Barcelona digitalitza els tràmits per iniciar noves activitats econòmiques a la ciutat

Cada any es realitzen més de 4.000 tràmits d’inici de nova activitat econòmica a la ciutat, que ara passen a fer-se de manera electrònica

..
03/06/2024 - 11:00 h

El Portal Virtual de Tràmits compte ja amb la digitalització dels procediments per comunicar l’inici de noves activitats econòmiques a Barcelona. Aquesta fita té com a objectiu agilitzar, assegurar i generar més confiança a l’ecosistema emprenedor i empresarial interessat en llançar negocis a la ciutat.  El nou procés en línia permet verificar de manera instantània l’admissibilitat de qualsevol tipus d’activitat econòmica en una adreça específica i proporciona una fulla de ruta per començar la seva tramitació.

L’Ajuntament de Barcelona facilita d’aquesta manera l’obertura de noves activitats econòmiques amb la introducció d’un sistema que permet gestionar aquests tràmits de manera online. Aquest avanç ofereix als emprenedors i empresaris un accés integrat a tota la informació requerida per la normativa sobre l’obertura de nous locals, comerços i centres de treball, a més d’informació sobre planificació urbana i canvis de titularitat, entre altres detalls.

L’activació d’aquests nous tràmits a l’Oficina Virtual de Tràmits permet a la ciutadania estalviar temps i costos, a més d’oferir major seguretat i privacitat, accessibilitat durant els set dies de la setmana, i una major transparència i coneixement. Per a l’administració pública, el nou sistema facilitarà la monitorització i control d’expedients amb arxius digitals actualitzats i compartits,3 assegurant la protecció de dades i reduint els marges d’error.

Anualment, es gestionen més de 4.000 tràmits d’inici de noves activitats a la ciutat, molts d’ells per obrir comerços i noves activitats en el sector de la restauració. Amb els nous tràmits, el sector privat tindrà un accés fàcil i ràpid a través de l’Oficina Virtual de Tràmits i, si ho desitja, podrà rebre assessorament o assistència en la tramitació per part de l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) de Barcelona Activa, que el 2023 va gestionar més de 17.000 consultes en aquest àmbit.

La nova plataforma tecnològica on s’ha dissenyat aquest tràmit ha estat desenvolupada per l’Institut Municipal d’Informàtica , en col·laboració estreta amb les àrees de l’Ajuntament implicades, i forma part d’un pla de ruta més ampli de l’Ajuntament de Barcelona que busca facilitar tots els tràmits amb organismes públics locals i millorar l’atracció de noves activitats econòmiques a la ciutat. Alguns dels èxits ja assolits inclouen l’eliminació de les taxes urbanístiques per a l’inici d’activitats el 2020, seguint les recomanacions de l’estudi Doing Business; o l’adhesió a la Finestreta Única Empresarial, la qual cosa ha resultat en un estalvi significatiu per a empreses i autònoms. La implementació dels nous tràmits estandarditza el tractament de les activitats a nivell de Catalunya, conforme ho especifica la llei 18/2020 de facilitació de l’activitat econòmica.

Nota de premsa: https://ajuntament.barcelona.cat/premsa/2024/05/26/barcelona-digitalitza-els-tramits-per-posar-en-marxa-nova-activitat-economica-a-la-ciutat/