • Economia social i solidària
      • Economia Social i Solidària
    • Turisme i promoció de la ciutat
      • Turisme i promoció de la ciutat
      • Turisme i promoció de la ciutat
      • Promoció econòmica internacional
      • Turisme
    • Comerç, mercats, alimentació i consum
      • Comerç, mercats, alimentació i consum
      • Comerç, mercats, alimentació i consum
      • Comerç
      • Consum
      • Institut de Mercats de Barcelona
      • Alimentació sostenible
      • Mercabarna
    • Pressupostos i finances
      • Pressupostos i finances
      • Pressupostos i finances
      • Hisenda
      • Pressupostos i finances
    • Recursos
      • Recursos
      • Recursos
      • Arxiu Municipal de Barcelona
      • El cicle de vida dels edificis municipals
      • Serveis funeraris
    • Estudis i informes
      • Estudis i informes
      • Estudis i informes
      • Estudis i informes
  • Barcelona Impulsa
    Barcelona Impulsa
    • Què és?
    • Àrees d’activitat econòmica
    • Polítiques transversals. Reptes clau
    • Impacte i pressupost
  • Recursos econòmics al teu abast
    Recursos econòmics al teu abast
    • Contractació
    • Vols treballar amb nosaltres?
    • Ajudes per a la promoció del teu projecte econòmic
    • Tràmits i tributs
  • Documentació
  • Actualitat
    Actualitat
    • Notícies
    • Agenda
    • Vídeos
  • Canals d'atenció de l'Ajuntament
Menu navigation instructions

Instructions for keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the vertical arrow keys on the first level of the menu.
  • Use the right arrow key to display the second level.
  • Browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qui som
    Qui som
    • Visió
    • Empreses i organismes autònoms
    • Comissió d'Economia i Hisenda del Consell Municipal
  • Què fem
    Què fem
    • Ocupació, empresa, emprenedoria i innovació
      • Ocupació, empresa, emprenedoria i innovació
      • Ocupació, empresa, emprenedoria i innovació
      • Ocupació de qualitat
      • Empresa i emprenedoria
      • Economia de proximitat
      • Formació i innovació empresarial i socioeconòmica
      • Ciència i innovació
    • Economia social i solidària
      • Economia social i solidària
      • Economia social i solidària
      • Economia Social i Solidària
    • Turisme i promoció de la ciutat
      • Turisme i promoció de la ciutat
      • Turisme i promoció de la ciutat
      • Promoció econòmica internacional
      • Turisme
    • Comerç, mercats, alimentació i consum
      • Comerç, mercats, alimentació i consum
      • Comerç, mercats, alimentació i consum
      • Comerç
      • Consum
      • Institut de Mercats de Barcelona
      • Alimentació sostenible
      • Mercabarna
    • Pressupostos i finances
      • Pressupostos i finances
      • Pressupostos i finances
      • Hisenda
      • Pressupostos i finances
    • Recursos
      • Recursos
      • Recursos
      • Arxiu Municipal de Barcelona
      • El cicle de vida dels edificis municipals
      • Serveis funeraris
    • Estudis i informes
      • Estudis i informes
      • Estudis i informes
      • Estudis i informes
  • Barcelona Impulsa
    Barcelona Impulsa
    • Què és?
    • Àrees d’activitat econòmica
    • Polítiques transversals. Reptes clau
    • Impacte i pressupost
  • Recursos econòmics al teu abast
    Recursos econòmics al teu abast
    • Contractació
    • Vols treballar amb nosaltres?
    • Ajudes per a la promoció del teu projecte econòmic
    • Tràmits i tributs
  • Documentació
  • Actualitat
    Actualitat
    • Notícies
    • Agenda
    • Vídeos
  • Canals d'atenció de l'Ajuntament
  1. Inici
  2. / Què fem
  3. / Recursos

El cicle de vida dels edificis municipals

L’impacte que genera el cicle de vida d’un edifici va més enllà de la quantitat de recursos que requerirà la seva construcció. De fet, la despesa principal de recursos econòmics i materials en la seva vida útil es produeix durant l’etapa d’ús.

És per això que, per assolir els compromisos SOCIALS i MEDIAMBIENTALS de la ciutat, cal que la gestió dels edificis municipals sigui objecte de millora contínua.

Amb aquest espai web es pretén donar a conèixer la visió global del cicle de vida dels edificis municipals segons la Direcció de Serveis d'Edificis Municipals com a referent en Facility Management a l’Ajuntament de Barcelona, i exposar les diverses accions que es duen a terme perquè els edificis municipals esdevinguin sostenibles i fomentin la salut de les persones usuàries mitjançant una gestió integral.


Les nostres funcions principals són gestionar i coordinar la contractació transversal dels diferents serveis relacionats amb els edificis municipals com ara el manteniment, la neteja, els subministraments, les telecomunicacions i les eines contractuals transversals relacionades amb els edificis municipals, entre d’altres. Per tant, som els encarregats de crear les directrius estratègiques i operatives que s’han d’adoptar en col·laboració contínua amb tots els àmbits de gestió per oferir un servei homogeni complint amb la normativa vigent.

