La Línia 9 del Metro de Barcelona: la llum al final del túnel

01/02/2021 - 13:55

El projecte ferroviari es va aprovar l’any 2002 dins del Pla Director d’Infraestructures de l’Autoritat del Transport Metropolità, i ara es troba a menys de quatre quilòmetres d’acabar el túnel del tram central de la línia.

La Línia 9 del Metro de Barcelona va néixer amb l’objectiu d’unir Barcelona amb  l’àrea metropolitana amb dues branques: una que arribaria fins a l’aeroport del Prat de Llobregat, passant per L’Hospitalet, i una segona branca que arribaria fins a Badalona, fent recorregut per Santa Coloma de Gramenet. A més, es donaria cobertura a barris que mai havien tingut servei de transport públic.

Amb la construcció d’aquesta via ferroviària, es realitzaria una línia de metro automàtica amb una previsió de 46 estacions repartides en cinc municipis, convertint-se així en la línia més llarga d’Europa, amb 47,8 quilòmetres de longitud, per davant dels metros de Moscou, Madrid i Londres.

El projecte de la Línia 9 del metro de Barcelona es va incloure l’any 1997 al Pla Director d’infraestructures (PDI), impulsat per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Les obres de construcció suposaven una inversió d’uns 3.000 milions d’euros i es preveia que finalitzessin el 2007.

L’any 2002, la Generalitat de Catalunya va decidir aprovar el projecte de l’L9 de Barcelona i les obres van començar a Badalona preveient que el tram al nord de la Sagrera (fins a Badalona i Santa Coloma) entrés en funcionament el 2004 i a partir de 2007 ho fes la resta de la línia.

Però diversos contratemps, com l’avaria d’una tuneladora, l’increment de les mesures de seguretat a conseqüència de l’esfondrament del Carmel o modificacions respecte del projecte original, van endarrerir els terminis previstos i van fer créixer el cost previst, cosa que va obligar la Generalitat a fer entrar capital privat en la construcció de la línia.

Malgrat la situació d’endarreriment, el desembre de 2009, es va inaugurar un primer tram de la línia 9, que tenia un recorregut de 4 km i cinc estacions a Santa Coloma de Gramenet. Al començament del 2010 s’havien perforat 31 dels 48 km de la línia.

L’abril 2010, el president de la Generalitat de Catalunya, José Montilla, va inaugurar un nou tram de l’L9 que incloïa tres estacions de Badalona (Gorg, la Salut i Llefià) i una de Barcelona (Bon Pastor).

Arran de la crisi financera, el setembre de 2011, el Govern català va decidir paralitzar, momentàniament i sense calendari de represa, el tram central de la línia 9, ja que no havia aconseguit trobar cap mètode de finançament alternatiu a la concessió. Això afectava un total de 13 estacions, des de Camp Nou fins a Maragall.

En 2014, enmig d’una situació d’incertesa, es va posar en circulació el primer tren en proves a la branca sud, el tram que arriba a l’Aeroport.

Finalment, el 12 de febrer de 2016, es va inaugurar l’L9 Sud, línia que comença a l’estació d’Aeroport T1 fins a Zona Universitària. Aquest tram incloïa 15 estacions de les quals 6 tenen connexió amb altres línies de metro i transports ferroviaris.

En els anys següents es van inaugurar també les estacions de Ciutat de la Justícia, o Provençana i Zona Franca, que pertanyen a la línia 10 Sud.

Ara, el gener de 2021, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha reiniciat les obres del tram central de l’L9, amb cobertura definitiva de la pràctica totalitat del pou de la futura estació de Mandri i tasques de reurbanització de la seva superfície.

Aquests treballs s’emmarquen en el nou Pla Econòmic financer d’Ifercat, d’un pressupost de 946 milions d’euros, aprovat pel Govern el passat desembre, que possibilita reprendre i finalitzar els quatre quilòmetres restants de túnel del tram central del metro, entre Manuel Girona i Lesseps.