Aquest estiu, no aparquis la moto a la vorera!

14/07/2022 - 11:19

El 18 de juliol comença la 12a fase de la campanya de recuperació de la vorera per als vianants tot alliberant-la de motos mal aparcades. Es farà a pràcticament tots els districtes de la ciutat, amb actuacions intensives en determinades zones, com ara els veïnats de Santa Madrona i la França Xica, a la zona del Poble-sec més propera al carrer de Lleida.

La campanya s’estructura en tres fases: una primera fase d’informadors, una segona d’avisos de la Guàrdia Urbana i una tercera on es procedeix a sancionar i retirar els vehicles mal aparcats, si s’escau. Posteriorment, agents de la Guàrdia Urbana i vigilants de l’ÀREA comprovaran que les infraccions no es tornin a produir. Els aparcaments subterranis de l’entorn oferiran descomptes especials als usuaris de motos durant les següents setmanes, tot i que habitualment ja ofereixen tarifes especials per a aquests vehicles.

L’objectiu de la campanya és recuperar les voreres per als desplaçaments a peu, alliberant-les d’obstacles i d’altres elements que puguin suposar un problema per la mobilitat de les persones, especialment d’aquelles que tenen una mobilitat reduïda o que s’han de desplaçar amb cotxets.

Els informadors expliquen a la ciutadania la normativa d’aparcament i ofereixen informació sobre les alternatives d’aparcament en calçada i subterrani més properes a la zona d’actuació. Alhora, per facilitar el compliment de les ordenances, la campanya contempla un període inicial de gratuïtat d’estacionament de les motos als aparcaments subterranis propers a la zona, i després ofereix unes tarifes amb descomptes especials pels usuaris de motos durant un període posterior.

Més places per aparcar motos en calçada

Prèviament o en paral·lel a aquesta campanya informativa, es fan actuacions de millora de la senyalització en aquests entorns, així com alguns canvis d’ordenació d’aparcament per crear més places per a motos en calçada. A la zona d’actuació intensiva del Poble-sec, se senyalitzen un centenar de nous aparcaments de motos en calçada al costat dels passos de vianants, a més de desplaçar una zona de càrrega i descàrrega (DUM) al carrer de Jaume Fabra per crear-hi 15 metres d’aparcament de motos. A l’observació prèvia de tot aquest sector del Poble-sec, entre el carrer de Lleida, el passeigs de Santa Madrona i de l’Exposició, el carrer de Radas i l’avinguda del Paral·lel, es va detectar que 70 de les 180 motos que hi havia aparcades estaven malament segons la normativa.

Segons l’Ordenança de Vehicles i Vianants (Art.40), quan no hi hagi possibilitat d’aparcar en la calçada, i sempre que no hi hagi senyalització específica que ho prohibeixi, es pot aparcar en vorera només en les següents condicions:

  • Si la vorera fa entre 3 i 6 metres d’amplada, es pot aparcar en paral·lel a la vorera (a un mínim de 0,5m del límit de la vorada) i entre els escocells, sense entorpir el pas de sortides de pàrquings, papereres, contenidors, i a un mínim de dos metres dels passos de vianants i les parades d’autobús. En aquests casos sempre cal deixar 3 metres lliures de pas als vianants.
  • Si la vorera fa més de 6 metres es pot aparcar en semibateria, sempre que hi hagi 3 metres lliures de pas.

Està prohibit accedir a voreres, andanes i passeigs amb la moto en marxa. L’accés s’ha de realitzar amb el motor parat i sense ocupar el seient. Únicament es podrà utilitzar la força del motor per salvar els desnivells de la vorera, sense accedir pels passos de vianants.

Des de 2019 s’han incrementat en 8.534 el nombre de places en calçada a la ciutat, arribant així a les 77.899 places actuals situades en aquests espais. La xifra suposa un increment del 12,3% en els darrers dos anys. A dia d’avui encara en hi ha 4.744 places d’aparcaments en vorera, tot i que l’objectiu és anar-les baixant a calçada de manera progressiva.

Així, actualment Barcelona compta amb un total de 82.643 places d’estacionament per a motos senyalitzades a la via pública (sumant les de vorera i les de calçada), el que representa més del 40% de les places destinades a estacionament de vehicles a la ciutat, incloent també les de càrrega i descàrrega. A aquesta oferta d’aparcament també se li han d’afegir les places que resulten d’aplicar la normativa actual, que permet l’estacionament de motos a sobre de les voreres amb determinades condicions, així com també les places per estacionament de motos situades en els aparcaments fora de calçada.