La inversió per a aquestes actuacions en pavimentació per a tot l’any 2024 puja als 16,7 milions d’euros, com a part del desplegament del Pla de manteniment integral del Pla Endreça.
Les pavimentacions s’han dut a terme amb diferents solucions constructives que afavoreixen la descarbonització a la ciutat, la reducció de la despesa energètica, el reciclatge i la sostenibilitat. Algunes d’aquestes actuacions han estat les següents:
- Al carril bici del carrer de Jordi Girona, s’ha instal·lat un paviment permeable, que actua com a sistema urbà de drenatge sostenible.
- El paviment col·locat a la via Júlia es fabrica de forma íntegra amb materials reciclats que no tenen altre ús possible, a una temperatura 20 graus inferior al tradicional, la qual cosa genera menys CO2 i estalvia energia.
- Al passeig de Santa Coloma, el paviment incorpora residus de plàstic no reciclables, de manera que es dona un últim ús a aquest material.
Pel que fa a l’actuació de la plaça de Lesseps, inclourà tot l’àmbit muntanya entre l’avinguda de la República Argentina i el carrer de la Mare de Déu del Coll. En aquest punt hi haurà restriccions de trànsit entre les 8 i les 20 hores i el túnel de Lesseps estarà en tot moment operatiu. Hi haurà afectació a les línies de bus H6, D40, V17, 22, 24, 116 i 87. Altres actuacions destacades són el carrer de Sant Antoni Maria Claret, entre els carrers de Bailèn i Sardenya, a Gràcia.
Properes actuacions a Gràcia
El cap de setmana del 2 i 3 de novembre es durà a terme:
- La pavimentació del carrer Sant Antoni Maria Claret i quedarà tallat el trànsit.
2 de novembre:
Tram entre carrer de Sardenya i carrer de Roger de Flor
(cruïlles dels carrers de Sicília i de Nàpols incloses).
3 de novembre:
Tram entre carrer de Roger de Flor i carrer de Bailèn
(primer quedarà afectada la cruïlla amb el carrer de Roger de Flor i, quan aquesta estigui operativa, la del passeig de Sant Joan).
El diumenge 1 de desembre tindrà lloc:
- La pavimentació de la plaça de Lesseps, en tot l’àmbit de muntanya entre l’avinguda de la República Argentina i el carrer de la Mare de Déu del Coll. Aquesta actuació estava anunciada per al diumenge 27 d’octubre, però ha quedat ajornada per la previsió de pluja.
Innovació en els paviments
Enguany s’han continuat fent proves en favor de paviments innovadors que treballen per la descarbonització a la ciutat, la reducció de la despesa energètica, el reciclatge i la sostenibilitat. Es tracta de diferents paviments que s’elaboren amb materials no reciclables, que es fabriquen a una temperatura menor que el convencional o que incorporen elements que redueixen l’efecte illa de calor o que són paviments drenants.
S’han executat pavimentacions amb diferents solucions tecnològiques, com el paviment del carril bici del carrer de Jordi Girona, que és un paviment permeable que actua com a sistema urbà de drenatge sostenible. També el que s’ha col·locat a la Via Júlia, un paviment sostenible que es fabrica de forma íntegra amb àrid siderúrgic reciclat (és a dir, residus de la fabricació del ferro) i pols de neumàtics vells, uns materials que difícilment es podrien tornar a fer servir. A més, aquest material es fabrica a 20 graus menys que un asfalt tradicional i, per tant, també disminueix la quantitat de CO2 que s’emet durant la fabricació i suposa un estalvi energètic en treballar a menor temperatura. En altres punts de la ciutat, com per exemple al passeig de Santa Coloma, s’hi ha posat un paviment que incorpora residus de plàstic no reciclables, donant una última vida a aquest element.
Totes aquestes actuacions formen part del desplegament del Pla de Manteniment Integral, en el marc del Pla Endreça. La dotació econòmica d’aquest pla és de 435 milions d’euros fins al 2028 per abordar renovacions integrals d’espais amb deteriorament i per al manteniment. El Pla de manteniment integral pretén posar el focus en la renovació intensiva dels diferents elements que hi ha al carrer com a eina indispensable per mantenir l’excel·lència de l’espai públic, principal objectiu del Pla Endreça.