Barcelona promou la participació infantil

14/04/2022 - 15:09

Participació infantil. Però com hi participen les nenes i nens de Barcelona i quina incidència real té en la vida de la ciutat? Ho analitzem a través de les veus de tècniques de l’administració, mestres i criatures de Barcelona.

L’Ajuntament de Barcelona treballa des de fa anys per promoure la participació infantil en les decisions de polítiques públiques de la ciutat.

Des de fa molts anys, l’Ajuntament de Barcelona promou la participació de la infància en àmbits i nivells diversos: des d’escoltar la veu dels infants fins a la consulta directa o la participació en processos deliberatius, entre d’altres.

Un exemple n’és el Pregó dels Infants a les Festes de Santa Eulàlia, un projecte educatiu i participatiu adreçat als nens i nenes de 3r, 4t, 5è i 6è de primària de les escoles ordinàries i d’educació especial de la ciutat per promocionar i difondre els drets dels infants.

L’objectiu d’aquest projecte és iniciar els infants en processos participatius basats en la corresponsabilitat i la ciutadania activa i fer-los conèixer les institucions polítiques i de participació ciutadana de Barcelona.

Conscients dels seus drets

“El Pregó dels Infants implica fins a 20-25 escoles cada curs, i al voltant de 1.000 infants participants cada any”, explica Glòria Martínez, del Departament de Promoció de la Infància. Aquest programa posa en contacte els infants amb l’àmbit institucional: reben directament de l’alcaldessa l’encàrrec d’elaborar el pregó de Santa Eulàlia i, durant el procés, també creen decàlegs de districte que llegeixen davant dels regidors i regidores.

“En aquesta lectura, les nenes i els nens també expressen les seves preocupacions i neguits als i les representants polítiques, i alhora els demanen que els expliquin en quin estat d’execució es troben les demandes plantejades el curs anterior”, diu Glòria Martínez.

Laura Conesa, tutora de 3r B de l’escola Doctor Ferran i Clua, assegura que “és un projecte molt interessant que ofereix treballar aspectes lingüístics amb temes que importen als alumnes i a la societat. Implica molt els infants, i d’alguna manera els obre aquesta visió cap al món adult i fa que siguin més conscients dels seus drets”.

Els seus alumnes ratifiquen aquesta opinió sobre el Pregó, que aquest any ha tractat de l’alimentació sostenible: l’Àxel Recasens opina que participar-hi “ha estat molt divertit, una experiència inoblidable. M’he emocionat molt”, i la Génesis Pincay està orgullosa d’“haver compartit les nostres idees, que són diferents a les dels adults”.

Grup motor

Per desenvolupar aquests i altres projectes, l’Ajuntament de Barcelona va crear un grup motor de participació dels infants, un espai de treball de reflexió, d’autoaprenentatge i de generació de coneixement interdisciplinari entre administracions per avançar en la participació dels infants.

“Ho liderem des del Departament de Promoció de la Infància i es va es va constituir el mes de setembre del 2017, amb el repte de definir un model de participació d’infants i adolescents a la ciutat de Barcelona”, explica Anna Montolio, tècnica d’aquest departament.

“Des de fa un any”, continua Montolio, “s’han creat dos grups de treball, centrats a aprofundir monogràficament en dues temàtiques que s’han considerat prioritàries: l’avaluació d’experiències de participació dels infants i la construcció d’experiències de participació dels infants”.

Actualment, el grup motor en participació infantil el componen tècnics i tècniques municipals de diferents àrees i dels districtes, el Consorci d’Educació, l’Institut d’Infància de Barcelona i la Direcció de Promoció de la Salut de l’Agència de Salut Pública de Barcelona. A més, té l’acompanyament de dues professores de la Universitat de Barcelona, que han revisat i elaborat els continguts teòrics específics.

El repte: la incidència dels infants en les polítiques públiques

Des del grup motor ho tenen molt clar: el repte és plantejar la participació dels infants a la ciutat des d’un nou paradigma que considera que els infants han d’implicar-se en la definició i la planificació de les iniciatives participatives al barri, el districte i la ciutat.

“Aquests processos han d’afavorir l’empoderament de l’infant com a subjecte de dret capaç de transformar l’entorn i defensar aquests drets”, detalla Montolio. “Per aquest motiu s’ha anat incorporant la participació dels infants en els serveis, els programes i els projectes que portem a terme”

Així ho demana, a més, la Carta de ciutadania, del 2010. El seu article 22.e estableix que totes les persones menors d’edat “tenen el dret a participar en l’elaboració del projecte de ciutat, i que l’Ajuntament promourà experiències i espais de participació ciutadana adreçats als infants i els adolescents”.