A més, aquesta visió integral de la gestió del cicle de vida dels edificis ha fet necessària la creació d’un servei d’acompanyament i assessorament en fase de projectes i obres per tal d’incorporar tot el nostre coneixement en les fases de disseny i construcció.
 

Sostenibilitat i respecte al medi ambient

Per garantir d’una manera òptima els serveis vinculats al ciutadà fem els edificis municipals més SOSTENIBLES utilitzant i produint energia verda, reduint el consum d’aigua i recursos i millorant l’eficiència energètica per reduir la petjada de carboni.

PAM+ 2022-2023
Eix 3: Accelerem la transició ecològica contra la crisi climàtica

  • Contractant energia 100% verda a través de l’encàrrec a Barcelona Energia, la comercialitzadora elèctrica pública metropolitana, per als subministraments dels edificis municipals i promovent les instal·lacions de generació d’energies renovables en edificis existents i de nova construcció. 

    • Encàrrec a mitjà propi
    • Gestió integral de les instal·lacions d'Energia Solar Fotovoltaica (IESFV)
  • Incorporant mesures per reduir l’impacte ambiental, ja sigui en l’execució d’obres necessàries per garantir l’adaptació dels edificis a les necessitats variables durant tot el seu cicle de vida, mitjançant l’aplicació de la Instrucció tècnica per a l’aplicació de criteris de sostenibilitat en projectes d’obres o bé en la mateixa activitat de l’edifici aprofitant l’avinentesa d’aquestes obres i també planificant i promovent intervencions específiques.

    • Instrucció tècnica per a l’aplicació de criteris ambientals en projectes d’obres
    • Protocol de revisió de projectes i obres per la gestió d’edificis municipals
  • Establint unes directrius clau i incorporant criteris socials en la contractació del manteniment dels edificis municipals per avaluar i reduir el seu impacte ambiental, tot millorant-ne l’eficiència energètica i reduint el consum d’aigua, de materials i recursos necessaris, tenint en compte el seu ús. Incloent un elevat percentatge de manteniment preventiu en els contractes reduint així el cost del manteniment correctiu i incrementant la vida útil de les instal·lacions.

    • Manteniment d’edificis
    • Manteniment d'aparells elevadors
    • Manteniment de sistemes i instal·lacions de seguretat i contra incendis
  • Liderant o participant en projectes internacionals o conjuntament amb altres administracions que permeten l’intercanvi de coneixements entre organismes públics, creant noves sinergies positives per complir o trobar noves maneres de millorar la consecució dels objectius de sostenibilitat així com el reconeixement internacional i la gestió de subvencions de fons europeus.

    • Web Smart Procurement European Alliance (SPEA)
    • Procura + Network
    • Fons europeus Next Generation EU - Programa d'Impuls a la Rehabilitació dels Edificis Públics (PIREP)
  • Fent un control acurat del comportament energètic dels edificis municipals monitoritzats a través de la plataforma específica de l’Agència d’Energia de Barcelona per optimitzar els seus consums i planificant i promovent la monitorització del parc d’edificis existents.

    • Protocol d'energia
    • Protocol monitoratge
Promoció de la salut i el benestar de les persones usuàries

Adaptem els serveis de suport a les persones afavorint ambients i conductes més SALUDABLES i garantim el seu benestar tot actuant sobre els edificis municipals i posant-los a plena disposició de l’usuari.

PAM+ 2022-2023
Eix 2: Reforcem l’atenció i els recursos per la inclusió social
Eix 3: Accelerem la transició ecològica contra la crisi climàtica

  • Planificant la neteja dels edificis municipals tenint en compte els usos i les necessitats de cada un, fent servir productes respectuosos amb el medi ambient i les persones, així com promovent la recollida selectiva dels residus que s’hi produeixen a través de la contractació del servei de neteja i la recollida selectiva. Incorporant, a més, criteris socials que garanteixen la reducció de l’impacte ambiental i el respecte als drets humans.

    • Serveis de neteja i recollida de residus d'edificis
    • Neteja i recollida selectiva dels residus dels edificis municipals
  • Promovent els hàbits de mobilitat sostenibles i saludables entre els usuaris dels edificis municipals amb la incorporació d’aparcaments per a bicicletes i altres vehicles de mobilitat personal per als treballadors i els ciutadans usuaris dels edificis i amb la implementació del distintiu “Edifici amic de la BICI”.

    • Edificis amics de la BICI de l'Ajuntament de Barcelona
  • Adaptant els edificis municipals a les necessitats immediates dels ciutadans derivades de la crisi sanitària a través de la mobilització dels diferents serveis per garantir-ne la seguretat i disponibilitat necessària en tot moment. Per exemple, amb la incorporació de 94 centres electorals nous en les darreres eleccions al Parlament de Catalunya i amb les intervencions realitzades sobre el parc d’edificis existents per garantir el compliment de les exigències sanitàries vigents en cada moment.

  • Generant espais de convivència, d’inclusió i d’aprenentatge, posant a disposició els edificis per al desenvolupament de projectes d’innovació social.

    • Horts
  • Donant suport a que Barcelona sigui una ciutat cardioprotegida, instal·lant i mantenint desfibril·ladors als edificis municipals.

