Aquesta setmana ens ha visitat Lolita Bosch, escriptora, filòsofa... que ha viscut a Albons, a l’Índia i a Mèxic... El seu recorregut personal l’ha portat a treballar amb víctimes de diferents tipus de violència i això l’ha dut a ser una persona proactiva en la prevenció de l’assetjament escolar. Ha vingut per parlar-nos del bullying amb el seu testimoni i ens ha evidenciat que, en el nostre context social, la violència s’ha “normalitzat” massa. Ens ha fet veure que no es tracta d’un problema únicament actual, però que abans no tenia etiqueta.
La Lolita va començar dient-nos que, “tothom té fets a la vida que l’han marcat”, i durant la trobada va relatar la seva vivència de forma propera; ens va fer pensar, reflexionar, i plantejar dubtes tot apropant-nos al seu testimoni. Com a nena en aquell moment, va dir el mínim als seus pares perquè s’adonava que directament no hi podien fer res. Ens va plantejar com encara avui en dia la condiciona en les relacions amb les persones que la van assetjar, així com aquell entorn on ho va viure.
Avui en dia encara ara hi ha molt desconeixement d’actuació i prevenció; i molts professionals així com infants, joves, mares i pares que busquen respostes per afrontar aquesta situació i rebre ajuda, i no obtenen uns mínims resultats desitjats en la seva cerca. L’autora ens va dir que si des de l’administració, obrissin la possibilitat d’escoltar a les víctimes que han rebut assetjament els hi podrien donar moltes idees i propostes per ajudar als nens i joves que avui en dia ho pateixen.
Aquesta temàtica ens sembla important com per dedicar-li una setmana des del nostre servei, programant aquesta presentació adreçada al públic general i unes jornades adreçades a professionals: “Educar sentint, educar amb sentit. Beneficis de l’educació emocional en la prevenció de l’assetjament escolar”, on hi assisteixen, educadors/es socials, treballadores socials, professorat, estudiants, bibliotecaris/es, orientadors/es de centres de secundària...
Amb aquesta iniciativa ens sumem al moviment emergent que tant des del sector públic com des d’entitats privades, aposten per la prevenció de l’assetjament des de l’educació emocional.