L’estudi La clau pot ser un nom: Detecció d’evidències de discriminació en l’accés al mercat de lloguer d’habitatge a Barcelona, encarregat a la consultoria social cooperativa Broll, ha consistit en l’enviament de 2.000 sol·licituds a 500 anuncis d’habitatges publicats en portals immobiliaris, amb l’objectiu d’avaluar d’una manera estadística les respostes a aquestes sol·licituds segons el remitent. Així, la meitat de les sol·licituds han estat enviades sota un nom d’origen àrab, i l’altra meitat, sota un nom d’origen autòcton, basant-se en els noms més comuns segons l’Idescat.
Els resultats de l’estudi posen de manifest l’existència de diferències entre les sol·licituds enviades per noms d’origen àrab i les enviades per noms autòctons, de manera que per cada 10 sol·licituds enviades, les sol·licituds de noms autòctons reben 6 respostes (56,6%), i les sol·licituds de noms àrabs, 4 (37,8%).
També s’han detectat diferències per gènere, de manera que per cada 10 sol·licituds enviades per dones, les sol·licituds de noms autòctons reben 7 respostes, i les de noms àrabs, 5, mentre que en el cas dels homes, les sol·licituds fetes per noms autòctons obtenen 5 respostes, i les de noms àrabs, menys de 3.
Un altre dels factors que s’ha detectat amb l’estudi és el biaix de classe social: el preu mitjà dels anuncis que responen sol·licituds de noms d’origen àrab és de 1.384,27 euros, mentre que el preu mitjà dels anuncis que només responen a sol·licituds signades per noms autòctons és de 1.093 euros, gairebé 300 euros menys.
L’estudi s’ha encarregat a la cooperativa Broll en el marc de l’Observatori de les Discriminacions a Barcelona per aprofundir i avaluar objectivament la dimensió de la discriminació en l’accés a l’habitatge de lloguer.