INS Doctor Puigvert, educar la mirada a través de les arts

24/03/2021 - 12:35

Des del curs passat aquest centre de secundària ofereix un Batxillerat d’Arts Escèniques que consta de dos itineraris: l’itinerari de teatre i dansa i el de teatre i audiovisual.

L’INS Doctor Puigvert, que rep el nom de l’eminent uròleg santandreuenc Doctor Puigvert, va néixer el 1985 com a extensió de l’Institut de Batxillerat Sant Andreu, sota la denominació d’Extensió Barri Sant Andreu. Estava situat, de manera provisional, a l’edifici de l’Ateneu Obrer de Sant Andreu, però el curs 1991-1992 es va traslladar a l’edifici on es troba avui dia. Des de llavors, el centre educatiu no ha deixat d’innovar i des de fa uns anys, l’INS Puigvert s’ha convertit en una referència de l’educació artística al barri. A través de les arts, que es troben presents a tot el currículum, el claustre fomenta la mirada crítica de l’alumnat.

Un dels projectes estrella és Creadors en Residència, que es porta terme durant el primer curs de l’ESO. El curs 2019-2020 van comptar amb la presència de les creadores Maria LLop i Vanesa Varela a l’institut. El projecte resultant va ser “Vols parlar la taula?”, una invitació a retrobar-se al voltant d’una taula parada. Al llarg del confinament, el grup d’alumnes En Residència, juntament amb les seves professores i les creadores Maria Llop i Vanesa Varela, van brodar uns tovallons amb els seus pensaments. Un cop es va tornar de manera presencial a les aules, l’alumnat va presentar les peces tèxtils en un acció que van dur a terme a la Fàbrica de creació de la Fabra i Coats.

Creadors en Residència és una iniciativa conjunta de l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), Fàbriques de creació, A Bao A Qu i el Consorci d’Educació de Barcelona, amb la col·laboració del MACBA. Els artistes residents, els creadors, intervenen als instituts com a autors, i desenvolupen els seus projectes acompanyats pels alumnes d’un grup-classe, que participen de manera habitual en el procés de creació.

Des del curs passat l’INS Puigvert ofereix un Batxillerat d’Arts Escèniques que consta de dos itineraris: l’itinerari de teatre i dansa i el de teatre i audiovisual. Carol Vega és la coordinadora dels projectes artístics del centre, des de 1r de l’ESO fins a 2n de Batxillerat. És l’encarregada de vehicular la branca artística de l’institut. Avui, parlem amb ella per saber-ne més!

Com es treballa l’art, en tota l’extensió de la paraula, a l’INS Doctor Puigvert?

Al centre fem que l’art entri de manera transversal i el treballem amb diferent projectes externs. Es combina la docència més teòrica amb la pràctica. Durant els anys de l’ESO, les matèries artístiques obligatòries no es troben a tots els cursos, per això oferim un ampli ventall d’optatives artístiques perquè el nostre alumnat pugui, si ho desitja, escollir aquest itinerari. A 3r d’ESO, per exemple, els nostres alumnes poden fer una optativa de fotografia, i una altra de dansa, a 2n d’ESO els oferim una de teatre i música. A més d’això, es treballa l’art de manera transversal en altres matèries, ja que funcionem per projectes. Volem que l’alumnat que estigui interessat en les arts sempre pugui escollir una “opció artística”. A 4rt d’ESO treballem per itineraris des de fa tres cursos [es va implantar durant el curs 2018-2019]. Això va orientat a preparar l’alumnat de cara al Batxillerat, els Cicles formatius o el món laboral. Hi ha un itinerari més científic, l’humanístic-social, l’itinerari tecnològic, l’itinerari binari, de preparació al mercat laboral i els cicles i, finalment, l’itinerari artístic.

En què consisteix aquest itinerari artístic que oferiu al darrer curs de l’ESO?

Treballem el cinema a través el projecte Cinema en curs i també es porta a terme una òpera participativa amb el Gran Teatre del Liceu, també posem el focus en el cos i el moviment, és a dir, l’expressió corporal.

De fet, un dels vostres punts forts és el foment de la mirada artística des del primer curs de l’ESO.

