Disminueixen els sinistres de trànsit a Sarrià – Sant Gervasi

12/07/2022 - 13:35

La sinistralitat al districte baixa a 370 accidents respecte a la xifra dels 509 d’abans de la pandèmia. El nombre de sinistres a la ciutat continuen en xifres inferiors a les que es produïen abans de la pandèmia.

En els primers sis mesos de l’any la Guàrdia Urbana de Barcelona va intervenir en 3.617 sinistres amb lesionats a la ciutat, un 24% menys que al llarg del 2019. Es tracta d’un 8% més respecte a l’any passat, quan encara hi havia algunes restriccions de mobilitat relacionades amb l’emergència sanitària.

Un total de 83 persones han resultat ferides greus (més de 24 hores hospitalitzats) en sinistres de trànsit a la ciutat. Els conductors són els usuaris que pateixen les lesions més greus (51) i, en concret, els conductors de motocicleta (41) són els ferits greus més nombrosos. Quant als vianants, en van resultar ferits greus 27, 12 dels quals van ser atropellats per motocicletes. La suma dels ferits greus dels col·lectius més vulnerables —conductors de vehicles de motor de dues rodes, vianants, ciclistes i conductors de vehicles de mobilitat personal (VMP)— suposa més del 91% del total de ferits greus.

Sinistralitat per territori

A Sarrià – Sant Gervasi el nombre d’accidents s’ha reduït respecte al mateix període de l’any 2019, abans de la pandèmia. Així dels 509 sinistres que es van produir l’any 2019, a l’actualitat la xifra ha baixat als 370.

A les dues rondes el nombre de sinistres de trànsit ha variat poc respecte l’any passat i continua per sota de l’any 2019.  A la Ronda de Dalt, la xifra és de 130 respecte els 173 de l’any 2019.

La manca d’atenció, causa principal de sinistralitat en els conductors

La principal causa directa de sinistralitat en els conductors continua sent la manca d’atenció durant la conducció i no respectar la distància de seguretat. En el cas dels vianants, en canvi, els sinistres es produeixen per no obeir els semàfors en vermell i per travessar el carrer fora dels passos habilitats. L’alcohol continua sent la principal causa mediata en la sinistralitat viària —les mediates són les causes que tenen una influència directa en l’ocurrència del sinistre, però que no en són la causa principal. En aquest sentit, aquest factor ha augmentat la incidència un 18,5% respecte del primer semestre de l’any passat, si bé disminueix més d’un 21% en comparació amb el mateix període de l’any 2019.
Finalment, durant el primer semestre, la Guàrdia Urbana ha instruït 2.326 atestats de trànsit relacionats amb la seguretat vial, ha detingut 50 persones i n’ha investigat 2.265.

La tendència a la sinistralitat dels VMP continua a l’alça

Entre els mesos de gener i juny, uns 6.800 vehicles es van veure implicats en sinistres de trànsit, una mica menys del 30% respecte del mateix període de l’any 2019 i gairebé un 5% més en relació amb el 2021. L’any passat els VMP van tenir un augment significatiu de la sinistralitat, i durant el primer semestre del 2022 aquesta sinistralitat s’ha mantingut en xifres pràcticament iguals que l’any anterior, amb un total de 397 accidents amb lesionats, un 13,43% més.

Què és l’EDR?

L’EDR és un mòdul (memòria com un disc dur) integrat en els vehicles arran de la normativa europea 2019/2144, que obliga a incorporar determinats elements de seguretat a tots els vehicles. A partir de juliol els vehicles fabricats hauran d’incorporar aquest mòdul que enregistra els últims 5 segons si el vehicle pateix un sinistre de trànsit.

La lectura dels mòduls EDR es fa quan hi ha víctimes mortals, ferits greus o quan es pugui derivar un delicte contra la seguretat del trànsit.