12/06/2024 - 10:00
La jornada ha estat una oportunitat per enfortir els coneixements i les habilitats a la detecció primerenca i contribuir a millorar el benestar i el desenvolupament dels infants.
L’Ajuntament de Barcelona, el Consorci d’Educació de Barcelona i la Fundación Querer van coorganitzar, el passat dissabte 8 de juny, una trobada formativa adreçada a professionals, especialistes i persones educadores que treballen en la petita infància (0-6 anys). La jornada va tenir lloc de 9.15 a 14.30 hores a les instal·lacions del Caixa Fòrum Barcelona i va comptar amb ponències, taules rodones i tallers pràctics dinamitzats per professionals del sector amb la voluntat d’abordar l’atenció primerenca de dificultats en el neurodesenvolupament de la infància.
La trobada formativa va ser inaugurada per Alícia Aguilera, de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona de l’Ajuntament de Barcelona, Maria José Cesena, del Consorci d’Educació de Barcelona, i Laura Plaza, de la Fundación Querer. Seguidament, persones expertes dels àmbits de la neuropediatria, la psiquiatria, la psicologia, la teràpia ocupacional, la logopèdia i l’educació van compartir coneixements actualitzats, investigacions recents, bones pràctiques i experiències.
Entre les ponències, va destacar ‘Detecció precoç a l’escola infantil i períodes crítics del neurodesenvolupament’, de la neuropediatra Noelia Moreno, qui va plantejar la importància de la detecció primerenca de dificultats en el neurodesenvolupament infantil i va compartir estratègies per reconèixer els senyals d’alerta, mitjançant estratègies d’observació i ressaltant la importància d’aprofitar la plasticitat cerebral en els períodes crítics. També, va destacar la ponència ‘El joc com a finestra al neurodesenvolupament: estratègies a l’aula d’educació infantil’, de la mestra d’audició i llenguatge Carolina Pérez, qui va explorar el paper del joc i la socialització en el desenvolupament cognitiu, emocional i social dels infants en la primera infància per detectar desviacions de les pautes normals. Així mateix, va entrar en debat el rol de les educadores com a facilitadores de l’aprenentatge i el principi pedagògic de l’infant com a protagonista en el procés.
De la mateixa manera, cal fer especial èmfasi en la taula rodona ‘Mesures per a l’educació inclusiva a l’educació infantil’, on Laia Alfama, psicòloga de l’equip d’educació inclusiva de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona de l’Ajuntament de Barcelona, i Núria Gimeno, directora de l’escola bressol municipal Forestier, van plantejar el dia a dia de l’escola des d’una mirada inclusiva per garantir l’oportunitat d’aprenentatge del conjunt dels nens i de les nenes del centre educatiu.
Finalment, es van dinamitzar tallers pràctics i taules rodones que van posar el focus en altres temàtiques rellevants com el desenvolupament del llenguatge, mesures per a l’educació inclusiva o la diferència entre comunicació i llenguatge.