La Jornada està organitzada per la Fundació ACSAR, l’ Associació Acció Internacional per la Pau – IAP Catalunya i el Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada CEFJE) i es desenvoluprà el 26 de juny de 9:30 a 14 h
El Centre LGTBI de Barcelona col·labora en la XII Jornada sobre el dret d’asil per motius d’orientació sexual i identitat de gènere que organitzen la Fundació ACSAR, l’ Associació Acció Internacional per la Pau – IAP Catalunya i el Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada CEFJE).
Aquesta jornada es desenvoluparà el dijous 26 de juny, de 9:30 a 14 h, i se centrarà en l’anàlisi del rol que està adoptant la Unió Europea en l’acollida de persones refugiades del col·lectiu LGTBIQ+ en el context de l’enduriment de les polítiques europees d’immigració.
La jornada obrirà amb una xerrada sobre les limitacions i restriccions que el nou pacte migratori aprovat pel Parlament Europeu pot imposar sobre el dret d’asil, a càrrec de Florencia Brizuela i Guadalupe Begazo, de la Red Jurídica Anitracista de l’Associació T.I.C.T.A.C.
El primer bloc posarà èmfasi en la visibilització de diferents processos de defensa del dret d’asil i refugi desenvolupats a Mèxic i Colòmbia, analitzant el paper exercit per Europa en aquests contextos. Comptarà amb la participació de:
-Raúl Caporal, defensor de drets humans i fundador de Casa Frida, refugi LGTBIQ+ a Mèxic.
-John Jairo Romero, representant de les víctimes del conflicte armat colombià a l’exterior i primer refugiat reconegut a Espanya per motius d’orientació sexual
-Wilson Castañeda, director de Caribe Afirmativo i Doctor en Filosofia per la Universitat Pontificia Bolivariana
La moderació d’aquest primer bloc estarà a càrrec de Rodrigo Araneda, president de l’organització ACATHI, defensora de les persones migrants del col·lectiu LGTBIQ+ a Catalunya.
El segon bloc abordarà l’atenció al dret d’asil incorporant les dimensions de gènere i interseccionalitat. Hi participaran:
-Luz Nelly Palacios Salazar, sociòloga i membre del Comitè Coordinador de la Col·lectiva de Dones Refugiades, Exiliades i Migrades de Colòmbia.
-Víctor Merino, Comissionat d’Igualtat, Diversitats i Benestar de la Universitat Rovira i Virgili.
-Estebana Ortiz, defensora de drets humans amb exili reconegut a Espanya i orientadora social en drets socials a l’Associació ACONPAZ.
Aquest segon bloc estarà moderat per Míriam Solà, directora del Centre LGTBI de Barcelona.
La jornada es tancarà amb la intervenció de Salwa El Gharbi, ex directora del Departament de Drets Humans al Centre UNESCO de Catalunya i membre del patronat de la Fundació ACSAR.
La participació en la jornada és gratuïta, però cal inscripció prèvia a través del formulari. La data límit d’inscripció és el 25 de juny.
XII Jornada sobre el dret d’asil per motius d’orientació sexual i identitat de gènere
26 de juny
De 9:30 a 14 h
CEFJE (c/ Pau Claris, 158, Barcelona)
Amb inscripció prèvia a (enllaç): https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc7c9PHVb523xREuCJz-EOznYI7qICFslnTzuxBUkbwf6_dMA/viewform
Programa complet (enllaç): https://fundacioacsar.org/wp-content/uploads/2025/06/Programa-XII-Jornada.pdf
Exposició “Comunitat Frida”
En el marc d’aquesta jornada, també es podrà visitar l’exposició “Comunitat Frida”, que presenta un recull d’imatges i històries de testimonis de persones refugiades a un dels refugis de Casa Frida a Mèxic.
L’exposició es presentarà el 25 de juny, de 17:30 a 19 h, amb una visita guiada amb les autores de l’exposició, Julia Molins i Marta Saiz, i el fundador de Casa Frida, Raúl Caporal. La mostra es podrà visitar fins el 30 de juny al CEFJE, de 9 a 19 h.
Exposició Comunitat Frida
De Julia Molins i Marta Saiz
Fins el 30 de juny
De 9 a 19 h
Al CEFJE (c/ Pau Claris, 158, Barcelona)
Presentació i visita guiada a l’exposició:
25 de juny
17:30 a 19 h
Amb presència de les autores de l’exposició i el fundador de Casa Frida, Raúl Caporal