None

Amb només 25 anys, el visionari Joan Bruguera va fundar una editorial de novel·les per entregues i llibres d’acudits a la qual va anomenar El Gato Negro. L’editorial va tenir èxit ben aviat gràcies a setmanaris com Pulgarcito i, poc després de la Guerra Civil, rebatejada amb el cognom familiar, va convertir-se en la fàbrica de còmics més important d’Espanya.

Del ‘Capitán Trueno’ a ‘Mortadelo y Filemón’

En una època en què l’hàbit de la lectura era gairebé inexistent, l’Editorial Bruguera va aconseguir entrar a milers de llars amb les historietes i novel·les per entregues. A poc a poc, les tires còmiques dels seus setmanaris –com ara Pulgarcito o T í o Vivo–, van fer-se un lloc en la cultura popular, i els seus personatges van gravar-se per sempre en les infàncies i adolescències de milions de persones.

Una empresa multinacional de barri

La relació de l’editorial amb el barri del Coll, on estava ubicada, va arribar a ser tan estreta que no se’n podria explicar el creixement per separat, ja que molts veïns del Coll eren treballadors de la Bruguera i nombrosos comerços i locals del barri en depenien de forma directa o indirecta.

L’any 1986, a causa de greus problemes econòmics, el gegant Bruguera va tancar les portes. L’edifici on van estar instal·lats els primers tallers és avui el Centre Cívic El Coll – La Bruguera, un espai popular que lluita per mantenir viva la memòria dels temps en què personatges com ara Zipi i Zape, Doña Urraca, Rompetechos o Superlópez eren els reis indiscutibles del quiosc.

El projecte de recuperació de la memòria de l’antiga editorial Bruguera impulsat pel districte de Gràcia té la voluntat de recuperar i conservar el patrimoni oral i documental dels antics treballadors, alhora que el difon des de la participació activa de diverses entitats del barri amb accions com exposicions o taules rodones.

Adreça:
Carrer de l'Aldea, 15
Districte:
Gràcia
Barri:
el Coll
Població:
Barcelona
Titularitat:
Centre públic

Horaris