Les escoles Gayarre i Mossèn Jacint Verdaguer canvien de colors

25/08/2020 - 10:40

L’Ajuntament de Barcelona, a través del Consorci d’Educació de Barcelona, està realitzant aquest estiu el manteniment de la pintura i revestiments interiors de 16 centres educatius de la ciutat, per tal de millorar-ne la lluminositat i fer els espais més adients per a l’aprenentatge. Per donar-hi una sensació de més amplitud i serenor, s'hi utilitzen colors neutres, triats en funció de l'anàlisi dels diferents espais.

Des de l’any 2016, el Pla de pintures ha dignificat 100 centres educatius amb una inversió municipal de 10.602.288 euros, que ha beneficiat més de 33.500 alumnes. Es tracta de dignificar els edificis escolars com a equipaments públics importants per a la ciutat, tant pels usos educatius en horari lectiu com per a usos socials i comunitaris, i establir uns paràmetres cromàtics que es comencin a aplicar a tots els centres on s’actuïa. Aquest 2020, s’intervindrà en un mínim de 19 centres: 16 durant l’estiu i la resta a partir de l’octubre fins a finals d’any. Per aquest primer període, el Pla es desenvolupa a dues escoles de Sants-Montjuïc: la Gayarre i la Mossèn Jacint Verdaguer.

Aquest programa s’ha dissenyat defugint dels colors estridents, habitualment associats a espais infantils, per donar protagonisme als materials, les textures i l’aprofitament de la llum natural i artificial per accentuar la serenitat i el confort. Durant el procés, les propostes són treballades i consensuades amb la direcció dels centres. A partir dels elements de l’edifici amb un color determinat (fustes, paviments, revestiments ceràmics…), es proposa per cada centre educatiu una gamma cromàtica càlida. Les propostes respecten les singularitats de cada base arquitectònica i introdueixen variacions en funció de l’estructura i característiques de l’edifici.

El Pla ha estat finalista dels premis FAD d’arquitectura i interiorisme els anys 2019 i 2020, per utilitzar els colors per aconseguir una millora de la sensació d’amplitud, serenitat i lluminositat dels espais, que els fan més motivadors i facilitadors de l’aprenentatge.