Barcelona posa en marxa un pla per fomentar l’ús del català a la ciutat. L’ha elaborat l’Ajuntament de Barcelona en col·laboració amb un grup de persones expertes i diferents entitats. El document resultant és fruit d’una feina de més de mig any coordinada per la sociòloga Marta Rovira i en consens amb els grups municipals. El pla és l’aportació municipal al Pacte Nacional per la Llengua, que impulsa la Generalitat de Catalunya a través de la Secretaria General de Política Lingüística, i es planteja com una bateria de propostes per promoure els usos del català en tots els àmbits, restablir els vincles emocionals amb la llengua i generar motivació per utilitzar el català com a llengua habitual.
Les propostes presentades, englobades amb el títol Les 68 accions per promoure l’ús del català. Proposta de pla d’acció en el marc del Pacte nacional per la llengua, s’estructuren en 12 àmbits, entre els quals figuren els de la gestió interna de l’Ajuntament en l’àmbit polític-institucional; la comunicació amb la ciutadania; l’atenció ciutadana; l’educació; els esports; l’economia; la cultura; l’àmbit científic i universitari; la salut; la joventut i l’oci. Cada àmbit s’ha treballat de manera singularitzada, amb propostes específiques i cercant incloure accions innovadores. Entre les actuacions previstes hi ha crear el Dia de la Llengua a Barcelona, amb activitats festives i obertes a la ciutadania; la de vetllar perquè el català sigui la llengua per defecte en les intervencions de l’alcaldessa i dels regidors; i perquè el català sigui la llengua per defecte en la publicitat institucional i els canals informatius de l’ajuntament; crear un concurs de creació de continguts digitals en català amb diverses categories per edats i diferents modalitats de participació, com ara mems, vídeos o música; o crear l’oficina de la llengua catalana, ubicada a la Casa de les Lletres del Poblenou. Es farà una campanya als barris que fomenti l’ús de la llengua catalana als comerços en les principals interaccions, amb els lemes “Bon dia tingui” i “El comerç, km 0 de la llengua”.
En l’àmbit de l’educació, formació i esport, es recullen accions com convidar influenciadors que parlen en català als centres educatius de secundària, especialment en aquells barris i districtes on s’utilitza menys el català; establir un sistema de padrinatge per als alumnes acabats d’arribar d’altres països i zones de l’Estat on el català no es parla; fer formació en pràctiques lingüístiques per a entrenadors/es d‘esports i àrbitres que treballen amb infants i joves. I en l’àmbit de la ciència, entre altres accions, es crearà un premi a la contribució al llenguatge científic en català.
Les accions dissenyades des de l’Ajuntament de Barcelona per al foment de l’ús del català inclouen també una campanya de comunicació sota el lema “El teu català suma”, que es durà a terme entre el 23 de febrer i el 3 d’abril. El seu objectiu és contribuir a estimular-ne l’ús i a restablir els vincles emocionals amb la llengua per part de la ciutadania.
El pla està dissenyat per als propers quatre anys i té un pressupost de 24.216.100 €. El grup de persones expertes de diferents àmbits socials que han participat en el disseny del pla està integrat per Teresa Cabré, Rudolf Ortega, Jordi Font, Míriam Hatibi, Enric Gomà, Eduard Voltas i Custodia Moreno. Les propostes s’han coordinat amb l’Institut d’Estudis Catalans, el Centre de Normalització Lingüística, la Secretaria de Política Lingüística, universitats, entitats del sector cultural i entitats socials, entre d’altres. També s’han sotmès a la consideració dels diferents òrgans de participació i dels grups municipals, i se n’han recollit les aportacions.