Institut de Mercats de Barcelona
Barcelona és una ciutat de mercats i aquests equipaments han deixat empremta en el caràcter de la ciutat i els seus habitants.
Des de la seva aparició, en edificis construïts expressament per aixoplugar-los i oferir una millor experiència de compra, els mercats s’han convertit en un referent de la vida als barris barcelonins. Podem dir que són la seva ànima, en una de les poques ciutats del món que pot presumir d’una xarxa de mercats distribuïts de tal manera que tots els barris en tenen un a prop.
Els mercats barcelonins no només proporcionen una experiència de convivència als ciutadans sinó que també esdevenen motors dels barris en liderar-ne el comerç. Són una peça clau en el desenvolupament econòmic i la creació d’ocupació a cada barri.
A més de sinònim de valors associats a la sostenibilitat social, mediambiental i cultural, la xarxa de mercats treballa a favor de la qualitat de vida dels ciutadans, tot impulsant una dieta sana i equilibrada, oferint una gran diversitat de productes en els seus mercats especials i també introduint nous serveis i modernitzant-se d’acord amb les necessitats comercials actuals.
El Pla estratègic 2010-2015 dels mercats de Barcelona defineix tres grans eixos que es desglossen en un pla amb 12 objectius, 39 mesures i 153 actuacions.
ÀNIMA: Els mercats són un referent de la vida als barris de Barcelona i proporcionen una experiència no només de compra, sinó també de convivència entre la ciutadania.
- Consolidar el mercat com a lloc central de barri.
- Mantenir la transformació dels barris mitjançant la renovació dels mercats.
- Reforçar el compromís dels comerciants amb i la xarxa.
- Potenciar la relació mercat - comerç de proximitat.
MOTOR: Els mercats lideren el comerç de cada barri, alhora que dirigeixen el model de mercat urbà en l'àmbit internacional. El mercat és una peça clau en el desenvolupament econòmic i en la creació d'ocupació a cada barri.
- Liderar la distribució alimentària del producte fresc a la ciutat de Barcelona.
- Continuar liderant el model de gestió de mercats urbans municipals.
- Fomentar un model de gestió sostenible del mercat.
- Mantenir l'orientació als consumidors.
El desenvolupament del Pla estratègic de Mercats es concreta en una sèrie d’accions clau de cadascun dels tres eixos d’actuació:
ÀNIMA
- Actualitzar i redissenyar el procés de remodelacions: transformació integral dels mercats de l’Abaceria, Montserrat, Horta i l’Estrella.
- Incrementar els recursos destinats a millores i manteniment dels equipaments: 25% del total de la inversió destinat a Pla General d’Obres.
- Col·laboració públicoprivada: Promoció del rol de les Associacions de Mercats, venedors/es, gremis i Comissió Assessora- impuls a la Federació de Mercats Municipals (FEMM)
- Anàlisi de les tipologies de mercats segons indicadors estratègics -ubicació, serveis, mida, rendibilitat etc.- per reorganitzar la combinació òptima de parades i introduir nous operadors.
- Pla de dinamització barri-mercat.
- Mercats amics: millora del servei per facilitar la compra a la clientela des d’una mirada integradora. En concret; hora tranquil·la de compra cada dimecres reduint els estímuls lumínics i acústics, venda on line, servei a domicili, millores en accessibilitat, lavabos adaptats i espais de cures.
MOTOR
- Desenvolupament dels projectes del Pla de digitalització de la xarxa de Mercats
- Establir ponts de relació amb els barri per facilitar la implantació d’un pla específic per a cada mercat: participació a les taules de promoció econòmica des districtes i promoció d’accions compartides.
- Fomentar un model de gestió competitiu als mercats.
Projectes
-
Remodelacions: El model de desenvolupament dels mercats vetlla, entre d’altres aspectes, per la restauració del valor arquitectònic dels edificis i la modernització de les instal·lacions per millorar el seu atractiu i la seva eficiència en termes de sostenibilitat.
-
Transformacions integrals: en els darrers anys, s’han renovat 29 dels 40 equipaments de la xarxa de mercats.
-
Grans millores: suposen la renovació parcial, però significativa, dels mercats (accessos, millores a les àrees logístiques, reordenacions comercials…).
-
Pla general d’obres, millores i manteniment: en els darrers anys s’ha incrementat la inversió en aquestes actuacions fins a un 23%. Es tracta principalment de millores en la climatització, de la instal·lació de plaques fotovoltaiques, de la modernització dels elevadors i de les millores a les cobertes i façanes, entre d’altres.