La venda on line als mercats es multiplica per 10

19/05/2020 - 10:10

Els mercats municipals alimentaris de Barcelona han continuat oberts des del primer dia de l’estat d’alarma, sent considerats serveis bàsics per a la població. En aquestes setmanes, però, el comportament de les compres ha tingut una notable evolució, amb un fort creixement de la compra on line, que ha arribat a multiplicar-se per 10, i un comportament en què la clientela ha comprat menys vegades, però amb més volum de productes en cada compra.

Així, la plataforma Manzaning, que centralitza la venda on line d’11 mercats de la ciutat ha passat de 53 comandes en la setmana del 2 al 8 de març a 479 comandes en la setmana del 27 d’abril al 3 de maig. També ha augmentat noblement el que la clientela es gasta en cada comanda que fa. El tiquet mig ha passat de 47,23€ a 77,33€.

Amb dades consolidades per mesos, es constata un increment del 268% entre els mesos de març i d’abril. A banda dels mercats que compten amb venda on line, altres mercats ofereixen servei centralitzat a domicili. En aquest cas, les dades constanten també un increment del 65% entre el mes de març i el mes d’abril.

L’evolució també ha estat d’un fort creixement en els 8 mercats que tenen contractada la l’empresa d’inserció laboral de persones amb diversitat funcional Taller Escola de Barcelona (TEB) per fer repartiment centralitzat als domicilis (El Clot, Llibertat, Sarrià, Concepció, Horta, Carmel, Sants, Ninot).

Finalment, i per tal de facilitar la informació sobre les diferents vies de compra als mercats municipals, l’Ajuntament ha inclòs aquesta informació sobre venda on line o a domiciliada tant al web #Barcelonadesdecasa, com a la pàgina web habilitada per la Fundació Barcelona Comerç
botiguesobertes.barcelona. Davant aquests canvis de tendència en la manera de comprar, l’Institut de Mercats treballa per continuar ampliant el nombre de mercats que incorporin aquest canal de venda.

Compres més concentrades i menys presència als mercats

La transformació en la manera de comprar s’ha constatat no només en l’increment de la venda on line, sinó en la baixada de visites presencials als mercats. L’afluència de clientela presencial ha estat de 38.000 persones diàries. Així, tant durant el mes de març com el mes d’abril el nombre visites als mercats alimentaris han tingut un descens, mantenint en canvi el nivell de visites els divendres i dissabtes.

La davallada total en el nombre de visites als 43 mercats municipals, ha estat significativament afectada pel tancament dels quatre mercats no alimentaris durant aquest període (Mercat Fira de Bellcaire – Encants Glories -, Mercat dels Encants de Sant Antoni, Mercat Dominical del de Sant Antoni i Flors de la Rambla). I també la disminució d’afluència del Mercat de la Boqueria atenent a les característiques de la seva clientela.

El 85% dels mercats alimentaris han continuat oberts durant tot l’estat d’alarma
Del total de 1.430 establiments alimentaris dels mercats municipals, considerats servei bàsic essencial, han continuat oberts des del dia 14 de març el 85% dels establiments, amb uns 3.500 treballadors.

S’han distribuït 7.000 mascaretes per setmana i s’ha reforçat el control d’accessos

L’Institut Municipal de Mercats de Barcelona ha distribuït 7.000 mascaretes setmanalment per als treballadors dels mercats, a banda de guants i gel desinfectant. A banda, s’han contractat 75 persones per reforçar la seguretat dels diferents mercats, reduint el nombre de portes dels edificis més grans de mercats per tal de millorar-hi el control d’accés, especialment durant els caps de setmana, quan s’ha concentrat l’afluència de públic.