    • Acord Marc
  • Garantint i certificant la qualitat del servei als usuaris amb certificacions ambientals i de qualitat, buscant l’excel·lència en els edificis municipals. Podem trobar diversos exemples d’edificis amb certificacions ambientals voluntàries com el Distintiu de Garantia de Qualitat Ambiental (DGQA) de la Generalitat de Catalunya, LEED, BREEAM, etcètera, així com casos de distincions de qualitat com la Certificació AENOR dels protocols contra la covid-19 dels edificis de la Gerència de Recursos.

    • BREEAM
    • LEED
    • Distintiu de Garantia de Qualitat Ambiental (DGQA)
  • Establint criteris que fomentin els productes saludables, de comerç just i ecològics, la prevenció de residus, la millora de l’eficiència de les màquines, la millora de la qualitat ambiental de les flotes de transport i la informació al consumidor en la contractació de serveis de venda automàtica i màquines expenedores.

    • Instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en els serveis d'alimentació
Gestió global, activa i col·laborativa

Garantim una organització INTEGRAL que permet una gestió transversal, activa i col·laborativa de tots els serveis i eines necessaris per a la gestió dels edificis municipals.

PAM+ 2022-2023
Eix 1: Recuperem l’economia fent-la més forta, més resilient i més diversificada
Eix 6: Impulsem una ciutat oberta, amb una Administració digitalitzada

  • Vetllant per l’establiment d’un pla estratègic en el cicle de vida dels edificis municipals, des de l’inici fins al final, mitjançant un servei d’aprovació tècnica de projectes de nous edificis municipals o reformes dels existents i un servei de contractació transversal des de la visió del Facility Management.

    • Protocol de revisió de projectes i obres per a la gestió d'edificis municipals

     

  • Impulsant la col·laboració i la coordinació institucional a través de FMCat, una una xarxa d’intercanvi de coneixement en la gestió del cicle de vida dels edificis, així com compartint informació rellevant sobre la gestió municipal a través dels repositoris oberts de coneixement.

    • Visió del Facility Management i del Cicle de Vida de l'Edifici per la DSEM
  • Impulsant l’Administració electrònica, incorporant i desenvolupant noves tecnologies com ara programaris de gestió (GMAO) i de control de processos (SCADA), i també implantant noves metodologies col·laboratives com el Building Information Modelling (BIM).

  • Millorant de manera contínua la qualitat dels serveis i del parc d’edificis municipals mitjançant la realització d’auditories, l’obtenció de certificacions i la redacció de plans d’acció específics.

    • Instrucció per l'efectivitat del Pla Endreça en els edificis, equipaments municipals i elements annexes
    • Pla Endreça Barcelona: garantim l'excel·lència de l'espai públic de la ciutat
  • Donant suport logístic a actes de ciutat i demandes de trasllats, eleccions mudances o altres requeriments des del magatzem municipal, i amb la participació de manera coordinada amb altres serveis per garantir una resposta eficaç.

  • Oferint un servei als usuaris/gestors dels edificis municipals per remetre peticions i incidències relacionades amb els serveis associats a l’edifici (neteja, manteniment, trasllats, compres, etcètera), i fer-ne seguiment a través d'aplicacions corporatives.

    • Web d'avisos
  • Estandarditzant els principals productes i serveis de consum habitual i reiteratiu de l’organització municipal relacionats amb els edificis municipals i els serveis associats als mateixos i als seus usuaris. Aconseguint una reducció de la despesa i garantint un servei homogeni i de qualitat alineat amb els objectius de l’organització municipal.

    • Acord marc de telecomunicacions 
    • Acord marc de subministrament de gas natural
    • Acord marc de serveis postals i paqueteria
    • Contracte centralitzat de subministrament de carburants 
    • Acord marc de subministrament de material d’oficina i consumibles d’informàtica, tòners i tintes
    • Adhesió a acord marc de subministrament de paper per impressió i escriptura
    • Acord marc de serveis de viatges
    • Acord marc de dispensadors d’aigua
    • Adhesió a acord marc per subministrament de mobiliari

Actualitat cicle vida edificis municipals

  • 19/05/2025 - 11:18 h L’Ajuntament de Barcelona s’adhereix a l’Associació Catalana de Facility Management

    Amb aquesta adhesió l’Ajuntament busca seguir millorant la gestió dels seus edificis municipals perquè siguin més sostenibles i saludables

  • 03/03/2025 - 13:07 h Ajuntament 3a Jornada dirigida a professionals del Sector Públic català de l'ACFM

    L'art de la gestió del canvi: Integrant tecnologia, persones i cultura

  • 16/01/2025 - 11:02 h Acte de commemoració dels 30 anys del Distintiu de garantia de qualitat ambiental

    L’Ajuntament de Barcelona reconegut pels distintius dins de la categoria d’oficines

  • 15/11/2024 - 10:58 h Ajuntament 26a Jornada sobre gestió i manteniment als edificis

    Una trobada anual al sector del Facility Managment.

Totes les notícies
Barcelona City Council logo
  • Mapa web
  • Accessibilitat
  • Avís legal