'Fora de reserves', l'Escola Ramon Casas acull 'Al cistell'

03/04/2023 - 10:54

L'Institut Anna Gironella de Mundet (Montbau) i l'Escola Ramon Casas (la Marina de Port) participen en la prova pilot de 'Fora de reserves', el projecte impulsat per l’Institut de Cultura de Barcelona, el Consorci d’Educació de Barcelona i el MACBA per reconèixer els centres educatius com a espais expositius i d’extensió de les institucions culturals.

‘Fora de reserves’ convida instituts i escoles a acollir obres d’artistes visuals, creades per artistes en actiu a Barcelona, i a desenvolupar, conjuntament amb els creadors, un programa públic d’activació de les obres. Des de primers d’any s’està desenvolupant com a prova pilot a l’Escola Ramon Casas, al barri de la Marina de Port, i a l’Institut Anna Gironella de Mundet (Montbau, Horta-Guinardó). Les obres titulades Al cistell, d’Isabel Banal, i High Five Zara composition01.ai (the Poignant), de Rubén Grilo, respectivament, són les seleccionades que participen en l’edició pilot. Ambdues formen part del fons municipal d’art, i van ser adquirides l’any 2020 en la convocatòria realitzada amb Fons Covid.

Aquest programa l’impulsen l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), el Consorci d’Educació de Barcelona i el MACBA, en el marc de la implantació de la mesura de govern “Cap a una política pública de cultura i educació”. ‘Fora de reserves’ desenvoluparà diferents programes públics, educatius i de mediació, i visibilitzarà les feines d’especialització que hi ha dins d’un museu, amb la participació dels artistes, dels professionals de la institució, de la comunitat educativa de cada escola o institut participant, així com de l’entorn més immediat de cada centre educatiu. Després d’aquesta edició pilot, es desplegarà al llarg de tot un curs lectiu.

Un dels objectius del programa és posar la creació contemporània i el patrimoni artístic de la ciutat a l’abast de tothom per curar-lo, interpel·lar-lo i activar-lo tot generant noves capes de lectura i noves maneres d’acollir l’art en contextos poc habituals. Més enllà de fer present l’art contemporani en els instituts i escoles, es pretén provocar un diàleg actiu entre els centres educatius, els centres museístics i els artistes participants. Igualment, el programa vol activar les comunitats educatives en la necessitat de tenir cura del patrimoni col·lectiu des d’una posició activa.