La mesura respon als objectius que marca el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024 i el Pla Local de Seguretat Viària de Barcelona 2019-22. Amb aquesta finalitat, el consistori instal·larà radars de tram, de punt i pedagògics en ubicacions específiques de la ciutat que poden esdevenir un risc per la seguretat viària, fixades a través d’un grup de treball conjunt integrat per la direcció de Mobilitat i la Guàrdia Urbana de Barcelona.
El nou sistema de radars inclou diferents modalitats a tota la ciutat: 2 nous radars de tram, 32 radars de punt repartits per l’interior de la ciutat, 12 radars de punt situats en entorns escolars, on la velocitat màxima es reduirà a 30km/h i l’habilitació de 30 noves ubicacions per situar-hi radars pedagògics de manera rotatòria.
12 radars de punt a Sarrià – Sant Gervasi
L’excés de velocitat és una de les causes indirectes principals de sinistre a la ciutat. L’any 2020 les infraccions per excés de velocitat a Barcelona pràcticament es van doblar, passant de les 347.173 a les 604.104 denúncies per aquest concepte.
Reduir la velocitat permet augmentar el camp de visió, establir un major contacte visual amb altres usuaris i l’entorn i en cas de sinistre, reduir la lesivitat. L’objectiu de consolidar Barcelona com una ciutat 30, arribant a finals d’any a un 75% de les vies amb aquest límit. L’Ajuntament de Barcelona fa una aposta per dotar-se d’un sistema de control automàtic dels excessos de velocitat a través d’una xarxa de radars a l’interior de la ciutat.
Al districte de Sarrià – Sant Gervasi s’instal·laran els següents radars de punt:
Túnel de la ronda del General Mitre, a l’alçada de la desincorporació cap al carrer de Can Ràbia
Carrer de Balmes, a l’ alçada de la ronda del General Mitre
Ronda del General Mitre, a l’alçada del carrer de Ganduxer
Passeig de la Bonanova, a l’alçada del carrer d’Anglí
Carrer d’ Isaac Newton, a l’alçada del carrer del Císter
Avinguda J.V Foix, a l’alçada del carrer de Ramon Miquel i Planes
Avinguda de Vallvidrera, a l’àmbit de l’estació Peu del Funicular de FGC
Carrer d’Anglí, a l’alçada del carrer de l’ Hort de la Vila
Passeig de la Bonanova, a l’ alçada del carrer d’Iradier
Per altra banda, s’instal·laran tres radars més en entorns escolars:
Travessera de Gràcia (entre c/Aribau i c/Alfons XII), a l’entorn de l’escola Infant Jesús.
Carrer de Balmes (entre c/Marià Cubí i Travessera de Gràcia), a l’entorn de l’escola Pia.
Carrer de Balmes (entre c/Francolí i c/Santjoanistes), a l’entorn de l’escola Poeta Foix.
Radars pedagògics
Els radars pedagògics consten d’uns panells electrònics que mostren als conductors la velocitat a la qual estan circulant i alhora els alerten si superen els límits de la via. La particularitat d’aquests radars és que només mesuren i informen de la velocitat, però no sancionen. L’objectiu dels mateixos és conscienciar als conductors de la velocitat a la qual estan circulant per tal que la disminueixin i alhora recollir dades del comportament dels vehicles en els punts escollits.
La primera prova pilot d’aquesta tecnologia es va fer al 2013 a l’avinguda Foix, sota el pont de Reina Elisenda. Des de llavors i fins avui s’han habilitat fins a un total de 105 ubicacions als deu districtes de Barcelona en les quals el Govern Municipal ha instal·lat rotatòriament aquests tipus de radars, amb l’objectiu d’aconseguir un efecte d’alerta sobre els conductors. El fet de col·locar les unitats periòdicament en diferents indrets ha permès adaptar-se a les necessitats de cada territori i contribuir a evitar que els conductors s’hi acostumessin.
De cara a aquest 2021, el Govern municipal té previst sumar 30 ubicacions més on es col·locaran aquest tipus de radars de manera rotatòria.
Radars de tram
Els radars clàssics controlen la velocitat en un punt però el radar de tram incorpora una tecnologia de càmeres i lectura de matrícules que permet calcular la velocitat mitjana a la qual ha circulat un vehicle a tot l’àmbit que es controla. D’aquesta manera el sistema identifica aquells vehicles que superen el límit de velocitat de forma continuada. El radar de tram permet estudiar els moviments i els fluxos circulatoris i obtenir dades per a posteriors anàlisis en l’àmbit de la mobilitat; també evita l’efecte frenada-accelerada que sovint es produeix davant de la instal·lació d’un punt de control de velocitat fix. Per altra banda, amb aquesta tecnologia el conductor té la possibilitat de corregir al llarg del tram un excés de velocitat puntual.
A l’estiu entrarà en funcionament el radar de tram del Túnel de Badal (2 sentits de circulació), entre la plaça Cerdà i l’avinguda Diagonal, que entrarà en funcionament aquest estiu i, properament, es licitarà el de la Ronda Litoral (2 sentits de circulació), en el tram comprès entre la Barceloneta i Miramar, amb l’objectiu de posar-lo en funcionament el 2022.