A 1r d e l’ESO es comença amb el projecte Creadors en Residència i a tots els cursos oferim diferents optatives artístiques. Entenem l’art com un canvi de mirada, l’art com a pensament, i intentem que el nostre alumnat incorpori aquest canvi en el seu dia a dia. Volem que aprenguin a veure la bellesa del fet quotidià, allò que trobem a tot arreu. Per aconseguir això, cal educar la mirada. Amb Creadors en Residència, l’alumnat crea una obra col·lectiva amb l’artista que visita el centre i els nois i noies es converteixen en artistes. Després, l’alumnat ho presenta a tota la comunitat educativa.

Recentment heu format part d’un projecte molt bonic en col·laboració amb el Teatre Nacional de Catalunya [TNC]. Ens expliques en què consisteix?

La idea va sorgir amb el curs començat. El Centre de Recursos Pedagògics de Sant Andreu i el de Les Corts, que està especialitzat en aprenentatge i servei a la comunitat, ens van oferir portar a terme un programa pilot. La idea consistia a fer un projecte de creació escènica amb un col·lectiu de persones amb problemes de salut mental. Vam decidir que ho faria un grup de joves de 2n de Batxillerat escènic. El servei educatiu del TNC va fer d’intermediari i des del desembre fins ara hem treballat braç a braç amb l’Associació AREP, una fundació on es treballa la inserció laboral de persones amb malalties mentals. L’AREP té un grup de teatre estable, “Cap Endavant”, que és amb qui hem treballat.  Durant aquests mesos hem fet trobades setmanals amb ells i hem creat una obra col·lectiva on es visibilitza l’estigmatització de les persones que pateixen una malaltia mental. Ha estat molt bonic i ha permès trencar barreres i fer desaparèixer prejudicis i estereotips.

També treballeu amb el Sant Andreu Teatre.

Sí, la vinculació que tenim amb el SAT! [Sant Andreu Teatre] és molt directa. És el teatre del barri i del districte i sempre hi ha hagut una voluntat ferma de crear sinèrgies. L’any passat també hi vam col·laborar i ara mateix estem preparant un projecte conjunt amb el nostre alumnat de 2n de Batxillerat. Treballem amb la Montse Bonet [actriu de Sant Andreu].

Quin tipus d’obra esteu creant?

Es tracta d’una creació col·lectiva que mescla l’expressió corporal i la posada en escena. Però també hi ha una part important de creació audiovisual i treball de producció. La idea és que sigui un espectacle que estigui en contacte amb les entitats del barri. Cada setmana assagem a la Fabra i Coats, que ens ha cedit un espai.

Per quan es preveu l’estrena?

Si res ho impedeix, a mitjans de maig. Estrenarem al Sant Andreu Teatre, però també portarem l’obra a la Fabra i Coats, a principis de juny, dins de la mostra de +ESCENA.

Quin és el projecte artístic emblema de la casa?

Creadors en Residència, ja que som el centre que porta més anys consecutius fent-ho. També és molt important Cinema en curs, que es treballa dins de l’itinerari artístic de 4t de l’ESO i que es continua a 1r de Batxillerat a la matèria de Cultura audiovisual. Aquest any també hem començat el projecte Tot Dansa dins la matèria d’Anatomia aplicada a 1r de Batxillerat i que es fa amb col·laboració amb el Mercat de les Flors. D’altra banda, continuem amb la consolidació del Batxillerat d’arts escèniques. Actualment hi ha nou instituts a Barcelona que ofereixen aquesta modalitat de Batxillerat.

Els nostres joves consumeixen moltíssim contingut audiovisual a través de diferents plataformes. Com treballeu la mirada crítica de l’audiovisual, a l’INS Puigvert?

Certament, hi ha un excés d’informació audiovisual. És el que fan durant el seu temps de lleure: consumir audiovisual, per això nosaltres, a través de les diferents optatives, els intentem donar un altre punt de vista, una altra mirada. Volem que el nostre alumnat s’aturi un moment a mirar de veritat. Es tracta de potenciar un canvi en la velocitat amb la qual mirem les coses, que les analitzin i que els hi dediquin temps. Quants segons dediquem a mirar una imatge a Instagram? Volem que el nostre alumnat aprengui a mirar i pensar sobre allò que els envolta, el què hi ha darrere les nostres finestres, allò que es troben en el camí de casa a l’institut: que es fixin en la llum, en les diferents hores del dia; que aprenguin a mirar els diferents plans i enquadrament que els ofereix el món.