El cicle de vida dels edificis municipals
L’impacte que genera el cicle de vida d’un edifici va més enllà de la quantitat de recursos que requerirà la seva construcció. De fet, la despesa principal de recursos econòmics i materials en la seva vida útil es produeix durant l’etapa d’ús.
És per això que, per assolir els compromisos SOCIALS i MEDIAMBIENTALS de la ciutat, cal que la gestió dels edificis municipals sigui objecte de millora contínua.
Amb aquest espai web es pretén donar a conèixer la visió global del cicle de vida dels edificis municipals segons la Direcció de Serveis d'Edificis Municipals com a referent en Facility Management a l’Ajuntament de Barcelona, i exposar les diverses accions que es duen a terme perquè els edificis municipals esdevinguin sostenibles i fomentin la salut de les persones usuàries mitjançant una gestió integral.
Les nostres funcions principals són gestionar i coordinar la contractació transversal dels diferents serveis relacionats amb els edificis municipals com ara el manteniment, la neteja, els subministraments, les telecomunicacions i les eines contractuals transversals relacionades amb els edificis municipals, entre d’altres. Per tant, som els encarregats de crear les directrius estratègiques i operatives que s’han d’adoptar en col·laboració contínua amb tots els àmbits de gestió per oferir un servei homogeni complint amb la normativa vigent.
A més, aquesta visió integral de la gestió del cicle de vida dels edificis ha fet necessària la creació d’un servei d’acompanyament i assessorament en fase de projectes i obres per tal d’incorporar tot el nostre coneixement en les fases de disseny i construcció.
Sostenibilitat i respecte al medi ambient
Per garantir d’una manera òptima els serveis vinculats al ciutadà fem els edificis municipals més SOSTENIBLES utilitzant i produint energia verda, reduint el consum d’aigua i recursos i millorant l’eficiència energètica per reduir la petjada de carboni.
-
Contractant energia 100% verda a través de l’encàrrec a Barcelona Energia, la comercialitzadora elèctrica pública metropolitana, per als subministraments dels edificis municipals i promovent les instal·lacions de generació d’energies renovables en edificis existents i de nova construcció.
-
Incorporant mesures per reduir l’impacte ambiental, ja sigui en l’execució d’obres necessàries per garantir l’adaptació dels edificis a les necessitats variables durant tot el seu cicle de vida, mitjançant l’aplicació de la Instrucció tècnica per a l’aplicació de criteris de sostenibilitat en projectes d’obres o bé en la mateixa activitat de l’edifici aprofitant l’avinentesa d’aquestes obres i també planificant i promovent intervencions específiques.
-
Establint unes directrius clau i incorporant criteris socials en la contractació del manteniment dels edificis municipals per avaluar i reduir el seu impacte ambiental, tot millorant-ne l’eficiència energètica i reduint el consum d’aigua, de materials i recursos necessaris, tenint en compte el seu ús. Incloent un elevat percentatge de manteniment preventiu en els contractes reduint així el cost del manteniment correctiu i incrementant la vida útil de les instal·lacions.
-
Liderant o participant en projectes internacionals o conjuntament amb altres administracions que permeten l’intercanvi de coneixements entre organismes públics, creant noves sinergies positives per complir o trobar noves maneres de millorar la consecució dels objectius de sostenibilitat així com el reconeixement internacional i la gestió de subvencions de fons europeus.
-
Fent un control acurat del comportament energètic dels edificis municipals monitoritzats a través de la plataforma específica de l’Agència d’Energia de Barcelona per optimitzar els seus consums i planificant i promovent la monitorització del parc d’edificis existents.
Promoció de la salut i el benestar de les persones usuàries
Adaptem els serveis de suport a les persones afavorint ambients i conductes més SALUDABLES i garantim el seu benestar tot actuant sobre els edificis municipals i posant-los a plena disposició de l’usuari.
-
Planificant la neteja dels edificis municipals tenint en compte els usos i les necessitats de cada un, fent servir productes respectuosos amb el medi ambient i les persones, així com promovent la recollida selectiva dels residus que s’hi produeixen a través de la contractació del servei de neteja i la recollida selectiva. Incorporant, a més, criteris socials que garanteixen la reducció de l’impacte ambiental i el respecte als drets humans.
-
Promovent els hàbits de mobilitat sostenibles i saludables entre els usuaris dels edificis municipals amb la incorporació d’aparcaments per a bicicletes i altres vehicles de mobilitat personal per als treballadors i els ciutadans usuaris dels edificis i amb la implementació del distintiu “Edifici amic de la BICI”.
-
Adaptant els edificis municipals a les necessitats immediates dels ciutadans derivades de la crisi sanitària a través de la mobilització dels diferents serveis per garantir-ne la seguretat i disponibilitat necessària en tot moment. Per exemple, amb la incorporació de 94 centres electorals nous en les darreres eleccions al Parlament de Catalunya i amb les intervencions realitzades sobre el parc d’edificis existents per garantir el compliment de les exigències sanitàries vigents en cada moment.
