Reduïm la generació de residus i separem-los!

18/05/2021 - 13:02

Fins al desembre, una vintena d’informadors i informadores recorreran tots els barris de la ciutat de Barcelona per incidir en la corresponsabilitat del veïnat i dels comerços en la gestió dels residus.

L’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa dues campanyes de proximitat per millorar la gestió de residus a la ciutat. D’una banda, un equip d’informació ambiental format per vuit persones torna un any més als carrers de la ciutat per conscienciar la ciutadania de la importància de reduir la generació de residus i separar correctament totes les fraccions a les llars. Aquest equip visitarà alguns barris de Sants-Montjuïc la setmana del 24 de maig:

  • Dimarts 25 de 9 a 18 h: plaça de la Marina de Sants, a la Marina de Port.
  • Dimecres 26 de 9 a 18 h: plaça de Sarah Bernhardt, a la Font de la Guatlla.
  • Dijous 27 de 9 a 18 h: rambla del Brasil, a Sants-Badal.
  • Divendres 28 de 9 a 18 h: passatge del Vapor Vell, a Sants. Dissabte 29 d’11 a 14 h, acció de conscienciació al Mercat de Sants: “Analitzem la nostra compra”.

D’altra banda, un altre equip de 13 informadors i informadores recorrerà fins al desembre la ciutat per detectar males praxis en la gestió dels residus comercials i reconduir-les mitjançant visites als establiments.

Ciutadania i comerços corresponsables

Aquesta campanya de sensibilització ciutadana, que enguany arriba a la cinquena edició, posa el focus en el cost econòmic i ambiental de gestionar malament els residus. L’estalvi passa per la prevenció dels residus evitables, el reciclatge de totes les fraccions, l’ús dels Punts Verds, l’eliminació de plàstics d’un sol ús i el foment de l’economia circular.

L’equip realitza accions de sensibilització i enquestes temàtiques per abordar cadascun d’aquests temes. Entre les novetats de la campanya d’enguany hi ha la incorporació de realitat virtual i altres eines digitals per interpel·lar la ciutadania garantint totes les mesures de seguretat sanitària.

Paral·lelament, els informadors i informadores de la campanya adreçada al comerç, visiten els establiments per millorar la gestió dels residus comercials i detectar les causes dels punts crítics de la ciutat en aquest àmbit. Els objectius d’aquesta campanya són observar les problemàtiques de cada barri, ser presents als òrgans de participació dels districtes i elaborar plans d’acció específics per als punts més problemàtics amb la finalitat d’eliminar-los.

Amb aquestes accions de proximitat l’Ajuntament de Barcelona treballa per generar un canvi d’hàbits en la ciutadania i millorar les xifres de la recollida selectiva a la ciutat, que estan estancades des de fa anys al voltant d’un 38 %, lluny del 55 % que marca la Unió Europea per l’any 2025. Si assolíssim el 70% de recollida selectiva, el cost de la gestió dels residus baixaria en 56 euros per llar/any. A més del cost econòmic, llençar tots els residus barrejats al rebuig significa malbaratar recursos naturals, incrementar l’ús d’energia i augmentar les emissions que causen l’emergència climàtica. Actualment, el tractament de residus municipals és el responsable de més del 10 % de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle de la ciutat de Barcelona.