-
Generant espais de convivència, d’inclusió i d’aprenentatge, posant a disposició els edificis per al desenvolupament de projectes d’innovació social.
-
Donant suport a que Barcelona sigui una ciutat cardioprotegida, instal·lant i mantenint desfibril·ladors als edificis municipals.
-
Garantint i certificant la qualitat del servei als usuaris amb certificacions ambientals i de qualitat, buscant l’excel·lència en els edificis municipals. Podem trobar diversos exemples d’edificis amb certificacions ambientals voluntàries com el Distintiu de Garantia de Qualitat Ambiental (DGQA) de la Generalitat de Catalunya, LEED, BREEAM, etcètera, així com casos de distincions de qualitat com la Certificació AENOR dels protocols contra la covid-19 dels edificis de la Gerència de Recursos.
-
Establint criteris que fomentin els productes saludables, de comerç just i ecològics, la prevenció de residus, la millora de l’eficiència de les màquines, la millora de la qualitat ambiental de les flotes de transport i la informació al consumidor en la contractació de serveis de venda automàtica i màquines expenedores.
Gestió global, activa i col·laborativa
Garantim una organització INTEGRAL que permet una gestió transversal, activa i col·laborativa de tots els serveis i eines necessaris per a la gestió dels edificis municipals.
-
Vetllant per l’establiment d’un pla estratègic en el cicle de vida dels edificis municipals, des de l’inici fins al final, mitjançant un servei d’aprovació tècnica de projectes de nous edificis municipals o reformes dels existents i un servei de contractació transversal des de la visió del Facility Management.
-
Impulsant la col·laboració i la coordinació institucional a través de FMCat, una una xarxa d’intercanvi de coneixement en la gestió del cicle de vida dels edificis, així com compartint informació rellevant sobre la gestió municipal a través dels repositoris oberts de coneixement.
-
Impulsant l’Administració electrònica, incorporant i desenvolupant noves tecnologies com ara programaris de gestió (GMAO) i de control de processos (SCADA), i també implantant noves metodologies col·laboratives com el Building Information Modelling (BIM).
-
Millorant de manera contínua la qualitat dels serveis i del parc d’edificis municipals mitjançant la realització d’auditories, l’obtenció de certificacions i la redacció de plans d’acció específics.
-
Donant suport logístic a actes de ciutat i demandes de trasllats, eleccions mudances o altres requeriments des del magatzem municipal, i amb la participació de manera coordinada amb altres serveis per garantir una resposta eficaç.
-
Oferint un servei als usuaris/gestors dels edificis municipals per remetre peticions i incidències relacionades amb els serveis associats a l’edifici (neteja, manteniment, trasllats, compres, etcètera), i fer-ne seguiment a través d'aplicacions corporatives.
-
Estandarditzant els principals productes i serveis de consum habitual i reiteratiu de l’organització municipal relacionats amb els edificis municipals i els serveis associats als mateixos i als seus usuaris. Aconseguint una reducció de la despesa i garantint un servei homogeni i de qualitat alineat amb els objectius de l’organització municipal.
- Acord marc de telecomunicacions
- Acord marc de subministrament de gas natural
- Acord marc de serveis postals i paqueteria
- Contracte centralitzat de subministrament de carburants
- Acord marc de subministrament de material d’oficina i consumibles d’informàtica, tòners i tintes
- Adhesió a acord marc de subministrament de paper per impressió i escriptura
- Acord marc de serveis de viatges
- Acord marc de dispensadors d’aigua
- Adhesió a acord marc per subministrament de mobiliari
Actualitat cicle vida edificis municipals
-
15/11/2024 - 10:58 h Ajuntament 26a JORNADA SOBRE GESTIÓ I MANTENIMIENT ALS EDIFICIS
26a jornada tècnica sobre gestió i manteniment als edificis
-
04/10/2024 - 11:57 h Ajuntament 20/09/24 - FMCat al Districte Administratiu
A l'inici de curs, un FMCat Especial, punt de reflexió; fins on volem arribar?
-
19/09/2024 - 08:52 h Urbanisme i infraestructures, Mobilitat i transports, Medi ambient i sostenibilitat, Ajuntament Setmana Europea de la Mobilitat 2024
Barcelona es torna a sumar a la Setmana Europea de la Mobilitat amb un programa d'activitats organitzades per l'Ajuntament i per entitats i associacions diverses.
-
15/07/2024 - 11:01 h Ajuntament 2n Congrés Nacional d'Enginyeria d'Instal·lacions
4 eixos temàtics: Metodologia i Organització, Noves Tecnologies, Reptes d'Enginyeria i Promoció Econòmica.